  • 1. Data: 2004-07-13 06:16:04
    Temat: darowizna-mieszkanie
    Od: "Matovy" <a...@p...onet.pl>

    Zastanawiam się nad możliwością zminimalizowania obciążeń podatkowych
    związanych ze sprzedażą mieszkania (2% PCC) - sytuacja wygląda tak:
    ja z żoną mamy mieszkanie A
    moja siostra z mężem nie ma mieszkania
    moi teściowie mają mieszkanie B
    W związku z tym , że teściowie wyprowadzają się z większego mieszkania B
    przejdzie ono na mnie i żonę, a moje mieszkanie dostanie moja siostry -
    transakcje będą polegały na nieodpłatnym przekazaniu mieszkań. Interesuje
    mnie to, czy jeżeli ja zrobię najpierw darowiznę mieszkania dla siostry
    (zwolniona z podatku zgodnie z art. 16 ustawy o podatku od spadków i
    darowizn) to darowizna mieszkania przez teściów dla mnie będzie również
    zwolniona z podatku - chodzi konkretnie o spłnienie wymogu z art. 16.2.2 i
    3. - osoba oddarowana nie może być właścicielem budynku mieszkalnego lub
    lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość bądź będąc nimi
    przeniosą własność budynku lub lokalu na rzecz zstępnych, Skarbu Państwa lub
    gminy, ani dysponować spółdzielczym lokatorskim prawem do lokalu lub
    spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego - zgodnie ze
    stanem faktycznym nie będę już właścicelem mieszkania, ale czy urząd
    skarbowy nie będzie kwestionował takiego załatwienia sprawy lub raczej, czy
    będzie miał podstawy aby to kwestionować.
    A może w sytuacji gdy ja swoje mieszkanie nabyłem jeszcze przed ślubem, a
    teraz darowiznę od swoich rodziców dostanie żona to wcale nie ma żadnego
    problemu?

    Adam