  • 1. Data: 2009-09-25 17:42:56
    Temat: f-a wewnętrzna
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Witam,

    1os.DG+VAT+UE,
    Nabyłem towar w ramach WNT i wyczytałem że muszę wystawić jeszcze jakąś
    fakturę wewnętrzną.
    Czy ktoś mógłby mi łopatologicznie wytłumaczyć co na takiej fakturze ma być?
    Wygooglałem że w rubrykach nabywca i sprzedawca mam być ja, że ma być nazwa
    "Faktura VAT wewnętrzna" i że nie ma chyba rozporządzenia określającego wzór
    takiej faktury.
    Ale nie znalazłem nic o meritum.
    Czy w rubryce towar ma być to co nabyłem?
    Czy w rubrykach z cenami ma być netto+vat=brutto i na kwotę brutto ma
    opiewać faktura?

    Z góry dzięki za wszelkie sugestie.

    Piotr

  • 2. Data: 2009-09-25 17:52:58
    Temat: Re: f-a wewnętrzna
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 25-09-2009 o 19:42:56 Piotr <h...@y...com> napisał(a):

> [...]
    > fakture wewnetrzn?.
    > Czy kto? móg?by mi ?opatologicznie wyt?umaczyae co na takiej fakturze ma
    > byae?
    > Wygoogla?em ?e w rubrykach nabywca i sprzedawca mam byae ja, ?e ma byae
    > nazwa
    > "Faktura VAT wewnetrzna" i ?e nie ma chyba rozporz?dzenia okre?laj?cego
    > wzór
    > takiej faktury.
    > Ale nie znalaz?em nic o meritum.
    > Czy w rubryce towar ma byae to co naby?em?
    > Czy w rubrykach z cenami ma byae netto+vat=brutto i na kwote brutto ma

    Dużo by pisać, zobacz źródła - art. 106.6 ustawy o VAT + rozporządzenie
    "fakturowe" z 28/11/2008

    --
    Tomek

  • 3. Data: 2009-09-25 18:55:18
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotr wrote:
    > Witam,
    >
    > 1os.DG+VAT+UE,
    > Nabyłem towar w ramach WNT i wyczytałem że muszę wystawić jeszcze
    > jakąś fakturę wewnętrzną.
    >Wygooglałem [...] Ale nie znalazłem nic o meritum.

    Meritum sprowadza się do tego, że ktoś musi
    opodatkować w VAT tę transakcję.
    W przypadku WNT obowiazek ten spoczywa na nabywcy.
    Masz prawo do odliczenia tego podatku od zakupu.

  • 4. Data: 2009-09-26 11:54:30
    Od: "Piotr" <h...@y...com>

    Użytkownik "cef" wydukał w wiadomości:

    > Meritum sprowadza się do tego, że ktoś musi
    > opodatkować w VAT tę transakcję.
    > W przypadku WNT obowiazek ten spoczywa na nabywcy.
    > Masz prawo do odliczenia tego podatku od zakupu.

    No właśnie to znalazłem.
    Zatem chciałem się upewnić o czysto techniczną stronę wystawiania takiej
    faktury.
    Czyli:

  • 5. Data: 2009-09-26 13:01:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Sep 2009, Piotr wrote:

    > Wygooglałem że w rubrykach nabywca i sprzedawca mam być ja

    Na mój rozum wystarczy "wystawca".
    Zwracam uwagę, iż w rozporządzeniu nt. faktur są dwie odrębne pozycje:
    - obowiązek wystawienia f-ry VAT
    - lista pozycji faktury *w przypadku dokonania sprzedaży*

    Faktura dotycząca "czynności zrównanych ze sprzedażą" IMVHO nie
    kwalifikuje się pod restrykcje określone przez ministra w rozporządzeniu,
    znaczy te wymagania minister określił *tylko* dla f-r dotyczących
    sprzedaży, zaś f-r wewnętrznych dotyczą tylko obowiązki określone
    w art.106.8 ustawy :)
    Minister *może* wydać w rozporządzeniu wymogi nt. f-r wewnętrznych,
    ale tego nie zrobił (IMO & AFAIK).

    Żeby-nie-było: z powodu jak wyżej równie dobrze można powiedzieć, że
    "nie należy się czepiać iż ktoś użyje wzoru 'zwykłej' f-ry, mimo
    że to nielogiczne".
    Prawda.
    Idzie mi o słowa: "mam być ja", sugerujące że jest to WYMÓG przy
    f-rze wewnętrznej - przepis poproszę :D

    > że ma być nazwa
    > "Faktura VAT wewnętrzna" i że nie ma chyba rozporządzenia określającego wzór
    > takiej faktury.

    Otóź to.

    > Ale nie znalazłem nic o meritum.
    > Czy w rubryce towar ma być to co nabyłem?
    > Czy w rubrykach z cenami ma być netto+vat=brutto i na kwotę brutto ma
    > opiewać faktura?

    Widzisz na czym polega problem?
    Pozwolisz podatnikom, żeby wpisali to co *sami* uznają za *oczywiście*
    ważne, to nie będą mogli spokojnie spać ;)
    I biedny minister będzie "musiał" wydać kolejne rozporządzenie,
    oczywiście uzyje jakiegoś nieścisłego określenia i będziemy mieli
    problem, bo Usy zaczną ścigać za "nieprawidłowość"... ;>

    Mechanizm działa w obie strony: z jednej, urzędnicy (ministra nie
    wyłączając) traktują obywateli jak... hm... połgłówków, którzy
    do 17 nie policzą sami, z drugiej wytresowani w ten sposób
    obywatele sami domagają się takich regulacji.
    A z trzeciej jest prawo, jego "zasady" i żelazna konsekwencja
    w egzekucji ("w razie namierzenia"), powodujące że rozeznanie
    w tych przepisach staje się trudne (nie tylko dla nie umiejących
    czytać). I mamy NIEPOTRZEBNIE skomplikowane prawo.

    > Z góry dzięki za wszelkie sugestie.

    IMVHO przyjęcie, że poza nagłówkiem (skoro nie ma sprzedawcy i nabywcy,
    to należy użyć "właściwych" określeń) można użyć listy pozycji jak
    dla "zwykłej" faktury (tak dobrowolnie, mimo że to może być nadmiar
    szczęścia) wytworzy f-rę której bardzo trudno się przyczepić :)

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2009-09-26 18:57:41
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotr wrote:

    > Zatem chciałem się upewnić o czysto techniczną stronę wystawiania
    > takiej faktury.
    > Czyli:
    > Czy w rubryce towar ma być to co nabyłem?

    Tak.

    > Czy w rubrykach z cenami ma być netto+vat=brutto i na kwotę brutto ma
    > opiewać faktura?

    A jaki masz inny pomysł?
    Jeśli chcesz skorzystać z odliczenia, to musisz wykazać (naliczyć)
    podatek na tej fakturze.

    Jestem strasznie ciekaw jak chcialeś wystawić:
    netto - VAT=supernetto?

  • 7. Data: 2009-09-26 20:28:30
    Od: "Piotr" <h...@s...com>

    Użytkownik "Gotfryd Smolik news" przemówił w wiadomości :

> [...]
    > dla "zwykłej" faktury (tak dobrowolnie, mimo że to może być nadmiar
    > szczęścia) wytworzy f-rę której bardzo trudno się przyczepić :)

    dziękuję za wyjaśnienia, zatem faktura wewnętrzna powstała :D
    No i kolejny klops - jak to z teraz z KPiR?
    Do tej pory wydawało mi się że wystarczy przeliczyć fakturę UE na złotówki i
    ująć w KPiR jako zakup towarów i tak zrobiłem. Już wiem że źle robiłem
    Ale teraz jak z tą wewnętrzną? Która rubryka?
    A może bez wpisywania do KPiR a tylko do rejestru vat?
    A najprędzej obstawiałbym że tylko tą wewnętrzną ujmować w KPiR.

    BTW ostatnio mile się zaskoczyłem, zadzwoniła do mnie MIŁA pani z US i
    bardzo uprzejmie poprosiła o złożenie korekty do VAT-7K ponieważ nie ująłem
    w nim właśnie WNT.
    Zamiast wysłać jakieś pismo i dowalić karę to proszę - taki miły telefon.
    Jednak ten świat nie do końca zszedł na psy.
    I wtedy dopiero szukając jak to zrobić doszedłem do tych faktur wew. i
    zaczęły się moje pytania :)

    Piotr

  • 8. Data: 2009-09-26 20:40:43
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Piotr wrote:

    > No i kolejny klops - jak to z teraz z KPiR?
    > Do tej pory wydawało mi się że wystarczy przeliczyć fakturę UE na
    > złotówki i ująć w KPiR jako zakup towarów i tak zrobiłem. Już wiem że
    > źle robiłem

    Dlaczego źle?

    > Ale teraz jak z tą wewnętrzną? Która rubryka?

    Żadna. Ta faktura nie dokumentuje nic w podatku dochodowym.

    > A może bez wpisywania do KPiR a tylko do rejestru vat?

    Tak.

    > A najprędzej obstawiałbym że tylko tą wewnętrzną ujmować w KPiR.

    Nie. Do KPiR wpiszesz fakturę od klienta z UE.
    Przeliczenie wg odpowiedniego kursu.

    > BTW ostatnio mile się zaskoczyłem, zadzwoniła do mnie MIŁA pani z US i
    > bardzo uprzejmie poprosiła o złożenie korekty do VAT-7K ponieważ nie
    > ująłem w nim właśnie WNT.

    A skąd miła Pani wiedziała, że nie ująłeś?
    Musiałeś gdzieś ujawnić ten obrót.
    Jak to zrobiłeś?

  • 9. Data: 2009-09-26 21:41:17
    Od: Tomek <t...@o...pl>

    Dnia 26-09-2009 o 22:40:43 cef <c...@i...pl> napisał(a):

    > A skąd miła Pani wiedziała, że nie ująłeś?

    Może kontrahent był uczciwy, wpisał na swoim VAT-UE
    i miłej Pani wyskoczyło w okienku?

    --
    Tomek

  • 10. Data: 2009-09-27 07:54:44
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    Tomek wrote:

    > Może kontrahent był uczciwy, wpisał na swoim VAT-UE
    > i miłej Pani wyskoczyło w okienku?

    Może faktycznie, zwłaszcza, że kolega rozlicza
    się kwartalnie i miłej Pani mogło wyskoczyć wcześniej.
    Ale i tak dziwne, że tak łagodnie - przecież
    normalnie jakby ktoś pominął transakcję od której VAT się należy...