  • 12. Data: 2008-08-20 08:18:12
    Temat: Re: jak to jest z tymi samochodami w działalności ?
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

    Użytkownik "WZ" <k...@s...lex.pl> napisał w wiadomości
    news:3335ce49-08c7-4984-a6bd-552127512802@e39g2000hs
    f.googlegroups.com...
    >Na temat sporo wątków ale też bywają sprzeczne odpowiedzi w archiwum
    >więc pozwolę sobie zadać pytania:
    >1. samochód 1500zł kupiony na działalność gospodarczą (na umowie dane
    >dg)

    Nie ma takiej opcji.
    Właścicielem i podatnikiem również jest osoba fizyczna.
    Inaczej nawet nie zarejestrują.

    >2. czy jednorazowo (bo poniżej 3tys) można wrzucić w kpir i nie bawić
    >się z ewidencją ST?

    Tak.

    >3. jakie koszty można wrzucić do kpir (przerejestrowania, oc)?

    Wszystkie.

    >4. czy też lepiej kupić na osobę i przekazać do działalności

    Dokładnie na tym to polega w każdym przypadku.

  • 11. Data: 2008-08-20 08:18:12
    Od: "Cavallino" <c...@k...pl>

  • 13. Data: 2008-08-20 17:05:10
    Od: <s...@a...pl>

    > A możesz dać namiary na to drugie stanowisko? Bo rozumiem że to było jakieś
    > oficjalne źródło a nie "nocne polaków rozmowy"?

    Mówię (zapewne powiesz "beeee") o stanowiskach z "nocnych rozmów polaków".

  • 14. Data: 2008-08-20 20:10:12
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    s...@a...pl pisze:

    > Mówię (zapewne powiesz "beeee") o stanowiskach z "nocnych rozmów polaków".

    Nie zaskoczyłaś mnie. Biorąc pod uwagę, że to "stanowisko" nie ma
    żadnego oparcia w przepisach.

    Można tez założyć, że nie do końca pamiętasz o czym rozmawiano (chyba że
    ktoś protokołował???) i może owo "stanowisko" dotyczyło nowego
    samochodu, bo tylko wtedy ma sens.

    Innymi słowy - nie ma żadnych dwóch stanowisk.

    Ale tak właśnie rodzi się urban legend.
    Ktoś kto na co dzień wypowiada się kompetentnie nagle z kamienna twarzą
    wali bzdurę i rzesza poszukujących porady laików wpada w panikę.

    Za jakiś czas ktoś tu stwierdzi że "na tej liście była na ten temat
    dyskusja bo są dwa stanowiska" i machina ruszyła.

    A goolge pamięta wszystko...

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl
    GG: 5303813

  • 15. Data: 2008-08-22 19:22:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 19 Aug 2008, pawelj wrote:

    > Możesz mi zatem naświetlić jakie papierki mają być zrobione żeby było dobrze
    > ?

    Kosztem jest *rata amortyzacyjna* (być może jednorazowa :))
    Zakup idzie do EST (a *nie* do KPiR), wartość raty amortyzacyjnej
    jest kosztem.
    Moim zdaniem dowodem ksiegowym w takim przypadku jest (zdecydowanie)
    numer pozycji w EST (jak chce rozporządzenia - "oznaczony numerem
    lub w inny sposób" :P)

    pzdr, Gotfryd

  • 16. Data: 2008-08-22 19:27:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 20 Aug 2008, Cavallino wrote:

    > Użytkownik "WZ" <k...@s...lex.pl> napisał
    >
    > Tak.

    Dla porządku wypada zapodać, żeby pytający który "ma pomysła"
    na takie rozwiązanie najpierw powoli i DOKŁADNIE przeczytał
    w ustawie o dochodowym:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html
    ...art.23.1.49

    Z naciskiem na słowa "niewprowadzonego do ewidencji środków trwałych"
    :)

    > Wszystkie.

    No jak, jak nie wpisze do EST to "wszystkie do limitu kilometrówki"!
    Jak pojazd zrobi w 1. miesiącu zero kilometrów (mimo "przekazania
    do używania", IMVHO to się nie kłóci) to można wrzucić zero złotych ;)

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2008-08-23 20:37:51
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]
    > Jak pojazd zrobi w 1. miesiącu zero kilometrów (mimo "przekazania
    > do używania", IMVHO to się nie kłóci) to można wrzucić zero złotych ;)

    Ja go chcę wpisać do EST.
    Czyli potem daję w koszty jako jednorazowa amortyzacja?
    Jeżeli kupiony był w sierpniu to w kpir będzie dopiero we wrześniu?
    a koszty związane z przerejestrowaniem, ubezpieczeniem i paliwem mogę dać
    tylko do limitu kilometrów?
    A potem już bez zabawy w kilometrówkę - daję od września wszystkie faktury
    związane z samochodem w koszty bez limitu kilometrów
    Dobrze to zrozumiałem?

    --
    Pawełj

  • 18. Data: 2008-08-25 06:51:57
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 23 Aug 2008, pawelj wrote:

    > Ja go chcę wpisać do EST.
    > Czyli potem daję w koszty jako jednorazowa amortyzacja?

    Ano.

    > Jeżeli kupiony był w sierpniu to w kpir będzie dopiero we wrześniu?

    Niekoniecznie.
    Weź raz ustawę i PRZECZYTAJ.
    Masz tam wyraźny zapis, że przy jednorazowej można "w miesiącu lub
    miesiącu następnym", inaczej niż przy "zwykłej" (amortyzacji).

    Przykładowo tu:
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    > a koszty związane z przerejestrowaniem, ubezpieczeniem i paliwem mogę dać
    > tylko do limitu kilometrów?

    A ten pomysł skąd?
    Co się robi z kosztami poniesionymi przed wprowadzeniem ST do ewidencji
    masz ładnie wyłożone w art.22g.3 (tak, masz SAM przeczytać ;P)

    > A potem już bez zabawy w kilometrówkę

    Skreślić słowo "potem"...

    pzdr, Gotfryd

  • 19. Data: 2008-08-25 21:17:48
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Ano.

    ufff.

    > Niekoniecznie.
    Nawet i dobrze.
    > Weź raz ustawę i PRZECZYTAJ.
    Problem w tym że ja mogę tą ustawę czytać nawet i sto razy i nijak jej nie
    rozumiem. No niestety tak już mam, że jak czytam ustawy to wyczytuję coś
    zupełnie innego niż tam pisze.
    > Masz tam wyraźny zapis, że przy jednorazowej można "w miesiącu lub
    > miesiącu następnym", inaczej niż przy "zwykłej" (amortyzacji).
    No i to mi wystarcza.

    > Przykładowo tu:
    > http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-d
    ochodowym-od-osob-fizycznych-1_2_31.html

    > A ten pomysł skąd?
    A ten pomysł z pamięci- że środki trwałe umarza się w miesiącu następnym od
    zakupu (ale skąd to pamiętam to nie wiem)
    > Co się robi z kosztami poniesionymi przed wprowadzeniem ST do ewidencji
    > masz ładnie wyłożone w art.22g.3 (tak, masz SAM przeczytać ;P)
    Jak bum cyk cyk przeczytałem z pięć razy nawet. tylko nie wiem czy dobry
    fragment bo mi z tego co napisałeś to wychodzi że :
    "Art. 22g
    1. Za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i
    prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-18, uważa się:
    3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty
    związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub
    wartości niematerialnej i prawnej do używania,...

    > Skreślić słowo "potem"...
    No to jeszcze jedno a w zasadzie dwa pytania...
    Pierwsze to czy dobry fragment ustawy przeczytałem?
    A drugie to czy przekazuję do użytkowania a co za tym idzie wpisuje w kpir w
    miesiącu zakupu czy w miesiącu następnym.
    Bo na obecny moment to wpisałbym w miesiącu zakupu czyli sierpniu - wszystko
    co wiąże się z danym śt.

    Gotfryt - dzięki wielkie za pomoc ale ja proszę o jeszcze.
    Ja wiem, że Ty chcesz, żeby każdy czytelnik tej grupy sam dochodził do
    wniosków - ale w moim przypadku to nie zdaje egzaminu- po prostu za cholerę
    nie rozumiem tego co "miał na myśli" ustawodawca. I nie żebym był jakiś
    specjalnie leniwy - poprostu awersja wrodzona czy coś...
    No może tępy ciut jestem ale tego nic nie zmieni...
    Więc proszę "kawa na ława"

    --
    PawełJ

  • 20. Data: 2008-08-25 21:51:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 25 Aug 2008, pawelj wrote:

    > Problem w tym że ja mogę tą ustawę czytać nawet i sto razy i nijak jej nie
    > rozumiem. No niestety tak już mam, że jak czytam ustawy to wyczytuję coś
    > zupełnie innego niż tam pisze.

    Hm... Gdzieś na Dalekim Wschodzie polecali ćwiczenie skupienia
    i cierpliwości przez zbieranie szklanki ryżu ziarnko po ziarnku :)
    Po dojściu do jakiej takiej wprawy przechodzi się na garnek.
    Maku :>

    > No i to mi wystarcza.

    To źle.
    Bezkrytycznie wierzysz temu co pisze grupowicz - a przecież może być
    jakiś kiks, o którym on nie wie, bo nie napisałeś ;)
    Tak czy siak - masz :O to znaleźć:

    +++
    3. Odpisów amortyzacyjnych dokonuje się zgodnie z art. 22h-22m, gdy
    wartoœć poczštkowa œrodka trwałego albo wartoœci niematerialnej
    i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł.
    W przypadku gdy wartoœć poczštkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł,
    podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogš dokonywać odpisów
    amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo - w miesišcu
    oddania do używania tego œrodka trwałego lub wartoœci niematerialnej
    i prawnej, albo w miesišcu następnym.
    ---

    I sprawdzasz sobie OSOBIŚCIE czy pasuje :)

    > A ten pomysł z pamięci- że środki trwałe umarza się w miesiącu następnym od
    > zakupu (ale skąd to pamiętam to nie wiem)

    Z przepisu wyżej.
    Idzie o co innego: kosztów "ogólnych", związanych z "przygotowaniem"
    ST do używania WCALE nie zalicza się do kosztów!
    Wszystko, co zostało wydane *przed* wprowadzeniem ST do ewidencji,
    dolicza się do wartości początkowej - i poddaje amortyzacji.
    Przepis jest jasny:

> [...]
    > związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego lub wartości
    > niematerialnej i prawnej do używania,...

    Ano właśnie.
    Wszystkie wydatki związane z zakupem i "doprowadzeniem do używalności"
    się DOLICZA do ceny zakupu i dopiero tę sumę ujmuje w EST!
    To NIE JEST TAK, że przepisuje się z faktury zakupu cenę nabycia
    do EST.
    Formalnie biorąc, nawet robocizna pracowników związana z montażem
    i podobnymi czynnościami powinna "wylecieć z kosztów"...

    > No to jeszcze jedno a w zasadzie dwa pytania...
    > Pierwsze to czy dobry fragment ustawy przeczytałem?

    IMO tak.
    Przypominam, że ja też jestem tylko szarym podatnikiem :)

    > A drugie to czy przekazuję do użytkowania a co za tym idzie wpisuje w kpir
    > w miesiącu zakupu czy w miesiącu następnym.

    Nie wolno i koniec.
    MIESIĄC ZAKUPU NIE MA ZNACZENIA.
    Liczy się miesiąc PRZYJĘCIA DO UŻYWANIA I UJĘCIA W EWIDENCJI.
    A tu jest - dla am. jednorazowej - do wyboru :)

> [...]
    >
    > Gotfryt - dzięki wielkie za pomoc ale ja proszę o jeszcze.
    > Ja wiem, że Ty chcesz, żeby każdy czytelnik tej grupy sam dochodził do

    Ototo.

    > - ale w moim przypadku to nie zdaje egzaminu

    Nieprawda.
    Nie jęcz.
    Natknąłeś się na moje posty ze "wskazówką"?
    To coś Ci powiem - ja te 4000 postów (archiwalnych) na dziendobry
    przeczytałem, nim się zabrałem za podatki.
    A raczej więcej (przeczytałem), nie ma zmiłuj i nie licz że wierzę
    że JUŻ to zrobiłeś :P
    W deszczowe dni przydziel sobie lekturkę ;)

    > nie rozumiem tego co "miał na myśli" ustawodawca. I nie żebym był jakiś
    > specjalnie leniwy - poprostu awersja wrodzona czy coś...

    Cola. Dowolna, byle z kwasem fosforowym.
    Na trawienie, podczas czytania ustaw ;)

    Niestety, mamy takie przepisy :(

    pzdr, Gotfryd