  • 1. Data: 2006-08-02 14:56:49
    Temat: doliczenie przez US wyzszego podatku od kupna nieruchomosci
    Od: "Michal Gwiazdowski" <mihiber@SKASUJ_TOwp.pl>

    Witam,

    problem jest następujący:
    3 lata temu (mija we wrześniu) mój ojciec nabył na przetargu (oferty
    składane w kopertach) od Spółdzielni Rzemieślniczej nieruchomość, za kwotę -
    jaką zadeklarował w swojej ofercie (najwyższej spośród wszystkich
    złożonych).
    Od wszystkich dokonywanych wówczas czynności cywilno-prawnych zostały
    odprowadzone należne podatki.

    Teraz US domaga się od ojca dopłacenia podatku, ponieważ ich zdaniem wartość
    nieruchomości jest większa do tej z przetargu. Co więcej - domaga się
    zapłaty tej kwoty wraz z odsetkami (te odsetki to chyba za ich 3 lata
    opieszałości).

    Co robić w tej sytuacji? Przecież rzeczywista wartość nieruchomości została
    ustalona podczas przetargu, oferta była najwyższą spośród wielu złożonych.
    Oczywiste jest, że dzisiaj wartość jest większa (w związku z cenami
    nieruchomości i przeprowadzonymi _gruntownymi_ remontami) - więc jeśli
    dzisiaj US będzie chciał ustalić wartość to na podstawie czego?

    Chodzi o kwotę 1500pln dopłaty.

    z góry dzięki za pomoc.
    :::mg:::

  • 2. Data: 2006-08-02 15:22:38
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    Użytkownik "Michal Gwiazdowski" <mihiber@SKASUJ_TOwp.pl> napisał w wiadomości
    > problem jest następujący:
    > 3 lata temu (mija we wrześniu) mój ojciec nabył na przetargu (oferty składane
    > w kopertach) od Spółdzielni Rzemieślniczej nieruchomość

    a spółdzielnia nie powinna wystawić na tą nieruchomość faktury? co zwalnia z PCC
    kupowałem ziemie od urzedu gminy na przetargu i nie trzeba było płacić żadnego
    podatku

    Pozdrawiam

  • 3. Data: 2006-08-02 15:28:22
    Od: "Michal Gwiazdowski" <mihiber@SKASUJ_TOwp.pl>

    "gasper" <g...@p...comp> wrote in message

    > a spółdzielnia nie powinna wystawić na tą nieruchomość faktury? co zwalnia
    > z PCC
    > kupowałem ziemie od urzedu gminy na przetargu i nie trzeba było płacić
    > żadnego podatku

    Nie, spółdzielnia nie była płatnikiem VAT, zresztą zbywała nieruchomość bo
    nie prowadziła żadnej działalności i jako relikt lat `80 upadała.
    US doczepia się do zaniżonej (ich zdaniem) wartości samej transakcji, nie do
    sposobu rozliczenia pomiędzy nabywcą a sprzedającym.
    Ojciec jako nabywca zadeklarował poniesienie opłat podatkowych itp z tytułu
    transakcji (to chyba normalna praktyka), tak więc jest dzisiaj jedynym
    wezwanym do uregulowania "brakującej" kwoty podatku (zresztą Spółdzielnia
    już nie istnieje).
    :::mg:::

  • 4. Data: 2006-08-02 15:58:16
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 02-08-2006 o 17:28:22 Michal Gwiazdowski <mihiber@SKASUJ_TOwp.pl>
    napisał:

> [...]
    > tytułu transakcji (to chyba normalna praktyka), tak więc jest dzisiaj
    > jedynym wezwanym do uregulowania "brakującej" kwoty podatku (zresztą

    PCC płaci się od ryknowej ceny a nie od rzeczywistej, więc US ma podstawę
    prawną do żądania dopłaty. Kwestia czy faktycznie ich wycena jest
    prawidłowa.

  • 5. Data: 2006-08-02 17:05:43
    Od: "gasper" <g...@p...comp>

    Użytkownik "t" <r...@o...pl> napisał w wiadomości

    > PCC płaci się od ryknowej ceny a nie od rzeczywistej, więc US ma podstawę
    > prawną do żądania dopłaty. Kwestia czy faktycznie ich wycena jest prawidłowa.

    przetarg pozwala na najlepsze wyznaczenie ceny rynkowej

    Pozdrawiam

  • 6. Data: 2006-08-02 17:39:56
    Od: "Michal Gwiazdowski" <mihiber@SKASUJ_TOwp.pl>

    > przetarg pozwala na najlepsze wyznaczenie ceny rynkowej

    też mi się tak wydaje:
    http://www.pit.pl/pages/i/1203.php
    "Ze skarg kierowanych do Rzecznika Praw Obywatelskich, potwierdzanych
    częściowo przez Ministerstwo Finansów, wynika, że przyczyną sporów pomiędzy
    stronami czynności cywilnoprawnych a organami podatkowymi jest w
    szczególności:

    -podwyższanie wartości rynkowej proponowane przez urzędy skarbowe
    niejednokrotnie dokonywane jest w oderwaniu od miejsca zawarcia transakcji,
    gdzie warunki popytu i podaży różnią się zasadniczo (np. wartość pojazdów na
    podstawie cen z odległych giełd samochodowych)

    -ustalanie wartości podanej przez strony umowy dokonywane jest "zza biurka",
    bez uwzględnienia stanu technicznego, wyposażenia, standardu i innych
    parametrów mających wpływ na wartość rynkową
    ~~ciach~~"

    Pytanie tylko czy warto iść do sądu z US, tym bardziej że dzisiejsza wartość
    nieruchomości jest pewnie ze dwa razy większa, ze względu na skok cen i np.
    usunięcie 5cm stojącej w piwnicy wody, przerobienie wszystkich instalacji
    itp.
    No i do tego wszystkiego - dlaczego US czepia się po ponad 2,5 roku od
    transakcji, nie mogli to od razu?grr...
    :::mg:::

  • 7. Data: 2006-08-02 18:59:00
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    Michal Gwiazdowski napisał(a):
> [...]
    > wartość nieruchomości jest pewnie ze dwa razy większa, ze względu na
    > skok cen i np. usunięcie 5cm stojącej w piwnicy wody, przerobienie

    Jeżeli ten przetarg jest jakoś udokumentowany oraz są dowody na prace
    które twój ojciec wykonał (co jest pośrednim dowodem na to że
    nieruchomość była w kiepskim stanie), to wg. mnie można iść do sądu.

    Tylko pewnie najpierw zapłacić, potem wygrać w sądzie , a potem odzyskać
    z procentami. Podobno to najlepsza lokata :)

    > No i do tego wszystkiego - dlaczego US czepia się po ponad 2,5 roku od
    > transakcji, nie mogli to od razu?grr...

    Bo mają takie prawo. Mogą się czepiać i prawie do 7 lat po fakcie....

    p. m.

  • 8. Data: 2006-08-02 19:39:09
    Od: "Michal Gwiazdowski" <mihiber@SKASUJ_TOwp.pl>

    "mvoicem" <m...@g...com> wrote in message
> [...]
    > które twój ojciec wykonał (co jest pośrednim dowodem na to że nieruchomość
    > była w kiepskim stanie), to wg. mnie można iść do sądu.

    Taka jest też decyzja - wyrazenie gotowości zapłaty naliczonej kwoty 1500pln
    przy jednoczesnym uprzedzeniu o skierowaniu sprawy do sądu/RPO.
    Dokumentacja zdjęciowa jest. Niemniej jednak nie wierzę, że ewentualny
    rzeczoznawca nie weźmie pod uwagę obecnego stanu i wartości nieruchomości.
    Po prostu jak się nie widzi syfu (niewłaściwa izolacja fundamentów,
    doprowadzenie wód opadowych do fundamentów<sic!>, dodatkowe 20cm badziewnej
    wylewki w piwnicy żeby ukryć niewłaściwe zaizolowanie <nie udało się, woda i
    tak podeszła>, itp. itd) to się uznaje ten stan za normalny. W gruncie
    rzeczy zresztą ten stan jest normalny :-)

    > Tylko pewnie najpierw zapłacić, potem wygrać w sądzie , a potem odzyskać z
    > procentami. Podobno to najlepsza lokata :)

    w tej chwili to znam lepsze, poza tym to nie chodzi o 15 stówek - tu chodzi
    o zasady :-)

    > Bo mają takie prawo. Mogą się czepiać i prawie do 7 lat po fakcie....

    no tak, tak...grr...
    ::::mg:::

  • 9. Data: 2006-08-02 20:05:36
    Od: mvoicem <m...@g...com>

> [...]
    > Dokumentacja zdjęciowa jest. Niemniej jednak nie wierzę, że ewentualny
    > rzeczoznawca nie weźmie pod uwagę obecnego stanu i wartości

    To już się robi bardziej na pl.soc.prawo (dlatego tam ci radzę też
    zapytać), ale wg. mnie:
    - fakt wygrania przetargu jest bardzo mocnym dowodem na to że cena była
    rynkowa. Jeżeli są jakieś dokumentacje z tego przetargu, może coś można
    odzyskać od nieboszczki spółdzielni, może wy macie jakieś papiery, a
    jednocześnie US będzie miał dowodów na ustawienie przetargu, to
    jesteście prawie w domu.
    - jeżeli coś robiliście, to macie na to papiery. Wg. mnie faktura za
    położenie posadzki świadczy o tym że posadzki nie było, lub była w
    stanie nadającym się do wymiany, itd/itp.....

    p. m.

  • 10. Data: 2006-08-02 20:36:59
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 02-08-2006 o 22:46:39 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał:

    > [...]
    >
    > A znasz lepszą metodę wyznaczania ceny rynkowej niż nieograniczony
    > przetarg publiczny lub aukcja publiczna?

    Ja tylko przepis przywołałem, natomiast zgadzam się że przetarg jest metodą
    wyceny nieruchomości(o czym wcześniej nie pomyślałem - przyznaję się).

    > IMO nieporozumieniem jest uznawanie że "wycena" zapodaje wartość
    > rynkową :(

    Może i jest nieporozumieniem ale to trzeba się odwołać i 'wygrać'
    to odwołanie.
    Nieporozumieniem jest też to że
    for_each(XXXX) exists_a_lot_of(YYYY) where YYYY => mandat(ZZZZ zł);

    ale to już offtopic i temat na inną dyskusję, zahaczającą pewnikiem o
    pręgierz ;)

    pozdrawiam