  • 1. Data: 2006-10-11 09:52:14
    Temat: darowizna i doliczenie do masy spadkowej
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Znowu prywata wróciła, musiałam z notariuszem ustalić dalsze kroki, to i
    poczyniłam, czym się dzielę
    a że temat daleki, nie chce mi sie szukać, to sobie napocznę na nowo,
    może komuś się przyda
    - spór o to, czy darowznę dolicza sie do "zerowej "masy spadkowej"
    czy też mozna spać spokojnie, że nikt o zachówek nie będzie ciągał

    Przepis stanowi, że do masy spadkowej dolicza się wszelkie darowizny,
    chyba że, o czym była mowa, minęło lat 10 bądź też w akcie darowizny
    wyraźnie zostanie zaznaczone, że udzielona darowizna zwolniona jest z
    obowiązku zaliczania jej do schedy spadkowej.

    W sytuacji, w której darczyńca pozbędzie się wszystkiego co posiada, po
    jego smierci zostaną tylko rzeczy osobiste, zgodnie z ustawą - w
    sytuacji, w której nie ma testamentu, no nie ma czym już obdzielać -
    dziedziczą wymienione osoby, jeżeli jedna z tych osób, któa zgodnie z
    ustawą odzidziczy " 0" zdecyduje się do sądu wystapić o usatlenie masy
    spadkowej w związku z poczynionymi przez zmarłego darowiznami, sąd
    odzruci taki pozew w związku z tym, że darczyńca zwolnił owe darowizny z
    ich doliczania

    od razu informuję, że do przepisu jeszcze nie zaglądałąm, ale brzmi mi
    to sensownie - nie wpominając, że zadawala mnie w zupełności

  • 2. Data: 2006-10-11 20:57:45
    Temat: Re: darowizna i doliczenie do masy spadkowej
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 11 Oct 2006, gonia wrote:

    > poczynionymi przez zmarłego darowiznami, sąd odzruci taki pozew w związku
    > z tym, że darczyńca zwolnił owe darowizny z ich doliczania
    >
    > od razu informuję, że do przepisu jeszcze nie zaglądałąm,

    Jak zajrzysz to daj znać :)
    Dla testamentu rzeczywiście taki zapis jest.
    Ale bez testamentu trzeba by wiedzieć "jak" dojść do takiego wniosku.

    pzdr, Gotfryd