  • 1. Data: 2005-07-04 07:54:33
    Temat: mieszkanie, podatek od nieruchmosci
    Od: newman <marcin_nomorespam!@mymanufactory.com>

    witam!

    ok. miesiaca temu kupilem mieszkanie z rynku wtornego. przy podpisywaniu
    aktu notarialnego zaplacilem podatek 2% od czynnosci cywilno-prawnych
    (placilem to u notariusza). jestem osoba fizyczna, posiadam
    spol-wlasnosciowe prawo do lokalu i bede skladal wniosek o KW. Moje
    pytanie: jak to jest z podatkiem od nieruchmosci, kiedy go place, jaka
    kwota, gdzie???

    Marcin

  • 2. Data: 2005-07-04 11:10:22
    Temat: Re: mieszkanie, podatek od nieruchmosci
    Od: "Miroslaw Kowalski" <m...@N...gazeta.pl>

    newman <marcin_nomorespam!@mymanufactory.com> napisał(a):

> [...]
    > spol-wlasnosciowe prawo do lokalu i bede skladal wniosek o KW. Moje
    > pytanie: jak to jest z podatkiem od nieruchmosci, kiedy go place, jaka

    Podatek od nieruchomosci (grunt oraz metraż mieszkania) przychodzi poczta od
    gminy/miasta - zalezy gdzie mieszkasz. Stawki sie zmieniaja i sa podawane w
    ustawie (albo rozporzadzeniu), mozna je wygoglac.
    m.

  • 3. Data: 2005-07-04 11:41:16
    Od: "pawel" <p...@p...pl>

    --

    Podatek od nieruchomości na rok podatkowy od osób fizycznych ustala, w
    drodze decyzji, wójt (burmistrz, prezydent) właściwy ze względu na miejsce

    Osoby fizyczne są obowiązane złożyć właściwemu organowi gminy wykaz
    nieruchomości, sporządzony na formularzu według ustalonego wzoru, w terminie
    14 dni od dnia wystąpienia okoliczności uzasadniających powstanie obowiązku
    w podatku od nieruchomości oraz informować ten organ o zaistnieniu zmian
    dotyczących sposobu wykorzystywania budynku albo gruntów lub ich części,
    mających wpływ na wysokość opodatkowania w danym roku . Podatek w takim
    przypadku ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia
    miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana. Termin do
    zawiadomienia to 14 dni od daty wystąpienia zmian.

    Ile ?

    §1

    1.Ustala się następujące roczne stawki podatku od nieruchomości w tym:

    1) od powierzchni gruntów

    a) związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej, bez względu na
    sposób zakwalifikowania w ewidencji gruntów i budynków - 0,63 zł od m2

    b) pod jeziorami, zajętych na zbiorniki retencyjne lub elektrowni
    wodnych - 3,52 zł od 1 ha powierzchni gruntów

    c) pozostałych w tym zajętych na prowadzenie odpłatnej statutowej
    działalności pożytku publicznego przez organizacje pożytku publicznego -
    0,28 zł od m2

    2) budynków mieszkalnych lub ich części - 0,54 zł od 1m2 powierzchni
    użytkowej

    3) od budynków lub ich części związanych z prowadzeniem działalności
    gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na
    prowadzenie działalności gospodarczej - 17,49 zł od 1m2 powierzchni
    użytkowej

    4) od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności
    gospodarczej w zakresie obrotu kwalifikowanym materiałem siewnym - 8,37 zł
    od 1 m2 powierzchni użytkowej

    5) od budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności
    gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych - 3,61 zł od 1 m2
    powierzchni użytkowej

    6) od pozostałych budynków lub ich części, w tym zajętych na
    prowadzenie odpłatnej statutowej działalności pożytku publicznego przez
    organizacje pożytku publicznego - 6,01 od 1 m2 powierzchni użytkowej

    7) od budowli:

    a) rurociągów i przewodów sieci rozdzielczej oraz od budowli
    związanych z uzdatnianiem, magazynowaniem i dostawą wody oraz służących do
    odprowadzania i oczyszczania ścieków - 0,02% ich wartości określonej na
    podstawie art. 4 ust 1 pkt 3 i ust 3-7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o
    podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity z 2002 r. Dz.U. Nr 9 poz. 84
    z późniejszymi zmianami)

    b) pozostałych - 2% ich wartości określonej na podstawie art. 4 ust 1
    pkt 3 i ust 3-7 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach
    lokalnych (tekst jednolity z 2002 r. Dz.U. Nr 9 poz. 84 z późniejszymi
    zmianami)

    §2

    Traci moc uchwała Nr 111/XIV/03 Rady Miejskiej w Nowej Rudzie z dnia 10
    grudnia 2003 r. w sprawie stawek podatku od nieruchomości.

    §3

    Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta Nowa Ruda.

    §4

    Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku
    Urzędowym Województwa Dolnośląskiego z mocą od 01 stycznia 2005 r.

  • 4. Data: 2005-07-04 12:51:51
    Od: newman <marcin_nomorespam!@mymanufactory.com>

    > Termin do zawiadomienia to 14 dni od daty wystąpienia zmian.

    czy jesli przekroczylem ten termin to bedzie to jakis problem (jakies kary)?

    Marcin

  • 5. Data: 2005-07-04 13:06:16
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <dab7ip$98p$1@nemesis.news.tpi.pl>, "pawel" <p...@p...pl>
    wrote:

> [...]
    > 15 marca, 15 maja, 15 września i 15 listopada roku. Wysokość poszczególnych

    A stawki podatku ustala rada.

> [...]
    > miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiła ta zmiana. Termin do
    > zawiadomienia to 14 dni od daty wystąpienia zmian.

    [uchwała]

    No, tyle to akurat w Nowej Rudzie.

    --
    Jarek
    To tylko moje prywatne opinie.

  • 6. Data: 2005-07-04 13:14:52
    Od: newman <marcin_nomorespam!@mymanufactory.com>

    wlasnie rozmawialem z bylym wlascicielem nieruchomosci i on twierdzi, ze
    za to mieszkanie (spol-wlasnosciowe) nie placil nigdy zadnego podatku,
    gdyz mieszkanie to nie jest trwale zwiazane z gruntem (!!??) i
    powiedzial jeszcze, ze jesli jest jakis podatek to pewnie placi go
    spoldzielnia.

    czy to prawda???

    Marcin

  • 7. Data: 2005-07-04 13:35:02
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <dabd22$hrg$1@nemesis.news.tpi.pl>,
    newman <marcin_nomorespam!@mymanufactory.com> wrote:

    > wlasnie rozmawialem z bylym wlascicielem nieruchomosci i on twierdzi, ze
    > za to mieszkanie (spol-wlasnosciowe)

    Zaraz. Właściciel nieruchomości czy posiadacz spółdzielczego
    własnościowego prawa do lokalu?

    > nie placil nigdy zadnego podatku,
    > gdyz mieszkanie to nie jest trwale zwiazane z gruntem (!!??)

    Wiedział, że gdzieś dzwoni. Uzasadnienie durne, ale za SWPL rzeczywiście
    podatku od nieruchomości się nie płaci - chyba że o czymś nie wiem.

    > powiedzial jeszcze, ze jesli jest jakis podatek to pewnie placi go
    > spoldzielnia.

    A spółdzielnia to ONI?

    > czy to prawda???

    A skąd mam wiedzieć?

  • 8. Data: 2005-07-04 13:53:05
    Od: newman <marcin_nomorespam!@mymanufactory.com>

    Jarek Spirydowicz wrote:

    > Wiedział, że gdzieś dzwoni. Uzasadnienie durne, ale za SWPL rzeczywiście
    > podatku od nieruchomości się nie płaci - chyba że o czymś nie wiem.

    dokladnie! to mieszkanie, ktore kupilem to 'spoldzielcze wlasnosciowe
    prawo do lokalu'. czyli rozumiem, ze od tego tego typu mieszkania nie
    place 'podatku od nieruchomosci'. a jesli wkrotce to mieszkanie bedzie
    mialo Ksiege Wieczysta, to czy wtedy ten podatek mnie bedzie obowiazywal?

    Marcin

  • 9. Data: 2005-07-04 13:59:11
    Od: Jarek Spirydowicz <j...@k...szczecin.pl>

    In article <dabfa1$36h$1@nemesis.news.tpi.pl>,
> [...]

    > place 'podatku od nieruchomosci'. a jesli wkrotce to mieszkanie bedzie
    > mialo Ksiege Wieczysta, to czy wtedy ten podatek mnie bedzie obowiazywal?

    Ustawa o podatkach i opłatach lokalnych.
    http://www.mf.gov.pl/dokument.php?dzial=154&id=11806

  • 10. Data: 2005-07-06 09:06:00
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Jul 2005, newman wrote:

    > + wlasnie rozmawialem z bylym wlascicielem nieruchomosci i on twierdzi, ze za
    > + to mieszkanie (spol-wlasnosciowe)

    ...no to nie rozmawiałeś z "byłym właścicielem".
    Ani sam właścicielem nie jesteś :) !

    "Prawo własnościowe do mieszkania" to prawo właśnie - coś jak ni pies
    ni wydra ;), właścicielem pozostaje... właściciel. Spółdzielnia.
    Objawia się to od czasu do czasu dyskusjami na grupie .prawo, kiedy
    to od czasu do czasu właściciel "prawa spółdzielczego własnościowego"
    awanturuje się iż spółdzielnia "wtrąca się" do tego że on coś demoluje ;)
    w SWOIM lokalu... i nie chce przełknąć że lokal nie jest jego.
    "Posiadacz prawa" ma co ma - ma prawo MIESZKAĆ :), z grubsza bez
    ograniczeń, z "niezbędnymi nakładami" itede.
    Ale już "przerabiania mieszkania" to nie dotyczy - bo ono NIE JEST jego.
    I jakby np. spółdzielnia zbankrutowała to "prawo" mu zostaje, ale
    dostanie nowego "pana mieszkania" który np. może zgodzić się na
    przeróbki na które poprzednie się nie zgadzał ;) (lub na odwrót).

    To tak OT i "w celu rozważenia różnicy oraz używania prawidłowych
    określeń" !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)