  • 1. Data: 2004-05-21 09:12:48
    Temat: Re: jednoosobowa spolka cywilna?
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Jurek Wawro napisał:

    > Jeden ze wspolnikow ma druga dzialalnosc, a poniewaz udzialy w spolce
    > cywilnej ma niewielki i nie placi z nich podatku - skladka ub. zdrowotnego
    > to dla niego zbedny wydatek (s... w ramach popierania drobnej
    > przedsiebiorczosci kaza placic od kazdej dzialalnosci oddzielnie).
    > Chce sie wiec wycofac ze spolki. Problem w tym, ze spolka ma podpisane umowy
    > i zmiana na jednoosobowa dzialalnosc wiaze sie z problemami (poza tym nie
    > wiem - czy nie bylaby koniecznosc rejestracji nowego podmiotu). Czy moze
    > wiec pozostac w spolce tylko jedna osoba?

    Nie może. Spółka cywilna na spółka co najmniej dwóch osób.
    Pozostaje znaleźć nowego wspólnika (może być żona, brat, ojciec, dziadek
    ewentulanie znaleźć sobie nie-figuranta), tylko najpierw przyjąc nowego
    potem odchodzi stary.

    > A moze ktos ma inne pomysly na rozwiazanie tego problemu (poza wynajeciem
    > Bin-Ladena dla radykalnego zreformowania naszego systemu podatkowego)?

    Przekształcić sie w sp. z o.o.. Sp. z o.o może być jednoosobowa.
    Ale to dośc kosztowne rozwiązanie dla kogos dla kogo parę złotych
    miesięcznie jest wielkim obciążeniem (resztę się odlicza od podatku).
    Poczynając od kapitału zakładowego w wysokości 50tys. na kosztach
    notariusza, KRSu i prowadzenia pełnej księgowości skończywszy.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2004-05-21 09:39:36
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Jurek Wawro napisał:
    > Dziekuje za rade. Tak myslalem. Tylko ten nowy wspolnik tez bedzie musial
    > placic ub. zdrowotne
    > (a skoro ma byc figurantem - to zupelnie bezzasadny wydatek).
    > Moze emeryt? Oni tez musza placic skladki?

    Muszą. Tego sie nie da uniknąć.
    Ale skoro spółka ma takie doły finansowe to czy warto ją przy zyciu
    utrzymywać?

    > przy okazji mam pytanie o KRS
    > Czy w razie przeksztalcenia w firme jednoosobowa bedzie obowiazek wpisu?

    O ile wiem nie da sie "przekształcić" spółki cywilnej w jednoosobową
    działalność gospodarczą. Można tylko zlikwidować spółkę i dalej działać
    na własny rachunek.
    Jednoosobowa DG nie podlega wpisowi do KRS.

    Oczywiście sp. z o.o podlega.

    Maddy

    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    JID m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2004-05-21 09:53:47
    Od: Boguslaw Szostak <a...@a...edu.pl>

    Jurek Wawro pisze:

    > Dziekuje za rade. Tak myslalem. Tylko ten nowy wspolnik tez bedzie musial
    > placic ub. zdrowotne
    > (a skoro ma byc figurantem - to zupelnie bezzasadny wydatek).
    > Moze emeryt? Oni tez musza placic skladki?

    Ilez tego "zdrowotnego sie "placi" ?
    ponizej 15 zl miesiecznie..

    reszte wspolnik odliczy z rocznego "pita"

    > o ile placi sie podatek
    > 200 zl piechota nie chodzi...

    > przy okazji mam pytanie o KRS
    > Czy w razie przeksztalcenia w firme jednoosobowa bedzie obowiazek wpisu?

    Czasem brak sukcesji prawnej jest bardziej kosztotworczy
    niz te 15 PLN/miesiac.

    Mozna tyz zamiast tworzyc fikcje zrobic cos jeszcze nowego w ramach
    prowadzonej juz dzialanosci z dodatkowym wspolnikiem.

    Boguslaw

  • 5. Data: 2004-05-21 10:27:27
    Od: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl.antyspam>

  • 6. Data: 2004-05-21 11:02:22
    Od: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl.antyspam>

    "Maddy":

    > Muszą. Tego sie nie da uniknąć.
    > Ale skoro spółka ma takie doły finansowe to czy warto ją przy zyciu
    > utrzymywać?

    Zlikwidować firme tylko dlatego, ze 200 zl/miesiac bezzasadnych wydatków to
    dla niej duzo? Moze pomyslodawcom tego przepisu o to chodzilo!
    Chyba jednak Bin-Laden to lepszy pomysl (zna ktos adres e-maila?).
    W kazdym razie - raz jeszcze dziekuje za pomoc.

    J.

  • 7. Data: 2004-05-21 11:03:08
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 May 2004, Jurek Wawro wrote:
    [...]
    >+ Zlikwidować firme tylko dlatego, ze 200 zl/miesiac bezzasadnych wydatków to
    >+ dla niej duzo?

    Powiadasz że wspólnik nie ma ŻADNYCH dochodów, czy nie przyjmujesz
    do wiadomości że większa część jest "odliczalna" ?
    Owszem, to że trzeba płacić podatek (0,5% i będzie rósł) tylko
    z powodu utrzymywania kolejnej DG to rozbój. Ale nie na kwotę
    200 zł miesięcznie :]

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 8. Data: 2004-05-21 16:11:28
    Od: "Slayer" <a...@o...pl>

    > Pozostaje znaleźć nowego wspólnika (może być żona, brat, ojciec, dziadek
    > ewentulanie znaleźć sobie nie-figuranta), tylko najpierw przyjąc nowego
    > potem odchodzi stary.

    zgodnie z kodeksem cywilnym taka zmiana składu osobowego , to zawarcie nowej
    spółki, jedyna dopuszczalna zmiana składu osobowego to w miejsce zmarłego
    wspólnika wstąpienie spadkobierców...

  • 9. Data: 2004-05-21 20:43:05
    Od: "Jurek Wawro" <p...@t...tpi.pl.antyspam>

    "Gotfryd Smolik news":

> [...]
    > Owszem, to że trzeba płacić podatek (0,5% i będzie rósł) tylko
    > z powodu utrzymywania kolejnej DG to rozbój. Ale nie na kwotę

    Ja nie wiem jakie on ma dochody - co mnie to obchodzi?
    Z tytulu udzialu w naszej spółce ma zbyt mało, by móc od podatku odliczyć
    składkę na ub.zdr.
    Zaproponował rozwiązanie spółki, co dla nas jest kłopotliwe (z powodów jakie
    podałem).
    Mniejsza zresztą o to. Ja wiem, że jak ktoś obraca milionami, to takie
    problemy mogą go śmieszyć. Tylko niech mi nikt nie mówi o wspieraniu drobnej
    przedsiębiorczości bo szlag mnie trafia. Mój krewny prwadzi działalnosć
    gospodarczą w Kanadzie. Na pytanie o to jaką ma księgowość zrobił głupią
    minę i syptał: a co to - ja mam fabrykę, żeby księgowość prowadzić?

    J.

  • 10. Data: 2004-05-21 21:47:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 21 May 2004, Jurek Wawro wrote:
    [...]
    >+ Ja nie wiem jakie on ma dochody - co mnie to obchodzi?

    Niby nic :[, ale...

    >+ Z tytulu udzialu w naszej spółce ma zbyt mało, by móc od podatku odliczyć
    >+ składkę na ub.zdr.

    ...ale właśnie tyle ("obchodzi") że *faktyczna* możliwość odliczenia
    dotyczy wszystkich dochodów podlegających pod zasady ogólne.

    >+ Zaproponował rozwiązanie spółki, co dla nas jest kłopotliwe (z powodów jakie
    >+ podałem).

    Prawdę mówiąc... to mu się nie dziwię. Ale z innych powodów
    z kolei (pt. "odpowiedzialność solidarna" oczywiście !).
    Nie mam dobrego pomysłu :(

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)