  • 1. Data: 2012-01-11 13:00:21
    Temat: faktury elektroniczne
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    Czy w_chwili_obecnej_konieczne jest podpisywanie elektronicznym podpisem
    faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej w formacie np.
    PDF?
    Ile ludzi, tyle opinii :/
    Jedni twierdzą, że podpis taki jest nadal konieczny, inni, że nie ma już
    takiego obowiązku.

    Abstrahuję od wyrażenia zgody przez odbiorcę faktury, bo to inna bajka.

    N.

  • 2. Data: 2012-01-11 13:17:32
    Temat: Re: faktury elektroniczne
    Od: a...@g...pl

    Nixe wrote:

> [...]
    > faktur wystawianych i przesyłanych w formie elektronicznej w formacie np.

    Trzeba zapewnić integralność i autentyczność faktury. To spełnisz i
    wystarcza. Jest za to wspomniane, że dwa sposoby tj. kwalifikowany podpis
    elektroniczny oraz EDI ową integralność i autentyczność zapewniają.

    > Jedni twierdzą, że podpis taki jest nadal konieczny, inni, że nie ma już
    > takiego obowiązku.

    Mnie interesują inne aspekty:
    1) czy taką fakturę się po prostu drukuje i otrzymany wydruk nadal jest
    fakturą?
    2) czy taką fakturę trzeba trzymać w wersji elektronicznej?
    3) jeśli można drukować to rozumiem trzeba oznaczać oryginał/kopia
    4) jeśli tylko wersja elektroniczna jest ok to pewnie nie może być
    oryginał/kopia (bo w końcu wszystkie egzemplarze są identyczne)
    5) czy można sobie wybrać dowolnie wariant 1) lub 2), a wręcz zależnie od
    widzimisię odbiorcy - jeden druknie, inny nie?

    > Abstrahuję od wyrażenia zgody przez odbiorcę faktury, bo to inna bajka.

    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/524970,kontr
    ahenci_musza_sie_zgodzic_na_e_faktury.html
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/486324,vat_m
    ozna_pobierac_faktury_ze_strony_www_dostawcy.html
    http://podatki.gazetaprawna.pl/porady/484794,jak_wys
    tawiac_i_korygowac_faktury_elektroniczne_od_1_styczn
    ia_2011_r.html
    https://ipsec.pl/faktura-elektroniczna-e-faktura/201
    1/jak-zapewnic-
    autentycznosc-integralnosc-faktury-elektronicznej.ht
    ml
    http://podatki.gazetaprawna.pl/artykuly/476096,faktu
    re_papierowa_mozna_skorygowac_e_faktura.html

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 3. Data: 2012-01-11 13:45:50
    Od: "Nixe" <n...@n...pl>

    Użytkownik <a...@g...pl> napisał w wiadomości

    > Trzeba zapewnić integralność i autentyczność faktury. To spełnisz i
    > wystarcza. Jest za to wspomniane, że dwa sposoby tj. kwalifikowany podpis
    > elektroniczny oraz EDI ową integralność i autentyczność zapewniają.

    No właśnie, ale jak to się ma do tego:
    http://www.podatki.biz/sn_autoryzacja/logowanie.php5
    /artykuly/14_16115.htm?idDzialu=14&idArtykulu=16115
    "Wnioskodawca jest zainteresowany wystawianiem faktur VAT drogą
    elektroniczną dla swoich klientów w formie pliku, który nie będzie
    zabezpieczony ani podpisem elektronicznym ani hasłem"

    i dalej:
    "W ocenie Wnioskodawcy w czasie obowiązywania poprzedniej regulacji
    (rozporządzenie z dnia 14 lipca 2005 r.) konieczność zachowania cech
    (autentyczność pochodzenia i integralność treści) była potwierdzona
    narzuceniem zamkniętego katalogu form, w jakich faktury elektroniczne mogły
    być przesyłane (dotyczyło to bezpiecznego podpisu elektronicznego i
    elektronicznej wymiany danych EDI). W chwili obecnej, katalog ten został
    zdaniem Wnioskodawcy otwarty i nie ogranicza się do powyższych rozwiązań.
    Ustawodawca w § 2 ust. 2 rozporządzenia użył zwrotu "w szczególności" - co
    pozwala w ocenie Wnioskodawcy na traktowanie bezpiecznego podpisu
    elektronicznego i EDI jedynie jako przykładów"

    czyli wychodzi na to, że nie tylko EDI albo podpis. Ale wobec tego w jaki
    jeszcze inny sposób można zapewnić tę integralność i autentyczność? Co to w
    ogóle ma być ta "integralność i autentyczność"? :) Gdy wysyłam pocztą
    fakturę papierową, to też w żaden sposób nie zapewniam jej autentyczności,
    bo nie ma przecież obowiązku podpisywania wystawionych faktur.

    > Mnie interesują inne aspekty:
    > 1) czy taką fakturę się po prostu drukuje i otrzymany wydruk nadal jest
    > fakturą?
    > 2) czy taką fakturę trzeba trzymać w wersji elektronicznej?

    Z informacji, jakie znalazłam w sieci wynika, ze można i tak i śmak.
    Zresztą z samego artykułu też to wynika.

    > 3) jeśli można drukować to rozumiem trzeba oznaczać oryginał/kopia
    > 4) jeśli tylko wersja elektroniczna jest ok to pewnie nie może być
    > oryginał/kopia (bo w końcu wszystkie egzemplarze są identyczne)

    Tutaj to już nie jestem pewna.
    Na mój gust jeśli wystawca wydrukuje fakturę mimo, że dostarczył ją
    elektronicznie, to powinien siłą rzeczy oznaczyć ten wydruk jako kopię.
    Oryginał wszak poszedł do odbiorcy.
    Natomiast w formie elektronicznej to nie mam pojęcia. W naszym programie
    faktury od razu "wystawiają się" w dwóch egzemplarzach (a nawet trzech, bo
    oryginał + dwie kopie - w sumie nie wiem, po kiego grzyba aż dwie), więc
    tutaj akurat nie trzeba nic kombinować.

> [...]
    > https://ipsec.pl/faktura-elektroniczna-e-faktura/201
    1/jak-zapewnic-
    > autentycznosc-integralnosc-faktury-elektronicznej.ht

    O właśnie, o to mi chodziło.
    Brzmi masakrycznie, ale mimo to wielkie dzięki ;-)

    N.

  • 4. Data: 2012-01-11 13:54:51
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2012-01-11, Nixe <n...@n...pl> wrote:

    [...]

    > czyli wychodzi na to, że nie tylko EDI albo podpis.

    Czyli to zdejmuje wymóg podpisu kwalifikowanego wystawianego przez
    wspomniane 3 firmy. Tylko tyle i aż tyle. Wg mnie w tym momencie
    można się w tym momencie posługiwać innymi metodami zapewniania
    integralności, a ew. podczas kontroli bujać się z urzędnikiem
    w kwestii tego czy Twój sposób to zapewnia, czy nie.

    A osobiście uważam, że podpis elektroniczny jest na tyle tani,
    że to nie powinien być taki problem. To już nawet papierowo
    wysyłane miesięczne VAT-7 daje mniej więcej ten sam koszt
    co klucz.

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 5. Data: 2012-01-11 14:01:58
    Od: a...@g...pl

    Wojciech Bancer wrote:

> [...]
    > integralności, a ew. podczas kontroli bujać się z urzędnikiem
    > w kwestii tego czy Twój sposób to zapewnia, czy nie.

    Niektórzy proponują podpisywanie certyfikatami SSL [1]. Do tego nadal mamy
    PGP jako alternatywę.

    > A osobiście uważam, że podpis elektroniczny jest na tyle tani,
    > że to nie powinien być taki problem. To już nawet papierowo
    > wysyłane miesięczne VAT-7 daje mniej więcej ten sam koszt
    > co klucz.

    Ehm, tani? Zrób zautomatyzowane podpisywanie kilkuset faktur dziennie, na
    systemie Linux, faktury przechowywane w zdalnej lokalizacji.

    Ostatnio jak patrzyłem to trzeba było kupić windowsa i do tego SDK za prawie
    10kzł, mieć odpowiednią rurę by te faktury w tą i spowrotem przesyłać etc.

    Wystawianie paru faktur dziennie - wtedy faktycznie, koszt z grubsza
    pomijalny. Można przeboleć używanie badziewnych darmowych aplikacji
    dodawanych do czytników wraz z podpisem kwalifikowanym.

    1. https://ipsec.pl/faktura-elektroniczna-e-faktura/201

  • 6. Data: 2012-01-11 14:30:48
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Wed, 11 Jan 2012 14:17:32 +0100, a...mx napisał(a):

    > 1) czy taką fakturę się po prostu drukuje i otrzymany wydruk nadal jest
    > fakturą?

    Nie. Nie drukuje się. Przechowuje się w postaci w jakiej otrzymano.

    > 2) czy taką fakturę trzeba trzymać w wersji elektronicznej?

    To zależy o kogo chodzi. Odbiorca przechowuje w postaci w jakiej
    otrzymał. Zapewne US będzie uważał, że wystawca też ma obowiązek trzymać
    kopię w postaci elektronicznej. Tylko, że niedawno był wyrok w NSA "w
    drugą stronę" - pozwolił na trzymanie kopii elektronicznej do faktury
    papierowej. Być może odwrotnie też by wystawcy pozwolili.

    > 3) jeśli
    > można drukować to rozumiem trzeba oznaczać oryginał/kopia

    Już od dawna nie trzeba oznaczeń oryginał/kopia. Nawet na papierowej.

    Nie. Nie można.

  • 7. Data: 2012-01-11 14:44:20
    Od: a...@g...pl

    jureq wrote:

    > Nie. Nie drukuje się. Przechowuje się w postaci w jakiej otrzymano.

    Hm, jesteś pewien? Tzn dla "faktur elektronicznych" to jest jak piszesz.

    Tyle, że jak czytam rozporządzenie min. finansów z 17 grudnia 2010 to
    nachodzą mnie wątpliwości czy to rozporządzenie nie pozwala na faktury
    przesyłane drogą elektroniczną (co jest czymś innym niż "faktura
    elektroniczna").

    Przykład punktu generującego wątpliwości:
    "$8 Faktury przesłane w formie elektronicznej i przechowywane w tej
    formie..." - czyli co, możesz mieć fakturę przesłaną w formie elektronicznej
    ale przechowywaną w formie papierowej?

> [...]
    > drugą stronę" - pozwolił na trzymanie kopii elektronicznej do faktury
    > papierowej. Być może odwrotnie też by wystawcy pozwolili.

    Stąd moje wątpliwości czy nie mamy 2 możliwości:
    - faktury elektroniczne (kiedyś podpisane podpisem kwalifikowanym, teraz
    "łagodniejsze wymogi)

    - faktury przesyłane jedynie drogą elektroniczną i na czas tego przesyłania
    wymagane jest zapewnienie autentyczności i integralności... a potem
    drukujemy

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl

  • 8. Data: 2012-01-11 14:49:55
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-01-11 15:44, a...@g...pl wrote:
> [...]
    >
    > - faktury przesyłane jedynie drogą elektroniczną i na czas tego przesyłania
    > wymagane jest zapewnienie autentyczności i integralności... a potem

    Dokładnie tak jest.

    Był w tej sprawie wyrok NSA (niestety niepublikowany) z 20 maja 2010
    sygnatura I FSK 1444/09

    Piotrek

  • 9. Data: 2012-01-11 14:52:09
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2012-01-11 15:49, Piotrek wrote:
    > Był w tej sprawie wyrok NSA (niestety niepublikowany) z 20 maja 2010
    > sygnatura I FSK 1444/09

    A jednak jest w bazie orzeczeń

    Click --> <http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D9F982246E>

    Piotrek

  • 10. Data: 2012-01-11 16:36:50
    Od: a...@g...pl

    Piotrek wrote:

    > A jednak jest w bazie orzeczeń
    >
    > Click --> <http://orzeczenia.nsa.gov.pl/doc/D9F982246E>

    I to jeszcze sprzed sygnalizowanego rozporządzenia.

    Teraz np. pytanie od czego zależy czy mamy dotyczynienia z "fakturą
    elektroniczną" czy "przesyłaniem faktury drogą elektroniczną" ?

    Zadałem już to pytanie w wątku - od widzimisię odbiorcy?

    --
    Arek, arekmx|gazeta.pl