  • 1. Data: 2008-09-16 08:35:18
    Temat: karta podatkowa + umowa o pracę?
    Od: Tanto <w...@w...pl.itotez>

    Witam, chciałbym zasięgnąć Waszej opinii.
    Prowadzę działalność na zasadach Karty Podatkowej (usługi
    fotograficzne), ostatnio dostałem propozycję od jednego ze swoich
    klientów na rozszerzenie zakresu współpracy. Chodzi o dalszy etap
    opracowywania zdjęć które im dostarczam - przygotowywanie prezentacji,
    map z zaznaczoną lokalizacją różnych obiektów, itp.
    Prowadzonej działalności nie chciał bym rozszerzać o te czynności
    ponieważ nie uśmiecha mi się przechodzenie na 'księgę' i to że ten
    zakres usług, przynajmniej na dzień dzisiejszy, był by niewielki.
    Klient w czasie rozmowy zaproponował mi podpisanie umowy o pracę, i
    przyznaję że nawet by mi to odpowiadało, przy zachowaniu nienormowanego
    czasu pracy itp. nie koliduje to zbytnio z moją działalnością.
    Zastanawia mnie tylko czy nie wpakuje się w problemy z Urzędem Skarbowym
    jeśli będę wystawiał tej firmie FV będąc jednocześnie ich pracownikiem
    (działalność - usługi fotograficzne, etat - np. grafik komputerowy)?
    Faktury na pewno będą dużo wyższe od pensji.

    --
    "Grzeczne dziewczęta idą do nieba, niegrzeczne idą tam gdzie chcą."

  • 2. Data: 2008-09-16 16:33:02
    Temat: Re: karta podatkowa + umowa o pracę?
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 16 Sep 2008, Tanto wrote:

> [...]
    > (działalność - usługi fotograficzne, etat - np. grafik komputerowy)?
    > Faktury na pewno będą dużo wyższe od pensji.

    Na pewno *samo* wystawianie f-r nie jest powodem "czepiania sie".
    Ale *wartość umowy* to już jak najbardziej.
    Weź groups.google, zapodaj mu zaawansowane szukanie, nazwę
    TEJ grupy i hasło "podmioty powiązane" (oraz odmianę, bo
    "podmiotów powiązanych" może już nie znaleźć).

    Może Cię to zmartwić :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2008-09-17 07:57:49
    Od: Tanto <w...@w...pl.itotez>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Może Cię to zmartwić :)
    >
    > pzdr, Gotfryd

    Rzeczywiście, po pobieżnym rzuceniu okiem nie wygląda to zbyt ciekawie,
    to tak jak by dać dziecku do zabawy zapałki w składzie fajerwerków -
    może nic się nie stanie, ale jak pierdyknie to.... ;-)

    Jeśli się nie mylę to pozostają mi dwa wyjścia - zrobić np. prezentację
    multimedialną i wystawić za to rachunek na usługi fotograficzne - czyli
    nadal kopać pod sobą dołek :-/
    Drugie wyjście to spisywanie umów o dzieło dla wszystkich prac które nie
    były by związane z fotografią - czy to może też będzie podciągnięte pod
    'podmioty powiązane'?

    Czy biorąc pod uwagę to ze jestem płatnikiem VAT, to umowy o dzieło też
    muszą być obciążone tym podatkiem?

    "Grzeczne dziewczęta idą do nieba, niegrzeczne idą tam gdzie chcą."

  • 4. Data: 2008-09-17 21:39:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 17 Sep 2008, Tanto wrote:

    > Drugie wyjście to spisywanie umów o dzieło dla wszystkich prac które nie były
    > by związane z fotografią - czy to może też będzie podciągnięte pod 'podmioty
    > powiązane'?

    IMHO nie.
    Tak po prawdzie, to "goły" stosunek pracy też jest naciągany, bo idea
    przepisu sprowadza się do tego aby uniknąć "kombinowania" z cenami
    poprzez wpływ wywierany poprzez zależność od osoby zarządzającej
    a literalnie sama podległość służbowa nie jest tam wymieniona:
    "lub wynikajšcych ze stosunku pracy albo majštkowych pomiędzy podmiotami
    krajowymi lub osobami pełnišcymi w tych podmiotach funkcje zarzšdzajšce
    lub kontrolne albo nadzorcze oraz jeżeli którakolwiek osoba łšczy funkcje
    zarzšdzajšce lub kontrolne albo nadzorcze w tych podmiotach".

    Problem w tym, że skoro opodatkowanie jednej części jest ryczałtem
    a drugiej na zasadach ogólnych, to zawsze istnieje ryzyko, że jak
    nie kijem go to pałką :(, znaczy postawienia zarzutu że koszty
    są źle policzone albo co...
    Ba, uczciwie mówiąc, to sam bym w roli kontrolera taki manewr
    podejrzewał, a sądzę że Ty też :)

    > Czy biorąc pod uwagę to ze jestem płatnikiem VAT, to umowy o dzieło też muszą
    > być obciążone tym podatkiem?

    Jak o mnie chodzi, to poproszę o łatwiejsze pytania :P

    Mi wychodzi, że z treści art.14.3.3 ustawy o VAT:
    http://prawo-nieruchomosci.krn.pl/Ustawa-o-podatku-o
    d-towarow-i-uslug-1_2_343.html
    +++
    przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991
    r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych
    czynnoœci osoby te sš zwišzane ze zlecajšcym wykonanie tych czynnoœci
    prawnymi więzami tworzšcymi stosunek prawny pomiędzy zlecajšcym wykonanie
    czynnoœci i wykonujšcym zlecane czynnoœci co do warunków wykonywania tych
    czynnoœci, wynagrodzenia i odpowiedzialnoœci zlecajšcego wykonanie tych
    czynnoœci wobec osób trzecich"
    ---
    ...oraz dyskusji o różnej wadze które na ten temat widziałem, wynika
    że jeśli cel świadczenia nie służy celom wewnętrznym zamawiającego
    to VATu nie ma, o ile odpowiedzialność nie jest wprost przenoszona
    na wykonawcę - mniej więcej stosownie do rozdzielenia odpowiedzialności
    w rozumieniu art.429 Kodeksu Cywilnego (zajrzyj, "albo że wykonanie
    czynności powierzył...").
    Jak jest to "na cele wewnętrzne", to jest kłopot z określeniem
    JAKĄ odpowiedzialność ma "ponosić zlecający", skoro osób trzecich
    nie ma; wszelakie objaśnienia mi wyglądają na mętne :|, bo
    ewnentualnej odpowiedzialności z tytułu wyrządzenia szkody
    umyślnej nie da się "przenieść" z mocy ustawy, więc tego
    ustawodawca nie mógł mieć na myśli.
    Mam ten luksus, że po prawdzie zdarza mi się "świadczyć osobiście"
    (w zakresie również NIE wykonywanym w DG) ale "osoby trzecie"
    w postaci ostatecznego odbiorcy ewidentnie są, więc pozwalam
    sobie uznawać że dla tego celu nie jestem podatnikiem VAT
    (zauważ: takie umowy NIE SĄ ZWOLNIONE Z VAT, uchylenie działania
    VAT następuje w ten sposób, że ustawa uchyla "bycie podatnikiem"!)

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2008-09-18 08:31:56
    Od: Tanto <w...@w...pl.itotez>

    Gotfryd Smolik news pisze:
    > Jak o mnie chodzi, to poproszę o łatwiejsze pytania :P

    Przepraszam, już nie będę ;-)
    Ale ja prosty człowiek jestem i jak czytam takie fragmenty ustaw:

    > wykonania tych czynności osoby te sš zwišzane ze zlecajšcym wykonanie
    > tych czynności prawnymi więzami tworzšcymi stosunek prawny pomiędzy
    > zlecajšcym wykonanie czynności i wykonujšcym zlecane czynności co do
    > warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności
    > zlecajšcego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich"

    gdzie w jednym zdaniu powtarza się 6 razy wyraz "czynności", 5 razy
    "wykonania/e", a całość przypomina 'masło maślane', to po przeczytaniu
    tego jestem bardziej ogłupiały niż na początku :-(

    Dla tego wolę zadać pytanie osobą siedzącym w temacie. Za co bardzo mnie
    lubią ...czasami ;-) Np. pani z US jak spytałem w jaki sposób legalnie
    rozliczać sprzedaż zdjęć (tak naprawdę licencji na wykorzystanie)
    poprzez zagraniczne (USA i Kanada) internetowe banki fotografii będąc na
    Karcie Podatkowej. Gdzie cała procedura sprzedaży polega na wysłaniu
    zdjęć na ich serwer, czekaniu aż ktoś je kupi, a potem odebraniu kasy
    poprzez PayPal. Żadnych rachunków, umów itp. Nieoficjalnie wyszło nam że
    lepiej by było gdyby to żona pohandlowała 'swoimi' zdjęciami. :-(

    Kończąc ten mały offtop, bardzo dziękuję za pomoc.

    --
    "Grzeczne dziewczęta idą do nieba, niegrzeczne idą tam gdzie chcą."