  • 1. Data: 2006-10-06 19:48:50
    Temat: darowizna ... zwolnienie z podatku przy 110m kw
    Od: "Artur" <p...@w...pl>

    witam
    podobno jeżeli obdarowany w chwili obecnej nie jest właścicielem innej
    nieruchomości mieszkaniowej ani nie ma praw do takiej, to może skorzystać
    przy podatku od darowizny z dużej ulgi w podatku, która wyłącza z
    opodatkowania 110 m kw. powierzchni budynku (wówczas, jeżeli mieszkanie ma
    taką lub mniejszą powierzchnię, nie jest opodatkowane)
    ...a jak mam rozumiec to 110m kw ??? ...caly dom ktory ma zostac przepisany
    ma 200m kw ...przepisany ma zostac z uwzglednienem dozycia rodzicow
    (klauzurę wieczystego mieszkania rodzicow w tym domu) ... wiec w momencie
    przepisania ja bede zajmowal polowe domu wiec 100m kw !!!
    czy zaplace podatek czy jednak bede z niego zwolniony ???

    za rade z gory dziekuje

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-10-06 20:16:53
    Temat: Re: darowizna ... zwolnienie z podatku przy 110m kw
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 6 Oct 2006, Artur wrote:

> [...]
    > taką lub mniejszą powierzchnię, nie jest opodatkowane)
    > ...a jak mam rozumiec to 110m kw ??? ...caly dom ktory ma zostac przepisany

    IMO ma 200 i już. Nie jestem prawnikiem jakby co.
    Kto widzi możliwość innego rozumienia?

    > ...przepisany ma zostac z uwzglednienem dozycia rodzicow
    > (klauzurę wieczystego mieszkania rodzicow w tym domu) ... wiec w momencie
    > przepisania ja bede zajmowal polowe domu wiec 100m kw !!!

    Wg mnie jest to możliwe tylko jeśli jest *podzielony* na odrębne
    nieruchomości, czyli np. są wyodrębnione (prawnie, nie ścianami!)
    osobne lokale - z osobnymi wpisami do KW itp.
    W przepisie jest:
    W przypadku nabycia budynku mieszkalnego lub jego częœci, ...
    nie wlicza się do podstawy opodatkowania ich wartoœci do łšcznej wysokoœci
    nie przekraczajšcej 110 m2 powierzchni użytkowej budynku lub lokalu.

    Wychodzi że nabycie na współwłasność nie pozwala na zaliczenie częsci
    powierzchni zwolnionej :(
    Nielogiczne... ale tak widzę.
    Nadto i tak nie ma mowy o współwłasności jak mniemam.

    Z faktu że coś się otrzymuje w darowiźnie wcale nie wynika że
    będzie się to coś miało - popatrz tak, że mógłby ktoś podarować
    Ci mieszkanie z lokatorami.
    Co z tego że WCALE byś w nim nie mieszkał - Twoje i podatek
    się należy.

    > czy zaplace podatek czy jednak bede z niego zwolniony ???

    wKF: IMO na to nie ma dobrej odpowiedzi.
    Przecież jest jeszcze zwolnienie 9600 zł czy okolice od każdego
    rodzica, prawda?
    Biorąc pod uwagę iż chodzi jedynie o wartość 200-110 -> 90 m^2
    do tego obciążąnych dożywociem, a więc znacząco MNIEJ wartych
    niż nieobciążony lokal....

    > za rade

    To nie jest rada - to głos w dyskusji :>

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2006-10-07 02:31:59
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Artur" <p...@w...pl> wrote in message
> [...]
    > momencie przepisania ja bede zajmowal polowe domu wiec 100m kw !!!
    > czy zaplace podatek czy jednak bede z niego zwolniony ???

    Jak przepisuje cały dom, to będziesz właścicielem 200 m2.
    Reszta bez znaczenia.
    Poniewaz 110 m2 jest zwolnione jeśli będziesz tam mieszkał przez 5 lat, to
    podatek zapłacisz mniej wiecej od polowy wartosci domu.