  • 1. Data: 2003-10-25 20:26:38
    Temat: chce aby zona mi pomagała
    Od: "robert drygala" <d...@w...pl>

    Witam

    mam działalność gosp
    chciałbym aby żona mogła mi pomagać tzn . pojechac po zakupy do makro i móc
    podpisać się na fakturze iść do urzędu załatwić za mnie sprawy .

    czy musze za nią opłacać ZUS podatki etc ??

  • 2. Data: 2003-10-26 08:40:17
    Temat: Re: chce aby zona mi pomagała
    Od: "Andrzej R." <a...@p...onet.pl>

    Użytkownik "robert drygala" <d...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    móc
    > podpisać się na fakturze iść do urzędu załatwić za mnie sprawy .
    >
    > czy musze za nią opłacać ZUS podatki etc ??

    Re : Wydaje mi się, że problem (nie po raz pierwszy pojawiający się w
    dyskusjach) polega na rozgraniczeniu działania "osoby współpracującej" od
    działania tejże osoby spełniającej kryteria podmiotowe, ale działającej w
    ograniczonym zakresie na podstawie pełnomocnictwa/ upoważnienia. O ile mi
    wiadomo ustawodawca dość precyzyjnie określił kryteria podmiotowe "osoby
    współpracującej" - zupełnie pomijając kryteria przedmiotowe działania takiej
    osoby w DG.
    Jeśli brak sprecyzowania tychże kryteriów przedmiotowych będziemy rozumieli
    jako możliwość działania w ramach DG bez ograniczeń (na równi z prowadzącym
    DG) - wówczas blisko nam do sprzeczności : np. czy osoba współpracująca może
    zmienić jedno z kryteriów prawnych podmiotu gospodarczego ? Oczywiście nie,
    a zatem jakieś ograniczenie istnieje. Można przyjąć, że osoba współpracująca
    dysponuje pełnym zakresem kompetencji (na równi z prowadzącym DG) w ramach
    określonych przez ISTNIEJĄCY podmiot. Ale co w takim razie np. z zawarciem
    umowy z innym podmiotem ? Intuicyjnie : kontrahent nie podpisze umowy z
    "osobą współpracującą" nie mając stosownej "podkładki" w postaci np.
    pełnomocnictwa (i to uwierzytelnionego).
    Z drugiej strony : czy jest osobą współpracującą mąż, który na prośbę żony
    prowadzącej DG zanosi (stale) do US jej deklaracje podatkowe ? I znów
    (niestety intuicyjnie) : zapewne nie. Z drugiej strony dla uczestniczenia w
    niektórych czynnościach (np. w US) niezbędne jest pełnomocnictwo do
    wykonania lub wykonywania takiej (określonej) czynności. Czy istnienie
    takowego pełnomocnictwa generuje "współpracę" ? A jednorazowe zastąpienie
    (na 6 godzin) żony przez męża w sklepiku z pietruszką jest współpracą ? I
    nawiązując do wcześniejszego zdania : sprzedaż detaliczna pietruszki jest
    umową ze wszelkimi następstwami prawnymi :-). A czy mąż towarzyszący żonie
    wieczorami (obstawa) w jej sklepiku z pietruszką jest osobą współpracującą,
    czy nie ?
    Wiem, że w praktyce stosowane są kryteria przedmiotowe (upoważnienie bez
    ograniczeń jest współpracą, upoważnienie z ograniczeniami lub upoważnienie
    do wykonania określonej czynności w imieniu prowadzącego DG - nie jest.
    A jak traktować czas trwania upoważnienia ? A jak oddzielić pojęcia "osoba
    upoważniona" (spełniająca podmiotowe kryteria osoby współpracującej) od
    "osoby współpracującej" ?
    A może ktoś zna jakiś wyrok NSA lub wykładnię ?
    Pozdrawiam AR