  • 1. Data: 2006-06-14 17:01:06
    Temat: jak rozliczyć dotację?
    Od: "Basia" <a...@o...pl>

    Witam,
    prowadzę od kwietnia jednoosobową działalność gospodarczą (VAT, KPiR). Przed
    założeniem firmy wzięłam udział w szkoleniach sfinansowanych przez UE i w
    konsekwencji - po założeniu dostałam dofinansowanie na inwestycje w ramach
    działań 2.5 ZPORR (75% kosztów inwestycji netto pokrywa UE, 25% to mój wkład
    + ja płacę VAT).

    Początkowo pieniądze miały pojawić się w kwietniu, więc kupiłam samochód na
    umowę k-s (założyłam 75% ceny samochodu, którą ma dołożyć UE) wpisałam całą
    wartość do 14 kolumny KPiR (bez odliczania VAT-u). Czy dobrze zrobiłam?
    Później okazało się, że pieniądze pojawią się w czerwcu. I właśnie nadchodzi
    ten wspaniały czas, jednak pojawił się problem z rozliczeniem dotacji. Jak
    to zrobić?
    Czy jest to zależne od konkretnego US?

    Będę wdzięczna za wskazówki.

    Dziękuję i pozdrawiam

  • 2. Data: 2006-06-16 12:20:20
    Temat: Re: jak rozliczyć dotację?
    Od: "Magdi" <m...@a...pl>

    Użytkownik "Basia" <a...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Później okazało się, że pieniądze pojawią się w czerwcu. I właśnie
    > nadchodzi ten wspaniały czas, jednak pojawił się problem z rozliczeniem

    - jeśli kupiłaś samochod na umowę kupna sprzedaży i nie było do tego faktury
    to VATu nie było więc nie było czego odliczać.

    - czy całą wartość samochodu wpisałaś w kolumnę 14? Samochód to twój środek
    trwały, więc powinnaś go amortyzować. Jeśli samochód kosztował do 3500 zł to
    owszem, ale jeśli więcej to powinnaś go amortyzować czyli w koszty "wrzucać"
    wartość samochodu po kawałku. I wpisać go do Ewidencji Środków trwałych w
    zasadzie niezależnie od jego wartości. Przeszukaj google i grupę dyskusyjną
    pod kątem właśnie amortyzacji.

    - oddzielną sprawą pozostaje kwestia dotacji i szczerze mówiąc nie bardzo
    wiem, jak ją ugryźć dla KPiR, bo siedzę w pełnej księgowości. Dotacja
    raczej nie jest opodatkowana, ale coś za coś - nie stanowi kosztów uzyskania
    przychodów amortyzacja środka trwałego zakupionego za dotację - art. 23 ust.
    1 pkt 45a ustawy o PDOF. Czyli po wyliczeniu amortyzacji w koszty możesz
    "wrzucić" tylko 1/4 z tego (bo 75% dała Unia). Nie wiem tylko w którym
    momencie to zrobić. Bo jak w kwietniu kupiłaś samochód to najprawdopodobniej
    możesz go od maja amortyzować. Ale w maju nie dostałaś dotacji więc mam
    wątpliwości czy już od maja brać 1/4 amortyzacji w KUP czy też dać całą
    amortyzację w koszty, a potem w czerwcu korygować ten maj. Może Gotfryd coś
    doradzi. Ja skłaniam się do opcji, żeby już w maju liczyć 1/4 amortyzacji
    szczególnie jeśli dotację dostaniesz jeszcze przed złożeniem PIT-u 5.

    - na koniec takie małe sianie wątpliwości (tak mi się błąka po głowie) - czy
    fundusze unijne na pewno można spożytkować kupując coś na umowę
    kupna-sprzedaży? Nie ma wymogu, by była faktura sprzedaży? I czy to nie musi
    być nowy środek trwały?

    pozdrawiam
    Magdi