  • 21. Data: 2008-08-26 19:33:00
    Temat: Re: jak to jest z tymi samochodami w działalności ?
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

    > Hm... Gdzieś na Dalekim Wschodzie polecali ćwiczenie skupienia
    > i cierpliwości przez zbieranie szklanki ryżu ziarnko po ziarnku :)
    > Po dojściu do jakiej takiej wprawy przechodzi się na garnek.
    > Maku :>
    Kiedy cierpliwy to ja podobno jestem tylko nie do ustaw :(

    > To źle.
    > Bezkrytycznie wierzysz temu co pisze grupowicz - a przecież może być
    > jakiś kiks, o którym on nie wie, bo nie napisałeś ;)
    > Tak czy siak - masz :O to znaleźć:
    Zakładam, że lepsza wiedza płynie z grupy niż z mojego niezrozumienia
    przepisów.
    Nic nie ukrywam więc powinno być ok .

> [...]
    > wartoœć poczštkowa œrodka trwałego albo wartoœci niematerialnej
    > i prawnej w dniu przyjęcia do używania jest wyższa niż 3.500 zł.
    > W przypadku gdy wartoœć poczštkowa jest równa lub niższa niż 3.500 zł,
    > podatnicy, z zastrzeżeniem art. 22d ust. 1, mogš dokonywać odpisów
    > amortyzacyjnych zgodnie z art. 22h-22m albo jednorazowo - w miesišcu
    > oddania do używania tego œrodka trwałego lub wartoœci niematerialnej
    > i prawnej, albo w miesišcu następnym.
    > ---
    >
    > I sprawdzasz sobie OSOBIŚCIE czy pasuje :)

    Do mnie pasuje to:
    "albo jednorazowo - w miesišcu
    oddania do używania tego œrodka trwałego lub wartoœci niematerialnej
    i prawnej, albo w miesišcu następnym."

    > Z przepisu wyżej.
    > Idzie o co innego: kosztów "ogólnych", związanych z "przygotowaniem"
    > ST do używania WCALE nie zalicza się do kosztów!
    > Wszystko, co zostało wydane *przed* wprowadzeniem ST do ewidencji,
    > dolicza się do wartości początkowej - i poddaje amortyzacji.
    > Przepis jest jasny:

    "3. Za cenę nabycia uważa się kwotę należną zbywcy, powiększoną o koszty
    związane z zakupem naliczone do dnia przekazania środka trwałego"
    Przeczytałem :)

    A teraz proszę o wyjaśnienie.
    Co mam rozumieć pod pojęciem "przekazania środka trwałego".
    Kupiłem auto - 9 sierpnia. Kwota 900 zł.
    Wracając nim do domu zatankowałem go za 50 zł (koszty transportu?)
    Przyjeżdzam do firmy - wprowadzam samochód do EŚT i piszę sobie dokument
    przekazania do użytku. Czy mam ująć wartość 950 zł jako "cenę początkową?" i
    z taką wartością wprowadzam do EŚT? Mogę go oddać do używania w miesiącu
    nabycia i tak robię.
    Czyli w EŚT jest pod datą 9 sierpień i pod tą samą datą jest przekazanie
    czyli zaksięgowanie w kpir kwoty 950 zł.
    Natomiast faktury za paliwo z 12,20 sierpnia, oraz przerejestrowanie z 26
    sierpnia są już moim kosztem księgowanym normalnie w kolumnie "koszty" w
    kpir. Tak ?

    > Ano właśnie.
    > Wszystkie wydatki związane z zakupem i "doprowadzeniem do używalności"
    > się DOLICZA do ceny zakupu i dopiero tę sumę ujmuje w EST!
    > To NIE JEST TAK, że przepisuje się z faktury zakupu cenę nabycia
    > do EST.
    > Formalnie biorąc, nawet robocizna pracowników związana z montażem
    > i podobnymi czynnościami powinna "wylecieć z kosztów"...
    No i teraz mam wątpliwość bo przerejestrowanie to z jednej strony może być
    "doprowadzenie do używalności" a z drugiej mogę się poruszać samochodem
    nieprzerejestrowanym i po jakimś czasie dopiero go przerejestrować.

    > IMO tak.
    > Przypominam, że ja też jestem tylko szarym podatnikiem :)
    Duuuuuuuuuużo mniej szarym niż ja :)

    > Nie wolno i koniec.
    > MIESIĄC ZAKUPU NIE MA ZNACZENIA.
    > Liczy się miesiąc PRZYJĘCIA DO UŻYWANIA I UJĘCIA W EWIDENCJI.
    > A tu jest - dla am. jednorazowej - do wyboru :)
    No rozumiem już. Tyle że dla mnie to jakoś logiczne do tej pory było, że
    miesiąc zakupu=miesiąc przyjęcia do używania.

    > Natknąłeś się na moje posty ze "wskazówką"?
    Pewnie. z 1000 razy (czyli pierwszy tysiąc mam odfajkowany)
    > To coś Ci powiem - ja te 4000 postów (archiwalnych) na dziendobry
    > przeczytałem, nim się zabrałem za podatki.
    Ale chyba kiedyś radziłeś 3000 przeczytać. Ponad plan wyskoczyłeś.
    > A raczej więcej (przeczytałem), nie ma zmiłuj i nie licz że wierzę
    > że JUŻ to zrobiłeś :P
    Tak poważnie rzecz ujmując to czytam tą grupę od dobrych kilku lat - Nie
    spotkałem odpowiedzi na moje pytania dot. zakupu samochodu - tzn raz na
    jakiś czas jest ten temat ruszany ale zawsze jest odnośnik do ustawy i na
    tym koniec. A mi było potrzeba zrozumieć...
    > W deszczowe dni przydziel sobie lekturkę ;)
    Prowadzę kpir bo muszę. Zawodowo zajmuję się księgowością budżetową i
    płacami w połączeniu z komputerami. Wiem, że to żadne wytłumaczenie ale
    raczej tego szukam na grupie. No i nowinek przepisowych które nam
    ustawodawcy serwują coby nic nie wtopić w kpir.

    > Cola. Dowolna, byle z kwasem fosforowym.
    > Na trawienie, podczas czytania ustaw ;)
    Lekarz zabronił. Niestety :(

    > Niestety, mamy takie przepisy :(
    Ano.

    Dzięki wielkie za to co do tej pory i proszę o jeszcze.
    ten środek trwały w postaci pf126 będzie jeździł w firmie pół roku raczej
    nie dłużej. Potem drugi trzeba kupić. No i brat chce kupić auto a też ma
    firmę. Więc jak raz to załapię to z rok nie będę grupy o to męczył.
    prawda, że się opłaca?

    --
    PawełJ

  • 22. Data: 2008-08-26 22:34:21
    Od: r...@o...pl

    On 26 Sie, 21:33, "pawelj" <pawel_jajko. antyspam ....@poczta.onet.pl>
    wrote:

    > Kiedy cierpliwy to ja podobno jestem tylko nie do ustaw :(

    updof jeszcze ujdzie porownujac do uptu :)
    Chociaz to jest jak porownywanie hiv do hcv :)

    > Zakładam, że lepsza wiedza płynie z grupy niż z mojego niezrozumienia
    > przepisów.
    > Nic nie ukrywam więc powinno być ok .

    Diabel tkwi w szczegolach, odpowiedz moze byc ok ale do innego
    stanu faktycznego.

    > A teraz proszę o wyjaśnienie.
    > Co mam rozumieć pod pojęciem "przekazania środka trwałego".

    To akurat doslownie mozna potraktowac - przekazanie do uzywania.
    Poki jest zepsute, nie nadaje sie do uzywania albo lezy odlogiem,
    to ksiegowo-kpirowo nie istnieje. Wszelkie koszty ida "na kupke".
    W momencie gdy rozpoczniesz uzywanie wpisujesz ST do EST ustalajac
    wartosc poczatkowa na bazie tej zebranej kupki faktur.

    > Kupiłem auto - 9 sierpnia. Kwota 900 zł.
    > Wracając nim do domu zatankowałem go za 50 zł (koszty transportu?)

    Paliwo chcesz wliczac, hmm. Nie zastanawiajac sie nad tym za dlugo,
    mysle ze jesli juz, to tylko tyle tego paliwa moznaby dac do wartosci
    poczatkowej, ile potrzebaby na wytestowanie auta.
    Aczkolwiek nie pasuje mi to do konca, gdy paliwo ciezko zaliczyc do
    wartosci samochodu - to tak jakby zaliczac prad do wartosci komputera.

> [...]
    > Czyli w EŚT jest pod datą 9 sierpień i pod tą samą datą jest przekazanie
    > czyli zaksięgowanie w kpir kwoty 950 zł.

    Nie wnikajac w to czy 900 czy 950, to dobrze piszesz. Przy czym te
    900/950
    to ma byc wartosc poczatkowa i jednoczesnie rata amortyzacyjna 100%.
    Kup sobie druk EST prokopa&michalczyka i bedziesz mial przyklady
    wypelnienia.

    > Natomiast faktury za paliwo z 12,20 sierpnia, oraz przerejestrowanie z 26
    > sierpnia są już moim kosztem księgowanym normalnie w kolumnie "koszty" w
    > kpir. Tak ?

    Skoro auto juz siedzi w EST to tak. Problem moze byc wtedy, gdy ktos
    celowo
    wpisze najpierw cos do EST, zeby mialo wartosc poczatkowa mniejsza niz
    3500,
    a potem poulepsza to. Wtedy USman moze sie dopatrzyc obejscia
    przepisow.

    > No i teraz mam wątpliwość bo przerejestrowanie to z jednej strony może być
    > "doprowadzenie do używalności" a z drugiej mogę się poruszać samochodem
    > nieprzerejestrowanym i po jakimś czasie dopiero go przerejestrować.

    Nie oczekuj definitywnej odpowiedzi, to sa kwestie sporne.
    Natomiast chyba zawsze warto przedobrzyc wartosc poczatkowa,
    niz niedoszacowac. Wtedy jest korzystniej dla fiskusa.
    A przy 900zl i am. jednorazowej oraz braku wiekszych napraw,
    to raczej nie ma szans wyjsc poza 3500 wiec jestes bezpieczny
    nawet jak skusisz.

    > No rozumiem już. Tyle że dla mnie to jakoś logiczne do tej pory było, że
    > miesiąc zakupu=miesiąc przyjęcia do używania.

    Gdybys kupil auto bez kola, to poki mu tego kola nie doczepisz to auto
    nie jest ST bo nie jest zdatne do uzytku. A doczepic mozesz i po pol
    roku.
    I dopiero po tym pol roku mozesz zaczac uzywac(przyjac do uzywania).

    > Dzięki wielkie za to co do tej pory i proszę o jeszcze.
    > ten środek trwały w postaci pf126 będzie jeździł w firmie pół roku raczej
    > nie dłużej. Potem drugi trzeba kupić.

    Jak pol roku i nie dluzej, to to nie jest ST - Art. 22a. "o
    przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok". A jak nie ST to
    prosto w koszty.
    Ale uwaga! Doczytaj Art. 22e.

    pozdr

  • 23. Data: 2008-08-27 18:26:12
    Od: "pawelj" <pawel_jajko. antyspam .@poczta.onet.pl>

> [...]

    Aczkolwiek nie pasuje mi to do konca, gdy paliwo ciezko zaliczyc do
    wartosci samochodu - to tak jakby zaliczac prad do wartosci komputera.

    To w takim razie faktura z "drogi" mojego środka trwałego do docelowego
    miejsca używania jest moim kosztem?
    Jeżeli nie zwiększy wartości środka trwałego a wliczyć jej nie mogę bo
    jeszcze nie jest przyjęty do używania...

> [...]

    900/950
    to ma byc wartosc poczatkowa i jednoczesnie rata amortyzacyjna 100%.
    To już rozumiem.

    Kup sobie druk EST prokopa&michalczyka i bedziesz mial przyklady
    wypelnienia.

    Muszę się rozejżeć, chociaż ja raczej wszystko z komputea drukuję

> [...]

    3500,
    a potem poulepsza to. Wtedy USman moze sie dopatrzyc obejscia

    No właśnie a to ulepszenie to dotyczy jakiego okresu?
    Np jeżeli moje auto bym ulepszał co miesiąc kwtą powiedzmy 220 to po roku
    mam 2640 plus początkowa wartość 900 zł to mam już 3540.

    Czy to by zmieniło sposób zaliczania w koszty?
    To pytanie czysto teoretyczne jeżeli chodzi o mojego malucha ale jeżeli
    chodzi o ulepszanie komputera już nie.

> [...]

    Jak pol roku i nie dluzej, to to nie jest ST - Art. 22a. "o
    przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok". A jak nie ST to
    No to teraz już zgłupiałem. Na ten moment nie jestem w stanie określić czy
    będę go używał dłużej niż rok czy krócej.

    A jak dam prosto w koszty to ma jakieś konsekwencje? Wtedy rozliczam paliwo
    na podstawie "kilometrówki"?

    Ale uwaga! Doczytaj Art. 22e.
    Art 22e mówi o śt przekraczających 3,5 tys.

    --
    PawełJ

    pozdr

  • 24. Data: 2008-08-27 18:47:28
    Od: r...@o...pl

    Ahah, musialem cytowania po Tobie poprawic ;)

    On 27 Sie, 20:26, "pawelj" <pawel_jajko. antyspam ....@poczta.onet.pl>
    wrote:

> [...]
    > Jeżeli nie zwiększy wartości środka trwałego a wliczyć jej nie mogę bo
    > jeszcze nie jest przyjęty do używania...

    Nie wiem jak ugryzc to paliwo bo nie mam auta na firme ani
    kilometrowki
    nie prowadze a z paliwem to sa jakies bajery na ktorych sie nie znam.

    > Kup sobie druk EST prokopa&michalczyka i bedziesz mial przyklady
    > wypelnienia.
    >
    > Muszę się rozejżeć, chociaż ja raczej wszystko z komputea drukuję

    Ano, ale w razie jakbys mial watpliwosci to to 3 zeta kosztuje.
    Ja tez drukuje wszystko z kompa ale EST mam akurat papierowa bo prawie
    nic w niej nie ma:)

    > No właśnie a to ulepszenie to dotyczy jakiego okresu?
    > Np jeżeli moje auto bym ulepszał co miesiąc kwtą powiedzmy 220 to po roku
    > mam 2640 plus początkowa wartość 900 zł to mam już 3540.

    Ulepszenie dotyczy roku. Jesli w ciagu roku ulepszysz za ponad 3500,
    to musisz to ulepszenie
    amortyzowac. Jesli ponizej, to podatkowo nie ma to znaczenia i
    wrzucasz w koszty.
    W kazdym razie mozesz co roku ulepszac o 3k i podatkowo to bedzie
    dalej ten sam stary srodek trwaly
    za 900 zeta.

> [...]

    > No to teraz już zgłupiałem. Na ten moment nie jestem w stanie określić czy
    > będę go używał dłużej niż rok czy krócej.

    Troche sie zagalopowalem. Dla 900 zeta nie ma kompletnie zadnej
    roznicy - mozesz walnac tak czy siak w koszty, nawet jesli to srodek
    trwaly(na bazie art 22d). Mozesz tez jednorazowo amortyzowac, wynik
    taki sam ale bedzie wpis w EST. A jesli to nie ST, bo okres uzywania
    krotszy niz rok, to tez bezposrodnio w KUP, ale na bazie art 22.1.
    Roznica miedzy 22d a 22.1 jest taka, ze przy 22d wpisujesz w KUP w
    momencie przekazania do uzywania, a dla 22.1 wpisujesz zgodnie z data
    na fakturze(wg art. 22.6b). W praktyce chyba nikt sie do tego nie ma
    szans doczepic, bo niby na jakiej podstawie.

    > A jak dam prosto w koszty to ma jakieś konsekwencje? Wtedy rozliczam paliwo
    > na podstawie "kilometrówki"?

    A tutaj to nich madrzejsi sie wypowiedza. Trzbea by doczytac przepis o
    kilometrowce.

    > Ale uwaga! Doczytaj Art. 22e.
    > Art 22e mówi o śt przekraczających 3,5 tys.

    Racja, zagalopowalem sie. Chodzilo mi o to, ze jesli masz cos czego
    nie zaliczysz do ST, a bedziesz uzytkowal ponad rok, to bedziesz
    musial to wyrownac. Fakt, ze dla <3500 to nie ma zastosowania - co
    dziwne nie jest :)