  • 1. Data: 2010-09-23 22:31:07
    Temat: działalność, czy nie działalność???
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    witam
    jest taka sytuacja:
    nie pracuje na etacie, dochody (niemałe) uzyskuję wyłącznie na umowę o
    dzieło (działalność twórcza), opłacam dobrowolne składki zdrowotne w
    ZUSie (chociaż umowa z NFZ)
    i teraz:
    wg. ustawy o PIT, nie prowadzę działalności gospodarczej (działalność
    twórcza o indywidualnym charakterze, wykonywana osobiście)
    wg. ustawy o ZUS prowadzę działalność gospodarczą (w sposób ciągły i
    zorganizowany)
    więc rejestrować firmę, czy nie? czy jest taka forma działalności, że
    nie prowadzę KPiR, a płace ZUS jak firma (godząc te dwie ustawy)?
    od wielu lat w ten sposób funkcjonuję i na razie nikt się nie
    przyczepił (podobno US i ZUS biorą tę pierwsza ustawę pod uwagę, jeśli
    usługi te wykonuję jedynie dla firm, a nie dla osób prywatnych, ale to
    podobno...)
    czy ZUS może się zgłosić po należność (licząc też wstecz!!!)?
    jak to z tym jest? jest jakiś haczyk, którego nie widzę?, bo pytam
    kolegów po fachu i wszyscy pukają się w czoło (niektórzy rozliczają
    się przez poważne biura rachunkowe, które też nie widzą problemu z
    ZUSem)

    pozdrawiam
    s_13

  • 2. Data: 2010-09-24 00:54:12
    Temat: Re: działalność, czy nie działalność???
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 24.09.2010 00:31, s_13 pisze:
> [...]
    > twórcza o indywidualnym charakterze, wykonywana osobiście)
    > wg. ustawy o ZUS prowadzę działalność gospodarczą (w sposób ciągły i

    Pomijając ZUS, prowadzisz DG wg uosdg i 100 innych ustaw, a kary np. z
    przepisów środowiskowych (pozdr. Tom N ;)) są dużo wyższe niż ZUS.
    Ale oczywiście to jest Polska więc nie wiem czy jest sens się zajmować
    tym tematem ;)

    Co do biur rachunkowych i kolegów - pozwól że nie skomentuję :)

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2010-09-24 08:10:44
    Od: s_13 <s...@i...pl>

> [...]
    > przepisów środowiskowych (pozdr. Tom N ;)) są dużo wyższe niż ZUS.
    > Ale oczywiście to jest Polska więc nie wiem czy jest sens się zajmować

    no właśnie w każdą ustawę zajrzę i mam wątpliwości, nawet uosdg...
    chodzi mi o to "zorganizowany i ciągły"
    kiedy te warunki są spełnione?
    głównie "ciagły"... umowy o dzieło mają datę wykonania dzieła, a nie
    czas w którym wykonuję usługę,
    poza tym nie muszę mieć umów (nie mam obowiązku ich ewidencji),
    jedynym dokumentem jaki mam obowiązek posiadać, są roczne PIT 11, z
    których nie wynika "ciągłość" (mógł to być jednorazowy dochód w ciągu
    roku), tego można dojść sprawdzając krzyżowo mnie i firmę (jeśli ta
    okaże umowy),
    niestety posiadam tez umowy "stałe", tzn, podpisane na rok i corocznie
    odnawiane, do których w razie wykonania pracy dołączam konkretny
    rachunek
    kurcze... nie wiem już z tym "ciągły"... choć patrząc na burdel w
    moich dokumentach trudno powiedzieć, że jestem
    "zorganizowany"... :-)))

    > Ale oczywiście to jest Polska więc nie wiem czy jest sens się zajmować
    > tym tematem ;)

    no można siedzieć cicho i jakoś będzie :-)
    myślałem o złożeniu zapytania o interpretację, ale jak podam im
    wszystko jak na tacy, to wtedy dopiero będzie... :-)
    przeglądam inne interpretacje w tym temacie i patrzę, że kryterium
    oceny jest inny dochód, poza umowami o dzieło, tzn. jeśli ktoś pracuje
    najlepiej na etacie, a umowami o dzieło "dorabia" sobie, ale gdzie
    jest granica... w dochodzie? w częstotliwości?

    pozdrawiam
    s_13

  • 4. Data: 2010-09-24 09:10:45
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-09-24 10:10, s_13 wrote:
> [...]
    > których nie wynika "ciągłość" (mógł to być jednorazowy dochód w ciągu
    > roku), tego można dojść sprawdzając krzyżowo mnie i firmę (jeśli ta

    Nie licz na to, że firma będzie się podkładała odmawiając okazania umów.

    > niestety posiadam tez umowy "stałe", tzn, podpisane na rok i corocznie
    > odnawiane, do których w razie wykonania pracy dołączam konkretny
    > rachunek

    Czyli IMHO na pewno działasz w sposób zorganizowany.

    > kurcze... nie wiem już z tym "ciągły"... choć patrząc na burdel w
    > moich dokumentach trudno powiedzieć, że jestem
    > "zorganizowany"... :-)))

    > no można siedzieć cicho i jakoś będzie :-)

    Na przykład tak, że na rok przed przedawnieniem ZUS Cię ścignie o
    zaległe składki. W przypadku ZUS przedawnienie następuje po 10 latach.

    > myślałem o złożeniu zapytania o interpretację, ale jak podam im
    > wszystko jak na tacy, to wtedy dopiero będzie... :-)

    Odżałuj stówkę czy dwie i wybierz się do doradcy podatkowego.
    Ale cudów bym nie oczekiwał. Z Twojego opisu raczej wynika, że
    prowadzisz niezarejestrowaną DG.

> [...]
    > najlepiej na etacie, a umowami o dzieło "dorabia" sobie, ale gdzie
    > jest granica... w dochodzie? w częstotliwości?

    Już nie pamiętam w której interpretacji ale częstotliwie to było nawet
    wtedy kiedy ktoś *jeden* raz sprzedał nieruchomość (tego chyba dotyczyła
    interpretacja).

    Piotrek

  • 5. Data: 2010-09-24 09:24:31
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 24.09.2010 10:10, s_13 pisze:

    > no właśnie w każdą ustawę zajrzę i mam wątpliwości, nawet uosdg...
    > chodzi mi o to "zorganizowany i ciągły"
    > kiedy te warunki są spełnione?

    Wg mnie to jest tak, że odnośnie PITu wszytsko gra - nie prowadzisz DG w
    rozumieniu updof, w związku z tym szansa na kontrolę z US/UKS jest
    bliska zero. Co za tym idzie szansa że ktoś się zainteresuje tematem od
    strony ZUS, nie mówiąc już o przepisach środowiskowych i innych, jest
    czysto iluzoryczna.

    Natomiast techniczne rzecz biorąc, w usus masz:

    Art. 8
    6. Za osobę prowadzącą pozarolniczą działalność uważa się:
    1) osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą na
    podstawie przepisów o działalności gospodarczej lub innych przepisów
    szczególnych;
    2) twórcę i artystę;
    3) osobę prowadzącą działalność w zakresie wolnego zawodu:
    a) w rozumieniu przepisów o zryczałtowanym podatku dochodowym
    od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne,
    b) z której przychody są przychodami z działalności
    gospodarczej w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych;
    (...)

    -- więc jest szansa że pod coś się łapiesz.

> [...]
    > myślałem o złożeniu zapytania o interpretację, ale jak podam im
    > wszystko jak na tacy, to wtedy dopiero będzie... :-)

    Ja bym się nie wychylał, poinformujesz US że coś jest na rzeczy, a w
    odpowiedzi Ci napiszą: "jeśli podatnik prowadzi działalność w sposób
    ciągły i zorganizowany, wtedy powinien się zarejestrować jako
    przedsiębiorca, jeśli nie to nie powinien".

> [...]
    > najlepiej na etacie, a umowami o dzieło "dorabia" sobie, ale gdzie
    > jest granica... w dochodzie? w częstotliwości?

    To są takie zagadnienia, w których jedni (większość) nie widzą żadnego
    problemu i co setnego z nich trafia szlag. Inni widzą że przepisy są
    niespójne i uznaniowe i się tego nie tykają.
    Jestem praktycznie

    --
    Tomek

  • 6. Data: 2010-09-24 10:38:07
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 24 Sep 2010, s_13 wrote:

    >>> zorganizowany)

    No to jak sam stwierdziłeś - definicja jest odrębna dla każdej ustawy.
    Nie da się z jednej wydedukować zależności dla drugiej, *chyba* że
    jest wprost zapisana (np. tak jest w SUS - DG wg PIT jest DG w SUS,
    rzecz jasna relacji odwrotnej nie ma).

    Co racja to racja, ale rozdzielność definicji" powoduje że fakt
    podlegania wg 99 ustaw pod zaliczenie do DG nie implikuje że to jest DG
    w rozumieniu 100 i 101 ustawy. Znaczy karę z przepisów środowiskowych
    może dostać, ale obowiązku rejestracji DG to nie implikuje :D

    > no właśnie w każdą ustawę zajrzę i mam wątpliwości, nawet uosdg...
    > chodzi mi o to "zorganizowany i ciągły"
    > kiedy te warunki są spełnione?

    Jak chodzi o ZUS nie ma potrzeby rozpatrywania DG.
    Podałeś nam dowód na obowiązek oZUSowania z tytułu umowy wykonywanej
    osobiście.

> [...]
    > których nie wynika "ciągłość" (mógł to być jednorazowy dochód w ciągu
    > roku), tego można dojść sprawdzając krzyżowo mnie i firmę (jeśli ta

    No i teraz:

    > niestety posiadam tez umowy "stałe", tzn, podpisane na rok i corocznie
    > odnawiane, do których w razie wykonania pracy dołączam konkretny
    > rachunek

    I tyle.
    Przepisy niżej.

    > kurcze... nie wiem już z tym "ciągły"...

    *BEZ ZNACZENIA*, IMO.

    IMVHO, w przypadku realizacji umów *tylko* na potrzeby podmiotów
    prowadzących DG, można się obronić argumentem iż to owe podmioty
    dokonują "organizacji".

    Ale to w sprawie "zaliczenie do umów wykonywanych osobiście"
    (i wyłączenia z DG w rozumieniu PIT *oraz* ZUS), tyle, że
    nijak nie skutkuje to obejściem ZUS.

    > myślałem o złożeniu zapytania o interpretację, ale jak podam im
    > wszystko jak na tacy, to wtedy dopiero będzie... :-)

    Ale kogo Ty chcesz pytać?
    ZUS? :D

> [...]
    > najlepiej na etacie, a umowami o dzieło "dorabia" sobie, ale gdzie
    > jest granica... w dochodzie? w częstotliwości?

    Ale Ty tu piszesz o "unikaniu ZUS", tylko i wyłącznie?
    To owszem, myk polega na skorzystaniu z prawa "niepłacenia" jeśli
    podlega się z innego tytułu *oraz* uzyskuje (z niego) odpowiednio
    wysoką podstawę.

    Wracając do umów "ramowych".
    Tam sprawa jest prosta (niestety).
    _117.html
    +++
    Art. 750
    Do umów o œwiadczeniu usług, które nie sš uregulowane innymi przepisami,
    stosuje się odpowiednio przepisy o zleceniu.
    ---
    Ustawa z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych
    Art. 6.
    1. Obowišzkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym podlegajš
    [...]
    4) osobami wykonujšcymi pracę na podstawie umowy agencyjnej lub umowy
    zlecenia albo innej umowy o œwiadczenie usług, do której zgodnie z
    Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczšce zlecenia [...]
    ---

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2010-09-24 13:00:09
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    W dniu 24.09.2010 11:10, Piotrek pisze:

    > Już nie pamiętam w której interpretacji ale częstotliwie to było nawet
    > wtedy kiedy ktoś *jeden* raz sprzedał nieruchomość (tego chyba dotyczyła
    > interpretacja).

    To było chyba odnośnie VATu, gdzie DG prowadzi się od pierwszej
    sprzedaży, gdy działa się z zamiarem przeprowadzenia kolejnych transakcji.

    --
    Tomek

  • 8. Data: 2010-09-24 13:03:58
    Od: Tomek <t...@o...pl>

> [...]
    > w rozumieniu 100 i 101 ustawy. Znaczy karę z przepisów środowiskowych
    > może dostać, ale obowiązku rejestracji DG to nie implikuje :D

    Przecież wg uosdg prowadzi DG, nawet jeśli wg updof jest to umowa
    osobista/autorska.
    W poście obok wkleiłem przepis z usus:

[...]

    - myślisz że umowa o dzieło nie może się pod to "złapać"?

    --
    Tomek

  • 9. Data: 2010-09-28 08:15:37
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    > Z Twojego opisu raczej wynika, że
    > prowadzisz niezarejestrowaną DG.

    czytając sąsiednie posty w temacie ZUSu i DG, wychodzi mi lekki
    paradoks i może wyjście z sytuacji... :-)
    powiedzmy, ze prowadzę DG (niezarejestrowaną), chcę (mam obowiązek)
    zarejestrować, ale...
    powiedzmy, że jestem bezdomny (niezameldowany), więc NIE mogę
    zarejestrować działalności...
    i co teraz... :-)

    pozdrawiam
    s_13

  • 10. Data: 2010-09-28 08:19:28
    Od: s_13 <s...@i...pl>

    pytanie:
    czy jest możliwa sytuacja: nie mam zarejestrowanej DG (ustawa o PIT
    nie uznaje tego co robię za DG, więc nie mam obowiązku rejestracji)
    a płace ZUS (ustawa o ZUS uznaje to za DG i każe płacić ZUS)?
    czyli: czy da się płacić ZUS nie mając DG?

    pozdrawiam
    s_13