  • 1. Data: 2004-01-24 17:32:09
    Temat: ile warte jest mieszkanie, którego przez 10 lat nie mżna sprzedać ?
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    załóżmy, że X odziedziczył mieszkanie o wartości 30000 zł
    niestety jest to mieszkanie kupione od Skarbu Państwa z dużą zniżką i
    spadkodawca zapłacił za nie tylko 5000 zł

    w przypadku zbycia tego mieszkania przed upływem 10 lat, spadkobierca musi
    zapłacić do Skarbu Państwa różnicę, pomiędzy kwotą 5000, a 30000.

    Jaka wobec tego jest podstawa opodatkowania podatkiem od spadków i darowizn
    ??

    Gdzie uzyskać na to pytanie jednoznaczną odpowiedź ?

    --
    pozdrawiam
    plusz

  • 2. Data: 2004-01-24 20:03:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2004, plusz wrote:

    >+ załóżmy, że X odziedziczył mieszkanie o wartości 30000 zł
    >+ niestety jest to mieszkanie kupione od Skarbu Państwa z dużą zniżką
    >+ i spadkodawca zapłacił za nie tylko 5000 zł

    Nie szkodzi. Przy nabyciu (od Skarbu) wykazana była wartość 30kzł
    i od tej kwoty odprowadzony PCC oraz koszty notarialne.
    Ćwiczyłem na mieszkaniu komunalnym :)

> [...]
    >+
    >+ Jaka wobec tego jest podstawa opodatkowania podatkiem od spadków

    "Wartość rynkowa" czyli 30 kzł.

    >+ Gdzie uzyskać na to pytanie jednoznaczną odpowiedź ?

    W ustawie o właściwym podatku:
    ++++
    Art. 7. 1. Podstawę opodatkowania stanowi wartość nabytych rzeczy i praw
    majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona
    według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych
    z dnia powstania obowiązku podatkowego. [...]
    ----

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2004-01-24 20:56:15
    Od: "plusz" <p...@i...usun_spam.pl>

    jan.zabrze.pl...
    > Nie szkodzi. Przy nabyciu (od Skarbu) wykazana była wartość 30kzł
    > i od tej kwoty odprowadzony PCC oraz koszty notarialne.
    > Ćwiczyłem na mieszkaniu komunalnym :)

    a jak zapłacić najniższy podatek ?:)
    dodam, że spadkobierców jest dwóch - jak najkorzystniej podzielić spadek ?

  • 4. Data: 2004-01-24 22:04:38
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 24 Jan 2004, plusz wrote:
    [...]
    >+ a jak zapłacić najniższy podatek ?:)
    >+ dodam, że spadkobierców jest dwóch - jak najkorzystniej podzielić spadek ?

    Hm... ja nie mam pewności czy spadkobiercy mogą sobie "dzielić" !
    Dzielić to mógł spadkodawca (też w granicach ustawy).
    Każdemu *przypada* część wg testamentu, zapisu lub (w ostateczności)
    z ustawy: jak chce to może (thx. za upomnienie Bogusiowi) odrzucić,
    ponadto przez pół roku może wskazać że chce "przyjąć z dobrodziejstwem"
    a poza tym może "przyjąć wprost".
    To co przyjmie może darować, ale od tego będzie kolejny podatek :]
    Poczytaj w Kodeksie Cywilnym w okolicach artykułu nr 1000 :), a
    szczególnie nt. działu spadku (tak coś ok. 1035) - nigdzie nie widzę
    żeby można zrzec sie/odrzucić/przekazać *część* spadku.

    pozdrowienia, Gotfryd