  • 1. Data: 2003-10-02 08:21:54
    Temat: firma jednoosobowa
    Od: "m" <t...@p...onet.pl>

    właśnie zakładam firmę jednoosobową, jako niewielki dodatkowy dochód do renty
    inwalidzkiej, gdzie znajdę wzory wpisywania pozycji do księgi podatkowej, na
    jakich drukach, kiedy i w jakiej kwocie płacę podatki? Czy mam składać jakieś
    miesięczne czy podobne regularne zeznania podatkowe? Gdzie znajdę wzór
    wypełniania rocznego zeznania podatkowego? Kiedy i jak mogę złożyć wniosek o
    zwrot podatku jeśli roczny dochód będzie poniżej kwoty zwolnionej z podatku
    (nie wiem czy dochód firmy sumuje się z rentą) ? Czy da się nie zakładać konta
    bankowego dla firmy (dochód nie przekroczy 200 złptych miesięcznie)?

  • 2. Data: 2003-10-02 16:45:01
    Temat: Re: firma jednoosobowa
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 Oct 2003, m wrote:

    >+ właśnie zakładam firmę jednoosobową, jako niewielki
    >+ dodatkowy dochód do renty inwalidzkiej,
    >+ gdzie znajdę wzory wpisywania pozycji do księgi podatkowej,

    Mógłbyś napisać większymi literami: prowadzisz na
    pewno KPiR ? co z VAT: podlegasz/zwolniłeś się ?

    >+ na jakich drukach, kiedy i w jakiej kwocie płacę podatki?

    Zależy od odpowiedzi j.w. !

    >+ Czy mam składać jakieś miesięczne czy podobne
    >+ regularne zeznania podatkowe?

    Deklaracje. Zależy od rodzaju rozliczenia i podatku :)
    Jak KPiR - to po osiągnięciu momentu w którym wystąpi
    podatek (patrz dyskusje na grupie :), najchętniej przyjmowana
    interpretacja: "gdy jest coś do zapłacenia").
    Jak - VAT - to obowiązkowo (osobno).
    Rozp. ds. KPiR wspomina że "w uzasadnionych przypadkach" US
    może cię zwolnić z różnych obowiązków (przyznam że nie
    sądzę, ale...)

    >+ Gdzie znajdę wzór
    >+ wypełniania rocznego zeznania podatkowego?

    Masz mnóstwo czasu :)

    >+ Kiedy i jak mogę złożyć wniosek o zwrot
    >+ podatku jeśli roczny dochód będzie poniżej kwoty
    >+ zwolnionej z podatku (nie wiem czy dochód firmy sumuje
    >+ się z rentą) ?

    Tu jest pewna komplikacja: musisz organowi rentowemu
    dostartczyć informacji że zaczynasz DG i oni mają
    przestać odliczać ci kwotę wolną !
    Dochody - owszem - sumją się. W rozliczeniu rocznym.
    Miesięcznie płacisz zaliczki - osobno ZUS ci naliczy
    z renty, osobno ty sam z DG. Na koniec roku "wyjdzie"
    korekta - z tym zastrzeżeniem, że ew. straty się nie sumują.
    Ew. zwrot wyniknie z rozliczenia rocznego: w celu
    przeszkolenia się w tym zakresie proponuję:
    http://groups.google.com/advanced_group_search?q=gro
    up:*.podatki&num=100&hl=pl&lr=&ie=UTF-8&oe=UTF-8&saf
    e=off&as_drrb=b&as_mind=12&as_minm=5&as_miny=2003&as
    _maxd=15&as_maxm=9&as_maxy=2003

    ...powpisywać hasła i czytać, czytać,...
    Tak po przeczytaniu z 2-3 tysięcy postów "bez związku" oraz
    konkretnych, wyfiltrowanych "w tabelce" tematów będziesz
    na tyle obcykany żeby wiedzieć o co ew. pytać :)

    >+ Czy da się nie zakładać konta
    >+ bankowego dla firmy (dochód nie przekroczy 200 złptych miesięcznie)?

    Hm... formalnie da się.
    Podatki i ZUS są "osobiste". Oczywiście płacić trzeba "z konta",
    ale nikt nigdy nie wykazał że przy 1-os DG nie może to być
    konto osobiste.
    Niemniej... jak już dostęp do Internetu masz, to zafunduj
    sobie konto w mBanku - przelew do ZUS za darmo, opłaca się !
    (przelew z konta osobistego do ZUS jest na ogół DROGI !).

    No i na deser: jakbyś nie prowadził KPiR, to np. na karcie
    podatkowej podatki AFAIR ciągle wolno płacić "w kasie" !

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2003-10-03 07:34:56
    Temat: Odp: firma jednoosobowa
    Od: "m" <t...@p...onet.pl>

    dziękuję,
    a co to jest karta podatkowa? czy łatwiej się ją prowadzi niż księga PiR? bo
    może to wybiorę -kosztów to może nawet nie będę miał żadnych a wpisy ze
    sprzedaży jeden na miesiąc. Płatnikiem VAT nie jestem, chociaż chyba jeśli coś
    kupuję od VATowca to mogę wnieść o zwrot VAT, tylko sam rachunku VAT nie
    wystawię kupującym?
    Czy mam posiadać jeszcze inne rejestry, środków trwałych itp.?

  • 4. Data: 2003-10-03 08:24:54
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 Oct 2003, m wrote:

    >+ dziękuję,
    >+ a co to jest karta podatkowa?
    >+ czy łatwiej się ją prowadzi niż księga PiR?

    Wcale się nie prowadzi. US wyznacza ci ryczałtowy podatek
    i tyle. Problem w tym że tylko niektóre usługi mogą być
    "na karcie".
    Dalej jest ryczałt ewidencjonowany....
    Ale wiesz co - ty chyba musisz poczytać o formach rozliczania,
    bo inaczej daleko nie zajedziemy :)
    Poszukaj stron w stylu "jak zacząć działalność", jest
    ich nieco.
    [...]
    >+ Płatnikiem VAT nie jestem, chociaż chyba jeśli coś
    >+ kupuję od VATowca to mogę wnieść o zwrot VAT,
    >+ tylko sam rachunku VAT nie wystawię kupującym?

    Krótki wykład z VATologii stosowanej Boguś mode:
    "VAT płacą naprawdę ci co są z VATu zwolnieni".
    Objaśnienie do wykładu: "bo nie mogą odliczać".
    Jak chcesz np. handlować "wysokoVATowym towarem"
    to niebycie VATowcem musisz sobie wybić z głowy :)

    >+ Czy mam posiadać jeszcze inne rejestry, środków trwałych itp.?

    ...a to zależy od formy rozliczeń. Na KPiR - tak,
    jeszcze ewidencja wyposażenia a jeśli używasz "samochodu
    osobistego" to kilometrówka.

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 5. Data: 2003-10-03 11:03:31
    Od: Jureq <j...@X...ze.spamemX.op.pl>

    m wrote:

    > bankowego dla firmy (dochód nie przekroczy 200 złptych miesięcznie)?

    Jeśli dobrze pamiętam to nie będziesz zwolniony z płacenia składki na
    ubezpieczenie zdrowotne - to jest około 170 zł miesięcznie. Przy tak
    niskim dochodzie pieniądze te tak naprawdę ci nie przepadną, ale
    dostaniesz je dopiero jako zwrot nadpłaty podatku dochodowego (termin
    zwrotu: 3 miesiące po złożeniu deklaracji PIT rocznej)

  • 6. Data: 2003-10-03 12:31:50
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Jureq napisał:

> [...]
    > dostaniesz je dopiero jako zwrot nadpłaty podatku dochodowego (termin
    > zwrotu: 3 miesiące po złożeniu deklaracji PIT rocznej)

    Tak gwoli ścisłoście w tej chwili 137,39, z czego 133,10 da sie odliczyc
    od podatku.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk