  • 1. Data: 2005-07-04 07:39:32
    Temat: jaki dochód do ZUS przy ryczłcie
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

    Emeryt prowadzący działalność gospodarczą i opodatkowany ryczałtem oraz
    dorabiający na umowę o pracę musi w ZUS przedstawiać swój dochód, by ten
    stwierdził, czy nie przekracza pewnej kwoty , co powoduje zmniejszenie lub
    zawieszenie emerytury.
    Pytałam w ZUS co jest brane za dochód z działalnoci przy ryczałcie, to
    powiedziano mi że podstawa od której opłacane są składki ZUS bez względu na
    rodzaj opodatkowania. W takim wypadku wszyscy prowadzący działalność i ci z
    małym dochodem i ci z bardzo dużym dla ZUS mieliby taki sam dochód.
    Czy ktoś spotkał się z taką sytuacją?

  • 2. Data: 2005-07-04 07:57:45
    Temat: Re: jaki dochód do ZUS przy ryczłcie
    Od: "opix" <p...@g...pl>

    Użytkownik "Maria" <m...@n...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    ci z
    > małym dochodem i ci z bardzo dużym dla ZUS mieliby taki sam dochód.

    to jest procedura zapisana na stronach www.zus.pl
    doliczą ci podstawę bez względu na wysokość dochodu z DG ponieważ w tym
    kraju nikogo nie interesuje czy masz czy nie masz -politycy stanowiący
    prawo sądzą ze musisz mieć takie minimum bez względu na skutki .
    ale takie mamy prawo jakich polityków .

    --
    ====== opix ========
    rzeczywistość to sen szaleńca

  • 3. Data: 2005-07-04 09:43:17
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jul 2005, Maria wrote:

> [...]
    >+ małym dochodem i ci z bardzo dużym dla ZUS mieliby taki sam dochód.

    Było bardzo niedawno... zajrzyj do archiwum !
    Owszem, taka jest zasada.
    Sam pisałem że "ma sens" - przecież podatkowy dochód z DG może się mieć
    nijak do "faktycznego dochodu kasowego" z tejże DG !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2005-07-04 09:49:31
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 4 lip o godzinie 09:39, na pl.soc.prawo.podatki, Maria napisał(a):

> [...]
    > rodzaj opodatkowania. W takim wypadku wszyscy prowadzący działalność i ci z
    > małym dochodem i ci z bardzo dużym dla ZUS mieliby taki sam dochód.

    Tak. Dobrze Cię poinformowano.

    Dział VIII
    Zasady ustalania świadczeń

    Rozdział 2
    Zawieszenie lub zmniejszenie świadczeń

    Art. 103
    1. Prawo do emerytur i rent ulega zawieszeniu lub świadczenia te ulegają
    zmniejszeniu na zasadach określonych w art. 104-106.

    2.Przepisu ust. 1 nie stosuje się emerytów, którzy ukończyli 60 lat
    /kobiety/ lub 65 lat /mężczyźni/, z zastrzeżeniem ust. 2a. Prawo do
    emerytury ulega zawieszeniu bez względu na wysokość przychodu uzyskiwanego
    przez emeryta z tytułu zatrudnienia kontynuowanego bez uprzedniego
    rozwiązania stosunku pracy z pracodawcą, na rzecz którego wykonywał ja
    bezpośrednio przed dniem nabycia prawa do emerytury, ustalonym w decyzji
    organu rentowego.

    3. Prawo do emerytury lub renty może ulec zawieszeniu również na wniosek
    emeryta lub rencisty.

    4. W przypadku zgłoszenia wniosku, o którym mowa w ust. 3 przez jedną z
    osób uprawnionych do renty rodzinnej, zawieszeniu ulega część renty tej
    osoby. Wysokość części renty przysługujących pozostałym członkom rodziny
    nie ulegają zmianie.

    Art. 104
    1. Prawo do emerytury lub renty ulega zawieszeniu lub świadczenia te
    ulegają zmniejszeniu, na zasadach określonych w ust. 3-8 oraz a art. 105,
    w razie osiągania przychodu z tytułu działalności podlegającej obowiązkowi
    ubezpieczenia społecznego, o której mowa w ust. 2 oraz z tytułu służby
    wymienionej w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 6.

    1a. Dla emerytów i rencistów prowadzących pozarolniczą działalność za
    przychód, o którym mowa w ust. 1 przyjmuje się przychód stanowiący podstawę
    wymiaru składki na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu przepisów o
    systemie ubezpieczeń społecznych.

    Ten ostatni punkt przeczytaj dokładnie.
    Oznacza on, że emeryci i renciści którzy podstawę do odprowadzania składek
    na FUS stosują 'ustawową' - podawana jako minimalną - mimo osiągania
    KOLOSALNYCH PRZYCHODÓW - nie będą mieli nawet zmniejszonych emerytur czy
    tez rent.

    Temat był poruszany tutaj:

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 5. Data: 2005-07-04 09:57:21
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    > rodzaj opodatkowania. W takim wypadku wszyscy prowadzący działalność i ci
    > małym dochodem i ci z bardzo dużym dla ZUS mieliby taki sam dochód.

    Wszystkim serdecznie dziękuję za odpowiedzi. Tylko gorzej, że o tym muszę
    przekonać swoją pracodawczynię, która zbiera różne wiadomości i nie chce
    przyjąż tego do wiadomości twierdząc, że w ZUS-ie żle informują, na niczym
    się nie znają.
    Jeszcze raz dzięki.
    Maria

  • 6. Data: 2005-07-04 10:02:08
    Od: "Artur Ch." <s...@r...pbz>

    Dnia 4 lip o godzinie 11:57, na pl.soc.prawo.podatki, Maria napisał(a):

    > Tylko gorzej, że o tym muszę przekonać swoją pracodawczynię, która zbiera
    > różne wiadomości i nie chce przyjąż tego do wiadomości twierdząc, że w ZUS-ie
    > żle informują, na niczym się nie znają.

    Ekhmm... że tak zapytam:
    - co ma do tego *Twoja* pracodawczyni ??
    Co ona zbiera za "informacje"? Dochody swoich pracowników z innych źródeł?
    Jakie ma ku temu przesłanki? Przekroczenie kwoty maksymalnej do systemu
    FUS? ;)
    Ty jesteś tym przedmiotowym emerytem?

    --
    Pozdro... Artur Ch.
    GG: 997997 ICQ: 99380423
    From: zaROTowany

  • 7. Data: 2005-07-04 10:26:43
    Od: "Maria" <m...@n...pl>

> [...]
    > rodzaj opodatkowania. W takim wypadku wszyscy prowadzący działalność i ci
    > małym dochodem i ci z bardzo dużym dla ZUS mieliby taki sam dochód.

    To ona jest emerytką od 01.07.2005 i prowadzi działalność, a do tego ma
    zamiar dalej pracować na 1/2 etatu. Ja robię jej dokumentację, edukuję a do
    tego każe mi się martwić, że zabiorą jej emeryturę lub zmniejszą. Jestem
    odpowiedzialna za wszystko co jej dotyczy i muszę w ramach swych obowiązków
    przedstawić jej czrno na białym, że w ZUS ie przynajmniej tym razem podali
    zgodnie z przepisami informację.