    From: Maciek Bartnik <m...@p...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: kilka pytan
    Date: Sun, 30 Nov 2003 19:34:03 +0100

    Witam!

    Znów mam kilka pytań.

    1.
    Pierwsze dotyczy numerowania faktur. DG rozpocząłem we wrześniu i
    numerowałem faktury tak:
    01/09/2003
    02/09/2003
    itd. czyli nr_kolejny/miesiąc/rok
    Czytając archiwum wywnioskowałem (być może błędnie), że pod uwagę brany
    jest cały numer i nie powinno się w nim zmieniać kilku członów. W
    październiku wystawiłem więc fakturę nr 01/10/2003, ale zleceniodawca
    (ten sam co we wrześniu) nie przyjął jej stwierdzając, że coś mieszam w
    numeracji i powinienem mieć kolejny nr, np. 03/10/2003. Dla świętego
    spokoju tak zrobiłem (to była jedyna faktura z tego miesiąca) i
    zastanawiam się, czy słusznie postąpiłem. W listopadzie nie wystawiałem
    faktur, mamy już prawie grudzień i być może przyjdzie mi wystawić
    kolejną fakturę (czyli np. 04/12/2003). Czy taka numeracja jest
    prawidłowa, czy też mam to zacząć odkręcać?

    2.
    Druga sprawa to brak Funduszu Pracy w moich kosztach. Składkę na ub.
    społeczne i zdrowotne odliczałem w PIT-5, a o FP szczerze mówiąc
    zapomniałem. Składki na ZUS rozliczam w miesiącu poniesienia kosztu, a w
    KPiR jak powinienem to umieszczać? Pewnie w miesiącu, którego dotyczy
    składka, bo kasowo rozliczam tylko ZUS, no ale to jest właśnie część
    składki ZUS :-) Zakładam, że tych składek nie wciągniętych w koszty nie
    da się podpiąć pod jeden dowód wewnętrzny i odliczyć w kolejnym
    miesiącu? :-)

    3.
    Trzecia sprawa telefon:
    Przeglądając archiwum szczerze mówiąc zgłupiałem - na hasło telefon
    wyskakuje tona listów i dokopanie się do jakichś wniosków graniczy z
    cudem. Więc może ktoś by sprawdził, czy z tego co przeczytałem wyciągam
    poprawne wnioski :-)
    Prowadzę DG w domu, telefon był na rodziców, przpisali mi go na firmę,
    żebym mógł zainstalować na firmę Neostradę. Miesięczny rachunek wynosi
    około 70 (abonament+rozmowy) + 150 (Neostrada). Nie mam ochoty zakładać
    drugiej linii, bo przy takiej ilości rozmów okaże się, że więcej płacimy
    za abonamenty niż za rozmowy. Czy ktoś miał problem z US, który
    kwestionował brak drugiej linii w domu i jak US może sprawdzić, że
    takiej linii nie ma? Mieszkanie jest rodziców i w razie czego mogę nie
    wiedzieć, czy oni mają jakiś prywatny telefon ;-)
    No i to nieszczęsne rozliczanie telefonu. O ile dobrze doczytałem
    otrzymaną fakturę wpisuję do KPiR z datą jej wystawienia, ale o co
    chodzi z rejestrem VAT to chyba nie zrozumiałem :-) Mam tam dwie
    kolumny: data otrzymania i data wystawienia faktury. Co tam mam wpisać??
    termin zapłaty, czy też po prostu datę otrzymania/wystawienia, ale
    dopiero w miesiącu, w którym wypada termin zapłaty.
    Czy w KPiR wpisuję całą kwotę netto, czy może jeszcze rozbijam ją sobie
    na koszt rozmów i abonament i odliczam je odpowiednio w miesiącach
    których dotyczą? :-)

    Ech ... zachciało mi się pracować ... a mogłem nadal być zwyczajnie
    bezrobotnym ...

    Maciek
    KPiR + VAT + ZUS kasowo + reszta memoriałowo + nie wiem co jeszcze