  • 1. Data: 2004-09-08 12:13:21
    Temat: jaki kurs waluty
    Od: Wojciech Ratymirski <h...@b...pl>

    Witam.
    Problem:
    jest sobie firma transportowa polska. Kontrahent niemiecki zawiera umowę
    na wykonywanie usług transportowych (z Czech do Niemiec).
    Umowa stanowi, iż polska firma będzie wystawiać jedną fakturę na koniec
    miesiąca (oczywiście w euro). Firma niemiecka posiada swój numer NIP
    DEcośtam, więc oni będą płacić VAT.
    Ale teraz mam problem z przeliczeniem z kursami walut. Bo ta faktura
    zbiorcza będzie wystawiana wg. rozliczenia pojedynczych transportów.
    Czyli klient prześle swoje zestawienie, usługodawca porówna je ze swoim,
    policzy ile kilometrów przejechano i wystawi fakturę. Tylko nie wiem czy
    waluty mam przeliczyć osobno dla każdego kursu (daje sie ustalić wartość
    więc można by tak zrobić choć to trochę pracochłonne) czy też moge
    przyjąć jakis jeden kurs (np. z daty wystawienia faktury)???

    Wolałbym to drugie rozwiązanie, ale prawidłowe wydaje mi sie niestety
    pierwsze (z ustawy o pod. doch "Przychody w walutach obcych przelicza
    się na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu,
    ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski. ").No chyba żeby potraktować
    całość transportów wykonanych w danym miesiącu jako jedną usługę.

    Prosze o opinie.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 2. Data: 2004-09-08 13:18:46
    Temat: Re: jaki kurs waluty
    Od: "Majka" <h...@p...onet.pl>

> [...]
    > ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski. ").No chyba żeby potraktować
    > całość transportów wykonanych w danym miesiącu jako jedną usługę.

    To o czym piszesz dotyczy przychodu, a Ty go jeszcze nie masz. Tobie chodzi o
    fakturą (jeśli dobrze zrozumiałam), a tą wystawia się i przelicza kursem z
    daty wystawienia. Na wystawienie faktury w transporcie masz 30 dni od daty
    wykonania usługi(Art.19,pkt13,ust.3 - ustawy o VAT), a więc spokojnie możesz
    wystawić jedną fakturę za miesiąc, przeliczyć do celów ksiegowych wg. daty
    wystawienia (Rozp.M.F.z dnia 27.04.2004,rozdz.14 paragr.37 pkt 1), a jak
    przyjdzie kasa to przeliczasz ja po dacie wpływu i uwzględniasz róznice
    kursowe na + lub-. Proszę mnie poprawić jeśli się mylę.

  • 3. Data: 2004-09-08 21:12:52
    Od: "W.R." <h...@p...pl>

    Dnia Wed, 08 Sep 2004 15:18:46 +0200, Majka napisał

    > To o czym piszesz dotyczy przychodu, a Ty go jeszcze nie masz.
    [ciach]

    No właśnie nie chodzi mi o fakturę (tą wiem jak mogę wystawić) tylko
    zastanawiam się, kiedy w tym przypadku mam przychód.
    Ale skłaniam się ku wnioskowi, że dopiero po umówionym okresie kwota
    całościowa staje się "należna" więc dopiero wtedy można mówić o
    przychodzie. A moment powstania tegoż ma przecież niewiele wspólnego z
    chwilą wystawienia faktury.

    --
    pozdrawiam
    Wojciech Ratymirski

  • 4. Data: 2004-09-09 06:30:09
    Od: "adi" <s...@f...org.invalid>

    Użytkownik "Wojciech Ratymirski" <h...@b...pl> napisał w
    wiadomości news:chmt1u$ak5$1@atlantis.news.tpi.pl...
> [...]
    > ogłaszanych przez Narodowy Bank Polski. ").No chyba żeby potraktować
    > całość transportów wykonanych w danym miesiącu jako jedną usługę.

    w skrócie: pdop: art 12 ust.3a: Za date powstania przychodu,o ktorym mowa
    w ust3, uważa sie z zastrzezeniem ust. 3c i 3d (energie, dzierzawa, itd)
    dzień wystawienia faktury rachunku, nie pozniej niz ostatni dzien miesiaca
    w ktorym
    - wydano rzecz
    - wykonano usługe [...]

    pdof: art.14 ust. 1c tresc podobna do tego co pdop.

    adi