  • 1. Data: 2011-11-17 10:45:47
    Temat: jak długo przechowywać dokumenty (KPIR/faktury/ewidencje ?
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    za 2005 do 30 kwietnia 2011 ?
    za 2006 do 30 kwietnia 2012 ?
    za 2007 do 30 kwietnia 2013 ?
    itd..

    Czy do 31 grudnia odpowiednio 2011/2012/2013 roku?
    Środki trwałe amotyzowane jednorazowo - jak wyżej, amortyzowane przez kilka
    lat- jak wyżej, ale nie od daty zakupu /przyjęcia, ale od daty zakończenia
    amortyzacji ?
    Wyposażenie - jak wyżej (5 lat + 1) ?
    Dowody wpłaty ZUS/podatku ???

  • 2. Data: 2011-11-17 10:51:59
    Od: tomek <t...@o...pl>

    W dniu 17.11.2011 11:45, Marek pisze:
    > za 2005 do 30 kwietnia 2011 ?
    > za 2006 do 30 kwietnia 2012 ?
    > za 2007 do 30 kwietnia 2013 ?
    > itd..
    >
    > Czy do 31 grudnia odpowiednio 2011/2012/2013 roku?

    Termin liczy się od końca roku, więc co najmniej do 31/12/2011 etc.
    Przy czym może on ulec wydłużeniu z kilku powodów opisanych w ordynacji
    i podatkowej.
    Z tego co pamiętam Gotfryd wspominał też coś o amortyzacji, ale
    szczegółów nie kojarzę.

> [...]
    > lat- jak wyżej, ale nie od daty zakupu /przyjęcia, ale od daty zakończenia

    Wyposażenie < 1500zł samo się wyksięgowuje :-)

    > Dowody wpłaty ZUS/podatku ???

    Dodowy wpłat ZUS - 10 lat, dokumentacja pracownicza - bodajże 50 lat :-)

    Tomek

  • 3. Data: 2011-11-17 11:10:43
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Jeszcze dłużej jest jeśli była strata. Liczy się wtedy od roku
    zakończenia rozliczania straty, a nie od roku jej powstania.

  • 4. Data: 2011-11-17 12:11:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 17 Nov 2011, tomek wrote:

    > Z tego co pamiętam Gotfryd wspominał też coś o amortyzacji, ale szczegółów
    > nie kojarzę.

    Na środki trwałe nie ma "przepadania", za to tu i ówdzie są ukryte
    przepisy dotyczące EST w razie różnych zdarzeń (również) po
    *zamkończeniu* prowadzenia DG.
    Np. z tego:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,3,13,13,700,43
    678,20111014,koszty-uzyskania-przychodow.html
    +++
    13. Przepis ust. 12 stosuje się odpowiednio w razie:
    1) podjęcia działalnoœci przez podmiot po przerwie trwajšcej nie
    dłużej niż 3 lata,
    ---
    ...wychodzi, że EST jest *co najmniej* "dożywotnia" w rozumieniu
    prowadzenia DG i 3 lata dłużej.
    Po czym patrzymy obok:
    +++
    2. Przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia:
    3) składników majštku, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 1,
    z zastrzeżeniem ust. 3, nawet jeżeli przed zbyciem zostały
    wycofane z działalnoœci gospodarczej, a między pierwszym dniem
    miesišca następujšcego po miesišcu, w którym składniki majštku
    zostały wycofane z działalnoœcii dniem ich odpłatnego zbycia,
    nie upłynęło 6 lat.
    ---

    ...i już wiemy że co najmniej 6 lat od zakonczenia DG.
    Oczywiście pojawia się drobny problem - przecież wartość
    początkową wpisano na podstawie jakichś dokumentów.
    No to co z nimi? ;)

    Efektywnie wychodzić zaczyna "dożywotnio" :]

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2011-11-18 17:33:22
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

    > ...i już wiemy że co najmniej 6 lat od zakonczenia DG.
    > Oczywiście pojawia się drobny problem - przecież wartość
    > początkową wpisano na podstawie jakichś dokumentów.
    > No to co z nimi? ;)

    Zaraz... Deklaracja VAT - zakupy inwestycyjne= środki trwałe
    po 5 latach przedawnienie VAT
    w 6 roku kontrola/zbycie ST itp. Jak sprawdzić rzetelność ewidencji ST ? Na
    podstawie samych faktur zakupu, skoro rejestru VAT juz nie ma ???? Trochę
    to dziwne, wydaje mi się (ale jam nie ekspert ;) że powinien jeszcze być
    obowiązek przechowywania ewidencji i przedawniwniw VAT w tych miesiacach, w
    których były zakupy inwestycyjne powinno być dłuższe. Mam rację ? Czy
    jakiegoś mechanizmu nie rozumiem ?

  • 6. Data: 2011-11-18 20:24:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Nov 2011, Marek wrote:

    > w 6 roku kontrola/zbycie ST itp. Jak sprawdzić rzetelność ewidencji ST ? Na
    > podstawie samych faktur zakupu, skoro rejestru VAT juz nie ma ????

    A dlaczego by nie?

> [...]
    > obowiązek przechowywania ewidencji i przedawniwniw VAT w tych miesiacach,
    > w których były zakupy inwestycyjne powinno być dłuższe. Mam rację ?

    IMVHO masz, a to z powodu "amortyzacji VATowskiej", znaczy obowiązku
    rozliczania odliczania VAT od ST przez 5 lat przy ST >15 000 zł.
    Ale VAT do PIT zasadniczo nic nie ma (poza prawem używania ewidencji
    sprzedaży VAT w roli ewidencji sprzedaży KPiR).

    pzdr, Gotfryd

  • 7. Data: 2011-11-18 22:07:36
    Od: Marek <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > Ale VAT do PIT zasadniczo nic nie ma (poza prawem używania ewidencji
    > sprzedaży VAT w roli ewidencji sprzedaży KPiR).

    A przy likwidacji DG i remanencie likwidacyjnym, gdzie trzeba sie
    wyspowiadać z VAT-u od zakupu ST ? (pomijam, że jakoś tak się składa, że
    ludki raczej sprzedają albo likwidują uzywane ST )

    = Można do KPIR wpisac sumę z rejestrów, a nie pozycje ???

  • 8. Data: 2011-11-18 23:15:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 18 Nov 2011, Marek wrote:

    > A przy likwidacji DG i remanencie likwidacyjnym,

    Ale to jest uproszczenie.
    Formalnie do KPiR i do VAT są *dwa* remanenty, oczywiście nie ma
    podstaw się czepiać, jeśli na jednym kwitku będą wszystkie dane
    potrzebne do wyznaczenia wartości z obu ustaw.
    Ale trzeba mieć świadomość, że ten kwit to *dwa* dokumenty.

    > gdzie trzeba sie
    > wyspowiadać z VAT-u od zakupu ST ?

    Ustawa o VAT jasno i dość rozsądnie stwierdza, że to ewidencja
    VAT ma być tak prowadzona, żeby na jej podstawie dało się
    prawidłowo wypełnić deklarację VAT.
    Tyle, tylko tyle i aż tyle.
    Nie widać zakazu prowadzenia "podewidencji", więc IMO dowolny
    kwitek stosownie oznaczony z którego wynika, że te a te
    pozycje to jest "VAT od ST" będzie dobry.
    I to samo w odniesieniu do korekty VAT odliczonego.

    > = Można do KPIR wpisac sumę z rejestrów, a nie pozycje ???

    No żesz... cóżeś oczy wytrzeszczył?

    ...tu zaczynasz:
    http://www.przepisy.gofin.pl/przepisy,2,13,13,721,,,
    rozporzadzenie-ministra-finansow-z-dnia-26082003-r-w
    -sprawie.html
    ...od par.8.1.2

    Pełne przekonanie, że "przecież pisze że to tylko w razie powierzenia
    biuru rachunkowemu" odkładasz sobie na później. Posłuży do nauczki,
    że do pozornie prostych tekstów wytworzonych przez MF należy
    podchodzić z DUŻĄ rezerwą, bo jakaś pułapka NA PEWNO tam jest ;)

    Ale odnotowujemy, że par.8 określe że w opisanym przypadku podatnik
    MUSI prowadzić ewidencję sprzedaży.
    To wcale nie znaczy, że w innych przypadkach podatnik NIE MOŻE
    jej prowadzić. Zgadza się?
    Odnotowujemy.

    No to idziemy do par.19.
    Czytamy.
    CAŁY.
    Do końca.
    I co tam ciekawego widzimy? ;)
    Otóż, JEŚLI podatnik prowadzi "ewidencję o której mowa w 8.1.2", to
    wtedy MOŻE wpisywać sumę. Tadam!!!
    Ale zaraz... przecież 8.1.2 to odrębna ewidencja sprzedaży, a nie
    ewidencja obrotu (sprzedaży VAT).
    No i co?
    Nauczeni doświadczeniem robimy replay z całego tekstu.
    Paragraf 21.1 i...jesteśmy w domu.
    Jakby kto miał kasę rejestrującą, to też coś dla siebie znajdzie :)

    Dowolną ewidencję sprzedaży (oraz raport miesięczny z kasy
    rejestrującej) można wpisywać "raz na miesiąc", ew. uzupełniając
    o korektę rozbieżności.
    Wnosisz zastrzeżenia?

    No to masz zajęcie na zimowe wieczory ;)
    Tak do końca roku sobie poczytaj to rozporządzenie, jeszcze się przyda.
    Jak się zaprawisz w bojach, to w kolejce czeka VAT ;)

    pzdr, Gotfryd