  • 11. Data: 2007-11-02 12:18:16
    Temat: Re: jak wprowadzić prywatny towar do firmy
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 02-11-2007 o 12:49:42 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > Jak przemyciłeś :> GPS czy kilka, to nie znaczy że ktoś kto chce
    > "normalnie" zaimportować rozsądną ilość towaru handlowego powinien
    > brać z tego przykład :]

    Mamy tutaj ciekawą sytuację przestępstwa bez ofiar.
    Akurat Marek robi to wszytsko mniej lub bardziej świadomie,
    natoamist znam osoby któe się stały przestepcami zupełnie bezwiednie,
    bo np. pozyczyli od rodziny 100k, bo przywieźli trochę sprzętu z USA
    itd..

  • 12. Data: 2007-11-02 12:24:14
    Od: "MarekZ" <m...@t...irc.pl>

    wiadomości news:Pine.WNT.4.64.0711021220460.3584@athlon64...

    > Oba wymienione przypadki kwalifikują się jako "ulepszenie podatkowe" już
    > istniejących środków trwałych. Przeczytałeś choć raz *rzetelnie* przepisy
    > o amortyzacji? ;)

    Przecież doskonale wiesz, że nie przeczytałem... ;-)

    > Jak myślisz, że miałeś prawo tego VATu nie wykazać i nie zapłacić, to
    > IMO się zwyczajnie mylisz :)

    Ależ skąd. Wiem doskonale, że to przemyt! :-))

    > Hm... i mówisz, że kontrola się nie czepiała? :O
    > IMO nie ma podstaw prawnych, jak pisałem - art.14.2 opisuje osobną
    > "ścieżkę" dla takich sprzedaży, ujmuje się je w oddzielnej rubryce KPiR
    > i tyle.

    Słowo daję, że nie. Ilość sztuk, które szły tą drogą w momencie kontroli
    była coś około 7, przy czym wartość takiego pojedynczego odbiornika to
    zazwyczaj okolice 1,2-1,7k zł.

    > No i teraz pytanie: "a co Ci to daje"?
    > Normalnie byś:
    > - wykazał VAT od importu
    > - ODLICZYŁ tenże VAT, więc kwota by się sprowadziła do stanu jak teraz
    > - wykazał VAT od sprzedaży.

    Daje mi to to, że jak ktoś nie potrzebuje faktury VAT to sprzedaję sobie
    "prywatnie", tak jak i "prywatnie" sobie to wwiozłem. A raczej "chcenie"
    faktury VAT jest wyjątkiem a nie regułą. Ten sposób wypracowałem aby mieć
    teoretyczną mozliwość sprzedaży na fakturę VAT, podczas gdy regułą jest
    sprzedaż bez niej. Tak, wiem że to niezgodne z wieloma rzeczami. :-))

    > Byłoby dokładnie tyle co teraz, i co ciekawsze - "tak jak ma być"!

    Tak! Tylko że do ceny odbiornika z USA płaconej przeze mnie doszłoby kilka
    procent cła oraz 22% podatku VAT. Drobna różnica, która jednak znacząco
    zmienia atrakcyjnośc oferty dla osoby, która chce to sobie kupić
    "prywatnie"..

    > Tego z "szansami" aż tak pewien bym nie był, bo jak tych GPSów jest
    > więcej, to brak udzielenia rzeczowej odpowiedzi na pytanie "skąd
    > on był nabyty" na KAŻDY z nich IMo może wzbudzić zainteresowanie.
    > Bo w to, że sobie zakonotują i przy okazji "sprawdzą krzyżowo"
    > już nie wątpię :)

    Daje sobie z tym radę. ;-) Ale już wolałbym w az takie szczegóły nie wnikać.

    > Nadto, skoro Twój opis zawiera ewidentnie nielegalny krok (przywóz
    > importowy bez wykazania VAT od importu), to na mój gust nijak nie
    > nadaje się do "polecania" komukolwiek, kto nie chce isć siedzieć
    > na koszt podatnika :>

    Oczywiście że się nie nadaje. Ale bez importu z poza obszaru celnego Unii
    już się chyba nadaje! Przeciez twórca wątku nic nie pisał, że te jakieś
    "rzeczy" sa poza naszym obszarem celnym.

    > Art.22n.2.13 UoPDoOF oczywiście.
    > Zaprzestanie (lub zamiar zaprzestania) wykorzystywania ST powoduje
    > jedynie, że ów ST staje się "majątkiem przeznaczonym do sprzedaży".
    > Ów ST na przykład nie stanie się "nieużywanym PRZEZ NAS towarem"!
    > Fakt, ze w danym przypadku owo używanie *może* nie mieć znaczenia
    > dla celów podatkowych, nie oznacza że go nie ma wcale - bo ma, zarówno
    > dla PDoOF (zaliczenie przychodu do "ubocznych") jak i VAT (zaliczenie
    > do towarów 'używanych', które mają odrębne regulacje, to że NIEKIEDY
    > można nie doliczyć VATu jest drugorzędne :)).

    OK, czyli co. Ta moja biedna kontrola tak mnie polubiła? Bo przeoczyć się
    tych operacji jej nie udało! :-)

    > Ale za to istnieje podstawa, która nakazuje zrobić inaczej.
    > Ściślej jest nią nakaz "trzymania w EST" ST które nie zostały
    > potraktowane zgodnie z ustawą - zlikwidowane albo zbyte. Oczywiście
    > włącznie z przypadkami likwidacji lub zbycia drogą przestępstwa (jak
    > przestępca majątek właściciela DG spali lub ukradnie na przykład).

    No wiesz, ja do tych przeksięgowań sobie piszę sam do siebie taki świstek,
    że w związku z utratą użyteczności względnie w związku z zakupem ulepszonego
    modelu i temu podobne blebleble z dniem wykreślam cośtam z EST i przeznaczam
    do sprzedaży jako towar handlowy. Ale nie widze w tym niczego zgodnego z tym
    co powyżej zacytowałeś.

    > Jak to nie????
    > Przecież taka "podstawa" jest podstawą jednej z zasadniczych częsci
    > definicji DG, czyli "produkcji" albo jak kto woli "wytwórstwa",
    > w UoPDoOF jest to w art. 5.6.a!
    > Niby czym innym jest "wytwórstwo", jak nie wytwarzaniem z jednych
    > rzeczy (materiałów) innych rzeczy?
    > Uprzedzając: przeznaczenie "części pochodzących z ST" do takich
    > celów nosi nazwę "odłączenia", opisane jest w art.22g.20 i IMO
    > powinien być odwzorowany w EST :), również nic nie wskazuje na to
    > aby "część odłączona" miała być ujmowana jako "towar". Na mój
> [...]

    Poddaję się. :-) Na pewno masz rację. :-) Ale znowu praktycznie: kupiłem
    pewna rzecz, pod pewną nazwą. Sprzedałem jako dwie inne rzeczy pod dwiema
    innymi nazwami. I tego właśnie usiłowali mi się czepiać, choć nieskutecznie.
    Pewnie chodziło im o kwotę i nadzieje na premię za wykazanie
    nieprawidłowości, bo to była bardzo droga rzecz.

    > A to tak :)
    > Popatrz na to jak wyżej: nie znaczy to, że wypada "polecać" coś, czego
    > przepisami poprzeć się nie da.
    > Jak przemyciłeś :> GPS czy kilka, to nie znaczy że ktoś kto chce
    > "normalnie" zaimportować rozsądną ilość towaru handlowego powinien
    > brać z tego przykład :]

    Nie powinien. Wątkotwórca nie pisał o imporcie!

    marekz

  • 13. Data: 2007-11-02 13:23:59
    Od: gonia <g...@w...pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:

    > A tu mamy "produkcję środka trwałego we własnym zakresie".
    > Jak nabywamy pręt metalowy przeznaczony na wieszak, to nabywamy
    > *materiał*, a do nabywcia materiałów stosuje się te same przepisy
    > co do nabycia towarów handlowych!

    materiałów handlowych i owszem, ale do materiałów , z których powstanie
    środek trwały te same przepisy co do towarów?
    mogę prosić o głębszą analizę?

    g.

  • 14. Data: 2007-11-02 13:36:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2007, t...@o...pl wrote:

    > No tak, ale czy nie zaplątałeś się tutaj w taki number,
    > że jak nie ma przepisu to "nielegalne"?

    Omal :)
    Ale już się poprawiam: to art.22n określa *jedyne* powody wykreślenia
    majątku ujętego w EST, a tym samym inne powody nie stają się przyczyną
    traktowania ich jako "nieST".

    > Bo na refaktury tez nie ma przepisu,

    Prawda, są za to przepisy szczegółowe, które wskazują że czynność
    jest legalna *i* są przepisy nakazujące ujęcie ich na fakturze,
    a "po prostu" nie ma przepisów określajacych *jak* to w takim
    przypadku zrobić.
    Możliwość "kupienia prądu na spółę" jest (na zasadzie prawa do
    kupowania *czegokolwiek* "na spółę"), więc zakaz "dzielenia się
    prądem kupionym na spółę" nie może być niejawny ani zapisany
    w niczym niższym od ustawy.

    > na przeksięgowaniu towaru na wyposażenie też nie ma

    E, no, nie przesadzaj.
    Chyba szybciej piszesz niż myślisz :)
    Po kolei:
    - art.22a (jest środkiem trwałym)
    - art.22d.1 (...który może być potraktowany jako koszt)
    - art.22g.1 (...o wartości ceny zakupu)

    "Przeksięgowanie" wynika w tym momencie z uszczegółowienia, ktore
    wprowadził minister - podziału kosztów ze względu na ich cel,
    a ww. przepisy wskazują że cel jest inny :)
    Spotyka się zresztą tezę, że "przeksięgować" nie trzeba, jako że
    "samo wyjdzie przy remanencie" - skądinąd ze wyjdzie to prawda,
    niemniej przez fakt iż w momencie *użycia* (a nie "przeznaczenia"!)
    owa rzecz *staje się* (z mocy przepisu, bez woli podatnika) srodkiem
    trwałym ("który podatnik zalicza do wyposażenia"), nie wadzi
    się IMO tego faktu sformalizować.

    > itd itp.

    No dobra, dobra.
    Napisz mi, co wpiszesz do EST w ramach "przeksięgowania na towar" :)
    Pomijam już taki szczegół, że owa operacja jest niekorzystna podatkowo,
    bo w razie niesprzedania tak "przeksięgowanego towaru" przed remanentem,
    jego wartość obniży koszt.

    pzdr, Gotfryd

  • 15. Data: 2007-11-02 13:50:28
    Od: "t...@o...pl" <t...@o...pl>

    Dnia 02-11-2007 o 14:36:59 Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    napisał(a):

    > E, no, nie przesadzaj.
    > Chyba szybciej piszesz niż myślisz :)

    To to już nie raz udowodniłem :)

> [...]
    > Pomijam już taki szczegół, że owa operacja jest niekorzystna podatkowo,
    > bo w razie niesprzedania tak "przeksięgowanego towaru" przed remanentem,

    Ok, nie mam siły na weryfikację tego, szczerze mówiąc mam już dość
    tej całej ustawy, rozporządzenia ministra itd, chcę po prostu normalnie
    żyć i prowadzić swoją zakichaną DG :)

    Jak ustawę o PIT wprowadzali to miała bodajże 16 stron, z czego połowa
    przepisana z ustaw "komunistycznych", z VATem podobnie, a teraz
    naprodukowali tego
    tyle, że hej - i tak kojarząc to i owo zaczynam podejrzewać Ciebie,
    Gotfrydzie, że jesteś agentem
    PITukładu który ma siać FUD w szeregach samozatrudnionej reakcji :)

  • 16. Data: 2007-11-02 14:18:23
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2007, MarekZ wrote:

    > teoretyczną mozliwość sprzedaży na fakturę VAT, podczas gdy regułą jest
    > sprzedaż bez niej. Tak, wiem że to niezgodne z wieloma rzeczami. :-))

    No to teraz się zgadza :)
    Tylko pilnuj żeby ABW Cię nie dopadło :P

    > Oczywiście że się nie nadaje. Ale bez importu z poza obszaru celnego Unii
    > już się chyba nadaje! Przeciez twórca wątku nic nie pisał, że te jakieś
    > "rzeczy" sa poza naszym obszarem celnym.

    Wtedy to tym bardziej komplikacja nieco bez sensu, bo "tam" trzeba
    zapłacić VAT :)

    > OK, czyli co. Ta moja biedna kontrola tak mnie polubiła? Bo przeoczyć się
    > tych operacji jej nie udało! :-)

    Przekonujący jesteś, widać na kontrolerów starczyło :)

    > Poddaję się. :-) Na pewno masz rację. :-) Ale znowu praktycznie: kupiłem
    > pewna rzecz, pod pewną nazwą. Sprzedałem jako dwie inne rzeczy pod dwiema
    > innymi nazwami.

    Ewidentnie "produkcja". Jakby to absurdalnie nie brzmiało, i choć
    powoduje to opory niektórych grupowiczów, twardo trzymam się tej
    tezy :)
    Czy zrobienie z JEDNEGO pręta metalowego "100mb w krążku" powiedzmy
    200 szt wieszaków jest "produkcją"?
    Jest?
    No to o co chodzi, jak ktoś inne materiały rozdrabnia na mniejsze
    kawałki? ;)

    > I tego właśnie usiłowali mi się czepiać, choć nieskutecznie.

    :)

    pzdr, Gotfryd

  • 17. Data: 2007-11-02 14:28:33
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2007, gonia wrote:

    > materiałów handlowych i owszem, ale do materiałów , z których powstanie
    > środek trwały te same przepisy co do towarów?

    Nabycie "materiałów" jest nabyciem materiałów, bez względu na cel,
    prawda? Wymienione jest np. z rozp. o KPiR razem z nabyciem towarów.
    To czy materiały posłużą do produkcji wynikowego towaru, czy też do
    produkcji własnego ST, musiałoby być swój przepis szczegółowy: nie
    przypominam sobie, zebym widział.
    Algorytmicznie:
    Nabycie materiałów do produkcji jest traktowane tak jak nabycie towarow
    do handlu.
    Nie ma przepisu z którego miałoby wynikać, że materiały do produkcji ST
    są materiałami "ubocznymi".
    Nie ma przepisu, ktory pozwalałby traktować je jeszcze inaczej.

    > mogę prosić o głębszą analizę?

    Analiza sprowadza się do wykazania bezradności w znalezieniu przepisu
    szczegółowego, który dotyczyłby wyłączenia z zasad traktowania materiałów
    inaczej niż towarów handlowych *w ogóle*, a w ogóle to owe zasady są
    takie same :)

    Zdaję sobie sprawę z ubocznych konsekwencji takiej tezy :], ale
    IMO "poskładanie komputera z własnych części ze starego kompa
    celem wniesienia do DG jako ST" da się wytłumaczyć tak, że
    NAJPIERW się "składa kompa z osobistych części", a POTEM się
    go "wnosi do DG".
    Inaczej mówiąc, "osobiście posiadanych części nadających się
    do wyprodukowania ST w DG" nie da się jako *części* wnieść
    jako "materiałów", i tak samo nie da się "dla celów sprzedaży"
    (acz już poskładanego kompa, tudzież po rozebraniu go na
    części z powrotem, to już sprzedać można :O)

    pzdr, Gotfryd

  • 18. Data: 2007-11-02 15:09:02
    Od: gonia <g...@w...pl>

> [...]
    > To czy materiały posłużą do produkcji wynikowego towaru, czy też do
    > produkcji własnego ST, musiałoby być swój przepis szczegółowy: nie

    z rozp.MF w sprawie księgi

    16. 1. Otrzymanie materiałów podstawowych i pomocniczych, zwanych
    dalej ,,materiałami", i towarów handlowych musi być potwierdzone na
    dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła.

    mowa jest wyraźnie o materiałalch podsatwowych, służących jak gdzieś
    zauważyłeś produkcji w sensie działalności, nie stworzenia nowego ST.

    a teraz ustawa o podatku dochodowym

    Art. 22a. 1. Amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 22c, stanowiące
    własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym
    zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

    zwracam uwagę na wytworzone, bo to jest to, o czym w naszym przypadku
    Mamy do czynienia ze ST wytworzonym we własnym zakresie, co stanoi
    istotę problemu

> [...]
    > do handlu.
    > Nie ma przepisu z którego miałoby wynikać, że materiały do produkcji ST

    nie ma przepisu, że materiał do produkcji ST jest materiałem
    podstawowym, a tylko taki ma obowiązek byc wpisany do kolumny z
    materiałami i towarami

> [...]
    > szczegółowego, który dotyczyłby wyłączenia z zasad traktowania materiałów
    > inaczej niż towarów handlowych *w ogóle*, a w ogóle to owe zasady są

    no wskazałam wyżej art.22a, który stanowi, że powstały ST podlega
    amortyzacji
    a wg przedstawionego stanowiska, zakup materiałów do budowy ST
    stanowiłby bieżący koszt działalności, co prowadziłoby do zaniżenia
    miesięcznych zaliczek - np przy budowie hali produkcyjnej, której
    fundamenty postawiono w styczniu (zima była ciepła), a oddano ją do
    użytku 29 grudnia.

    Bo zakładam, że po zbudowaniu ST zamierzałeś wyksięgować go z kosztów.
    W innej sytuacji moglibysmy go 2 razy ująć w kosztach

> [...]
    > celem wniesienia do DG jako ST" da się wytłumaczyć tak, że
    > NAJPIERW się "składa kompa z osobistych części", a POTEM się

    ale nie składa się z części, które już raz stanowiły kup, więc raczej
    przykład z innej bajki

    > Inaczej mówiąc, "osobiście posiadanych części nadających się
    > do wyprodukowania ST w DG" nie da się jako *części* wnieść
    > jako "materiałów", i tak samo nie da się "dla celów sprzedaży"

    a w tym temacie się nie wypowiadam

    a tutaj kawałek bardzo starego wyroku, który mimo swoich lat jak dla
    mnie jest aktualny w tym przykładzie

    SA/Sz 434/98

    "Powyższe przesądza o tym, że wydatki poniesione na budowę budynku
    hotelu nie są ,,towarem" w rozumieniu przepisów podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów, tj. § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z
    dnia 14 grudnia 1995 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi
    przychodów i rozchodów (Dz. U. 1995 r. Nr 148 poz. 720 z późn. zm.), tj.
    nie są towarem handlowym materiałem podstawowym i pomocniczym, czy też
    materiałem przyjętym do przerobu lub obróbki, a budynek hotelu (w
    budowie) nie jest wyrobem gotowym, półwyrobem lub też produkcją nie
    zakończoną.

    A zatem podatnik zaliczając wydatki na budowę budynku hotelu do kosztów
    uzyskania przychodów naruszył postanowienia art. 22 ust. 1 powołanej
    ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
    Natomiast zaliczając te wydatki do zakupu ,,towarów handlowych i
    materiałów" w prowadzonej księdze przychodów i rozchodów naruszył zasady
    jej prowadzenia, w szczególności nieprawidłowo stosował objaśnienia do
    wzoru księgi w zakresie pkt 17 i pkt 18 załącznika do rozporządzenia
    Ministra Finansów z dnia 14 grudnia 1995 "

    [...]

    "Powołując się na treść art. 23 ust. 1 pkt 1 lit. a i b ustawy o podatku
    dochodowym od osób fizycznych stwierdzono, że wydatki na nabycie lub
    wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych nie są uważane za
    koszty uzyskania przychodów, kosztami są natomiast odpisy amortyzacyjne
    dokonywane od ich wartości początkowej zgodnie z zasadami, o których
    mowa w rozporządzeniu Ministra Finansów z 17 stycznia 1997 r. w sprawie
    amortyzacji środków trwałych. A zatem wydatek za opinię po
    zaktualizowaniu i pomniejszeniu o dokonane odpisy amortyzacyjne będzie
    kosztem uzyskania przychodów dopiero w momencie sprzedaży nieruchomości."

    g.

  • 19. Data: 2007-11-02 20:29:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 2 Nov 2007, gonia wrote:

> [...]
    > datą i podpisem osoby, która je przyjęła.
    >
    > mowa jest wyraźnie o materiałalch podsatwowych, służących jak gdzieś

    Tak, zgoda...

    > w sensie działalności,

    Ale to jest "w sensie działalności"!

    > nie stworzenia nowego ST.

    Mówisz, że stworzenie nowego ST nie jest "produkcją", czy że
    nie słuzy "sensowi DG"? ;)

> [...]
    >
    > zwracam uwagę na wytworzone, bo to jest to, o czym w naszym przypadku
    > Mamy do czynienia ze ST wytworzonym we własnym zakresie, co stanoi istotę

    Ależ zgadzam się, co nie zmienia faktu że nabycie materiałów "na ST"
    powoduje drobny problem: nie przestają być "materiałami".

> [...]
    > styczniu (zima była ciepła), a oddano ją do użytku 29 grudnia.
    >
    > Bo zakładam, że po zbudowaniu ST zamierzałeś wyksięgować go z kosztów.

    Tak, oczywiście wyksięgować.
    Przyznam, że w takim przypadku mam zagwozdkę z wytłumaczeniem się :(
    Faktycznie, nabycia *z zamiarem* produkcji ST nie powinny iść
    w koszty.
    Pytanie, czy pozwala to nie stosować do nich "zasad ustalonych
    dla materiałów"?
    IMO - nie bardzo.

    > W innej sytuacji moglibysmy go 2 razy ująć w kosztach

    Z tym zgoda.

    > ale nie składa się z części, które już raz stanowiły kup, więc raczej
    > przykład z innej bajki

    Przykład był "zaporowy", do zabezpieczenia się przed atakiem
    z tej strony. Oczywiście, pierwotnie idzie o części nabyte
    "dla celów DG".

    > a tutaj kawałek bardzo starego wyroku, który mimo swoich lat jak dla mnie
    > jest aktualny w tym przykładzie

    Thx.
    Pasuję!

    pzdr, Gotfryd

  • 20. Data: 2007-11-05 07:50:21
    Od: gonia <g...@w...pl>

    > Tak, zgoda...

    > Ale to jest "w sensie działalności"!

    > Mówisz, że stworzenie nowego ST nie jest "produkcją", czy że
    > nie słuzy "sensowi DG"? ;)

    Ponieważ poddałeś się;-) więc ja tylko w kwestii formalnej

    nabycie materiałów słuzących do budowy środka trwałego jest nabyciem w
    celu DG. Miałam na mysli w tym wypadku pewne rozgraniczenie budowy
    jachtu dla celów reprezentacyjnych od budowy jachtu jako produktu,
    którym handluję. Jedno i drugie jest 'produkcją' w takim rozumieniu, z
    tym, że zakup materiałów na ten drugi jacht będzie stanowił zakup
    materiałów podstawowych, które będą podlegały na koniec roku
    inwentaryzacji. Zakup na pierwszy nie ma prawa, moim zdaniem, być
    ujmowany w kosztach bieżących, stąd nie jest jednak tym materiałem, o
    którym piszesz.

    g.