  • 1. Data: 2007-07-06 09:01:55
    Temat: fundusz z akutalizacji wyceny
    Od: "<bolec>" <z...@g...com>

    Witam.Czy mógłby mi ktoś powiedzieć co to jest fundusz z akutalizacji
    wyceny i podać jakieś przykładowe zadania do tego(rachunkowośc,fundusz
    z akutalizacji wyceny).?Jakies przykładowe do bilansów,i powiedzieć na
    jakiech kontach występuje ten fundusz.Bo szukałem na necie ale nic nie
    znalazłem.pozdr.

  • 2. Data: 2007-07-06 18:33:19
    Temat: Re: fundusz z akutalizacji wyceny
    Od: Jagna <j...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 06 Jul 2007 02:01:55 -0700, <bolec> napisał(a):

> [...]
    > z akutalizacji wyceny).?Jakies przykładowe do bilansów,i powiedzieć na
    > jakiech kontach występuje ten fundusz.Bo szukałem na necie ale nic nie

    Zasady aktualizacji znajdziesz w ustawie o rachunkowości, w tym rozdziale:
    http://www.msp.money.pl/akty_prawne/ustawa_o_rachunk
    owosci/sec=04#
    to teoria :)

    Tak w skrócie, to ten fundusz, to nic innego jak kapitał zapasowy, rodzaj
    metody na zwiększenie kapitału własnego.

    Jak przeczytasz w ustawie, aktualizuje się wartości i środków trwałych, i
    należności długoterminowych. Jeśli w wyniku przeprowadzenia tej operacji,
    majątek przedsiębiorstwa, te należności mają wartość wyższą niż wartość
    ewidencyjna, kwota ta drugostronnie zasila konto funduszu (kapitału)
    rezerwowego z aktualizacji wyceny.
    Jednocześnie w przypadku odwrotnym, kapitał ten jest pomniejszany.

    Konta funduszu szukaj w "8", bywa, że to 813.

    Warto do niego założyć analitykę z podziałem na kapitał z aktualizacji
    wyceny środków trwałych i kapitał z aktualizacji wyceny długotermionych
    aktywów finansowych.

    Przykładowe zadania, jak myślę, znajdziesz pewnie w każdym podręczniku do
    rachunkowości, choć może nie tej "od podstaw".
    :)
    --
    Pozdrawiam,
    Jagna