  • 1. Data: 2009-09-25 11:53:44
    Temat: ile zabiera ZAIKS ?
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    z umowy o dzielo (w moim przypadku) zawsze zabierane jest 10% podatku
    (bowiem 50% tzw uzysku).
    Pytania:
    1.
    zaiks wyplacając tantiemy zabiera podatek do odprowadzenia - czy to jest
    10%? cos slyszalem,ze mniej...
    2.
    a ile zabiera _dla_siebie_ , za usluge dbania o tworcow? 20%? 30?
    slyszalem,ze jakas chorą kwotę...

    wowczas wychodzi, ze od naleznej z zaiksu kwoty odjac nalezy minimum 30%...
    Ile naprawde?

  • 2. Data: 2009-09-25 11:58:45
    Temat: Re: ile zabiera ZAIKS ?
    Od: "SDD" <s...@t...pl>

    Użytkownik "1634Racine" <1...@R...pl> napisał w wiadomości
    >z umowy o dzielo (w moim przypadku) zawsze zabierane jest 10% podatku

    A powinno byc 9...

    Pozdrawiam
    SDD

  • 3. Data: 2009-09-25 12:25:42
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    SDD in news:h9ib9k$opa$1@news.onet.pl
    > Użytkownik "1634Racine" <1...@R...pl> napisał w wiadomości
    > A powinno byc 9...
    > Pozdrawiam
    > SDD

    no dobrze,niech bedzie 9. co dalej?

  • 4. Data: 2009-09-25 13:14:51
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Sep 2009, 1634Racine wrote:

> [...]
    > 1.
    > zaiks wyplacając tantiemy zabiera podatek do odprowadzenia - czy to jest 10%?

    Wyjdź z siebie, stań obok, powiedz nam: a co tego, kto kupuje jakikolwiek
    wyrób, obchodzą podatki które płaci wytwórca?
    One są wliczone w cenę.

    > 2.
    > a ile zabiera _dla_siebie_ , za usluge dbania o tworcow? 20%? 30?
    > slyszalem,ze jakas chorą kwotę...

    Nie wiem.

    > wowczas wychodzi, ze od naleznej z zaiksu kwoty odjac nalezy minimum 30%...

    Źle patrzysz na podatek - *swój* podatek płacisz ze *swojego* zarobku.
    Jeśli ZAIKs również zarabia - to płaci podatek (również) od *swojego*
    zarobku. To, że jako pośrednik "kasuje" klienta docelowego na wyższe
    kwoty, niż jakby klient Tobie płacił, ma się nijak do *Twojego*
    podatku.
    Jak chcesz wydedukować na ile na Tobie bogaci się ZAIKs, to podatkom
    nic do tego :D

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2009-09-25 13:35:09
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Fri, 25 Sep 2009 13:53:44 +0200, 1634Racine napisał(a):

    > a ile zabiera _dla_siebie_ , za usluge dbania o tworcow? 20%? 30?
    > slyszalem,ze jakas chorą kwotę...

    Podobno 15%

  • 6. Data: 2009-09-25 14:12:33
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    Gotfryd Smolik news in news:Pine.WNT.4.64.0909251506460.1720@quad
    > Wyjdź z siebie, stań obok, powiedz nam: a co tego, kto kupuje jakikolwiek
    > wyrób, obchodzą podatki które płaci wytwórca?
    > One są wliczone w cenę.

    udajesz, ze nie rozumiesz o co mi chodzi? :)
    zawieram umowe o dzielo, np z TVP.
    tvp podpisuje w umowie o dzielo kwote honoracyjna, ale zawsze wyplaca kwote
    pomniejszona o 10% [moze 9%...], a ta kwota jest podatkiem, ktory tvp
    odprowadza do skarbowki i wiem, co mowie.No, powiedzmy, zaliczka na poczet
    podatkow.

    > Nie wiem.

    szkoda.

    > Źle patrzysz na podatek - *swój* podatek płacisz ze *swojego* zarobku.

    tylko w pewnym sensie masz racje. Bo powyzsze 10%/9% jest zabierane juz
    przez tvp jakby na poczet wlasnie podatku. I tak jest zawsze z tworcami.
    a zaiks z tenatiem wyplacanych takze odprowadza na poczet podatkow.
    Pytam - ile?

    > Jeśli ZAIKs również zarabia - to płaci podatek (również) od *swojego*
    > zarobku.

    pewnie tak. Ale to akurat malo mnie obchodzi. Mnie obchodzi - ile zaiks ode
    mnie zabiera.w sumie ile.
    A z zaiksu info jest takie:
    od kwoty, ktora jako tantiemy mi wyplaca i jest to moim dochodem,zaiks
    zabiera owe/powyzsze 10,albo 9 procent, tak, jakbym na te wlasnie kwote
    podpisal z zaiksem umowe o dzielo. To raz.
    Pytalem sie tutaj, by sprawdzic:
    ILE dokladnie to jest?

    Dwa: zaiks pobiera od wyplacanej kwoty tantiemowej swoja prowizje: ILE to
    jest?

    > To, że jako pośrednik "kasuje" klienta docelowego na wyższe
    > kwoty, niż jakby klient Tobie płacił, ma się nijak do *Twojego*
    > podatku.

    klient juz mi zaplacil. Odprowadzil na poczet podatkow 10/9%.
    Teraz jest mowa o kwocie tantiemowej - okazuje sie, ze podlega ona tym samym
    prawom, jakby pochodzila z umowy o dzielo,ale takim jakby zleceniodawcom
    jest zaiks- placi "honorarium" minus 10/9%. Oraz swoja prowizje.

  • 7. Data: 2009-09-25 14:13:26
    Od: "1634Racine" <1...@R...pl>

    jureq in news:h9igud$a87$1@news.onet.pl
    > Podobno 15%

    "podobno" - to raczej malo interesujaca kwota.
    "dokladnie" - to jest interesujaca kwota.
    stad moje pytanie.
    czyli nikt nie wie.

  • 8. Data: 2009-09-25 14:32:30
    Od: "Maciej Bebenek (news.onet.pl)" <m...@t...waw.pl>

    1634Racine wrote:

> [...]
    > przez tvp jakby na poczet wlasnie podatku. I tak jest zawsze z tworcami.
    > a zaiks z tenatiem wyplacanych takze odprowadza na poczet podatkow.

    Czy Ty w ogóle wiesz, o czym piszesz?
    [...]

> [...]
    > samym prawom, jakby pochodzila z umowy o dzielo,ale takim jakby
    > zleceniodawcom jest zaiks- placi "honorarium" minus 10/9%. Oraz swoja

    Jeżeli zakładasz, że cokolwiek uzyskane z ZAiKS-u jest jakimś
    przełożeniem/procentem od czyichkolwiek zysków, to jesteś w tzw. mylnym
    błędzie. A podatek dochodowy (a dokłądniej zaliczka) należy się swoją
    drogą, niezależnie od kwoty.

    M.

  • 9. Data: 2009-09-25 16:05:13
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

> [...]

    > pomniejszona o 10% [moze 9%...], a ta kwota jest podatkiem, ktory tvp
    > odprowadza do skarbowki i wiem, co mowie.

    Ależ oczywiście.
    Nie zaznaczyłem wyraźnie i mam ;)
    To co opisujesz, to jest *Twój* podatek, z *Twoich* pieniędzy, który
    powinieneś *Ty* wykazać na *swoim* rachunku, płatnikowi jedynie
    nie wolno wypłacić pieniędzy nie pobierając podatku (musi więc
    sprawdzić rachunek i pobrać podatek).
    Pasuje?

    > No, powiedzmy, zaliczka na poczet podatkow.

    Zgadza się.
    Przyznaję, iż może być różnica w zakresie wypłacania honorarium
    przez ZAIKS, bo nie mam pojęcia kto jest zobowiązany do wystawienia
    "kwitka" do zapłaty (przy umowie na którą powołałeś się wyżej
    jak najbardziej Ty, i to Ty powinieneś wykazać kwotę Twojego
    podatku, który "oni" powinni wpłacić na konto skarbówki).

    > szkoda.

    Rozumiem :)

    > tylko w pewnym sensie masz racje. Bo powyzsze 10%/9% jest zabierane juz przez
    > tvp jakby na poczet wlasnie podatku. I tak jest zawsze z tworcami.

    Ale to twórcy na rachunku każą zabrać ten podatek.
    Nie mają wyboru - inaczej płatnikowi nie wolno wypłacić *bądź*
    płatnikowi brakowałoby dokumentu do KUP.
    Dotyczy to zresztą każdego wykonawcy czegokolwiek przy umowie "osobistej"
    (tylko "efektywna stawka" wychodzi inna, bo KUP niższy, 20% zamiast 50%).

    > a zaiks z tenatiem wyplacanych takze odprowadza na poczet podatkow.
    > Pytam - ile?

    Z ciekawości spytam - na jakiej podstawie ZAIKs wypłaca te tantiemy,
    znaczy nie mam na myśli umowy, lecz ew. dokumenty generowane *PO*
    ustaleniu kwoty wynagrodzenia?

> [...]
    > zabiera owe/powyzsze 10,albo 9 procent, tak, jakbym na te wlasnie kwote
    > podpisal z zaiksem umowe o dzielo. To raz.

    Coś mi tu nie pasuje, pytanie może co najwyżej brzmieć "ile to *powinno*
    być". Przecież my nie wiemy, czy ZAIKs np. się nie myli i nie pobiera
    niewłaściwej kwoty ;)
    I powinno to wynikać z dokumentów, na których ujawnia się wynagrodzenie
    (nie na podstawie których ustala się je, lecz tych wystawianych "po").

    Na mój gust, tak jak Ci pisali, liczy się to tak (jak przy
    umowie o dzieło):

    kwota brutto
    minus 50% ryczałtowych kosztów uzyskania
    = podstawa opodatkowania
    razy 18% = kwota podatku (zaliczki)

    netto do wypłaty = brutto - zaliczka

    > Dwa: zaiks pobiera od wyplacanej kwoty tantiemowej swoja prowizje: ILE to
    > jest?

    Mogę się mylić, ale obawiam się, że w przypadku "zbiorowego zarządzania"
    to tak nie działa.
    Przecież są przypadki w których nikt nie wnika, z czyich utworów się
    korzysta. Dajmy na to - "klasyczny" przypadek fryzjera puszczającego
    program radiowy klientom. Sądzisz, że ktoś spisuje czy fryzjer
    puścił akurat utwór Padarewskiego, że było to 8 minut i dokładnie
    te 8 minut dopisuje do "listy zobowiązań"?
    Nie - korzystający płaci *ryczałtem*.
    A organizacja zarządzania rozlicza... jakoś.

    Masz pewność, że wszystkie Twoje wierzytelności są rozliczane tak jak
    to opisałeś, w postaci "prowizji"? Przyznam że wątpię - co za działalność
    artystyczną prowadzisz? :D

    > klient juz mi zaplacil. Odprowadzil na poczet podatkow 10/9%.

    Przyjmijmy że akceptujemy taki zapis ;)

    > Teraz jest mowa o kwocie tantiemowej - okazuje sie, ze podlega ona tym samym
    > prawom, jakby pochodzila z umowy o dzielo,ale takim jakby zleceniodawcom jest
    > zaiks- placi "honorarium" minus 10/9%.

    Masz podstawy do takiego założenia?
    Podatek liczony metodą *ryczałtowych* kosztów stosuje się AFAIK wyłącznie
    w odniesieniu do osób *fizycznych*.

    Instytucja, jaką jest ZAIKs, musi rozliczyć *faktyczne przychody* (i to
    należne, z pewnymi wyjątkami), *faktyczne koszty* i w tej sposób określa
    podstawę.
    Jej *zarobek*, w postaci różnicy między przychodami i kosztem podlega
    opodatkowaniu. Nie ma możliwości przypisania do Twojej umowy 1/x
    wartości należności, którą oni płacą np. za telefon. Albo na
    benzynę do samochodu. Albo jako wynagrodzenie sekretarki.

    > Oraz swoja prowizje.

    Jeśli ich wynagrodzenie od jakiejś czynności rzeczywiście byłoby
    określone prowizją (udziałem), to moglibyśmy je poznać - ale i tak
    nie dawałoby to podstaw do określenia ile z tej prowizji przypadnie
    na podatek.
    Do tego trzeba by wiedzieć ile *łącznie* mają przychodu i ile
    *łącznie* mają wydatków - nie wiem czy gdzieś publikują takie
    dane.
    Do tego nie wiem, czy "organizacje zarządzania" nie są czasami
    organizacjami którym nie wolno zarabiać - i nie jest to nic
    dziwnego, po prostu z kwoty wynagrodzenia pobieraliby
    wtedy tyle ile trzeba na koszty i inwestycje (ale bez "wypracowania
    zysku").
    BTW: Nie należy mieszać potencjalnych zarobków pracowników ZAIKsu
    z zarobkiem ZAIKsu :D

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2009-09-25 16:05:58
    Od: "cef" <c...@i...pl>

    1634Racine wrote:

    > "podobno" - to raczej malo interesujaca kwota.
    > "dokladnie" - to jest interesujaca kwota.
    > stad moje pytanie.
    > czyli nikt nie wie.

    dokładnie to jest 16,34