  • 1. Data: 2002-05-02 17:06:37
    Temat: kilka pytan
    Od: "Witek" <l...@k...net.pl>

    Witam
    1. Otrzymałem informacje z mojego zakładu iz musze dostarczyc
    zaswiadczenie o moich dochodach za 2001 w zwiazku z dodatkiem
    rodzinnym. Zaswiadczenie musze otrzymac z US. (kiedys wystarczyło
    z zakładu pracy). Podobnie jak i o dochodach zony. Moja zona nie pracuje ,
    nie pobiera zasiłku i nie miala zadnych dochodów w 2001r .W zwiazku z tym,
    ze prowadze oprócz pracy etatowej DG na karcie podatkowej nie moglem
    sie rozliczac z zona wspolnie. Moje 1 pytanie to czy zona musi w tym
    przypadku rozliczac sie jakos z US mimo, ze nie ma zadnych dochodów?
    Jezeli nie to skad wziac zaswiadczenie , ze nie ma dochodow.?

    2.Druga sprawa. Moja p. kadrowa dopisuje mi do dochodów podstawe
    składki zdrowotnej co wskali roku wynosi kilkanascie tysięcy zł.
    Podobno jest taki przepis, ze prowadząc DG zryczaltowana (karta podatkowa)
    kwota ta stanowi moj dochod.Moje 2 pytanie - chcialbym
    znac ten przepis (strona www.. itp)

    Witek.

  • 2. Data: 2002-05-02 19:59:51
    Temat: Re: kilka pytan
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Thu, 2 May 2002, Witek wrote:

    >+ Witam
    [...]
    >+ 2.Druga sprawa. Moja p. kadrowa dopisuje mi do dochodów podstawe
    >+ składki zdrowotnej co wskali roku wynosi kilkanascie tysięcy zł.

    Znaczy: "nie odlicza", jak rozumiem. Sądząc z treści ustawy
    wynikałoby że mozna odliczyć albo "przed" albo "po" (wyznaczeniu
    wartości podatku), jak przepisy szczegółowe - nie wiem.

    >+ Podobno jest taki przepis, ze prowadząc DG zryczaltowana (karta podatkowa)
    >+ kwota ta stanowi moj dochod.Moje 2 pytanie - chcialbym
    >+ znac ten przepis (strona www.. itp)

    Najlepiej jakbyś znał całą ustawę ;)
    A chodzi ci pewnie o art.31:
    ++++++++++++++++++++
    Art. 31. 1. Podatek dochodowy w formie karty podatkowej, wynikajšcy z
    decyzji, o której mowa w art. 30, podatnik obniża o kwotę składki na
    powszechne ubezpieczenie zdrowotne opłaconej w roku podatkowym, zgodnie z
    przepisami o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, o ile nie została
    odliczona od podatku dochodowego. Zasadę tę stosuje się również do
    podatników, o których mowa w art. 25 ust. 5.
    2. (27) Kwota składki na powszechne ubezpieczenie zdrowotne, o którš
    pomniejsza się kartę podatkowš, nie może przekroczyć 9% podstawy wymiaru
    tej składki, okreœlonej w odrębnych przepisach.
    3. Wysokoœć wydatków na cele, o których mowa w ust. 1, ustala się na
    podstawie dokumentów stwierdzajšcych ich poniesienie.
    4. (28) Po upływie roku podatkowego, w terminie do dnia 31 stycznia,
    podatnik jest obowišzany złożyć we właœciwym urzędzie skarbowym rocznš
    [...]
    5. Podatnicy płacš podatek dochodowy w formie karty podatkowej,
    pomniejszony o zapłaconš składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne,
    bez wezwania w terminie do dnia siódmego każdego miesišca za miesišc
    [...]
    ++++++++++++++++++++

    Leży i marnuje się ;) np:
    http://prawo.hoga.pl/_akty_prawne_full.asp?strona=&i
    d=95&pg=8

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2002-05-02 21:24:05
    Od: s...@p...fm (SIAR'ka)

    Thursday, May 2, 2002, 7:06:37 PM, you wrote:

> [...]
    W> przypadku rozliczac sie jakos z US mimo, ze nie ma zadnych dochodów?
    W> Jezeli nie to skad wziac zaswiadczenie , ze nie ma dochodow.?

    Od tego roku do zailku rodzinnego potrzebne jest zaswiadczenie o
    dochodach uzyskane z US. Urzad Skarbowy nie pobiera od tego oplaty
    skarbowej.
    Z praktyki wiem, ze przydaloby sie zaswiadczenie o dochodach obojga
    malzenkow bez wzgledu na to, czy jeden z nich albo oboje otrzymywali
    jakies dochody w ubieglym roku.
    Jezeli Twoja zona nie uzyskala dochodu w roku 2001, nie musi skladac
    zeznania. Urzad Skarbowy wyda zaswiadczenie, jezeli zona oswiadczy, iz
    w w/w okresie nie uzyskala dochodu.
    Zaswiadczenie o dochodzie za 2001 rok lub innym okresie wydawane jest
    na podstawie delkaracji lub zeznan zlozonych do US... gdy nie wplynie
    "cos" takiego do US, szanowna instytucja nie moze poswiadczyc, ze
    otrzymales dochod. Jedynym wyjsciem z takiej sytuacji jest wpominane
    wyzej oswiadczenie o braku dochodow (nalezy pamietac o
    odpowiedzialnosci za pisanie nieprawdy ;)

    Pozdrawiam

    SIAR'ka

    INTERIA.PL: Portal pelen informacji >>> http://link.interia.pl/f15b7

  • 4. Data: 2002-05-03 10:04:49
    Od: "Witek" <l...@k...net.pl>

    napisał w wiadomości
    tanpol.com.pl...

> [...]
    > tej składki, określonej w odrębnych przepisach.
    > 3. Wysokość wydatków na cele, o których mowa w ust. 1, ustala się na
    > podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.
    > 4. (28) Po upływie roku podatkowego, w terminie do dnia 31 stycznia,
    > podatnik jest obowiązany złożyć we właściwym urzędzie skarbowym roczną
    > [...]
    > 5. Podatnicy płacą podatek dochodowy w formie karty podatkowej,
    > pomniejszony o zapłaconą składkę na powszechne ubezpieczenie zdrowotne,
    > bez wezwania w terminie do dnia siódmego każdego miesiąca za miesiąc

    Całkowicie nie chodzi mi o to co piszesz.
    Dodaje mi sie kwote 60 procent sredniego wynagrodzenia co stanowi podstawe
    składki zdrowotnej do dochodu
    z dzialalnosci na karcie podatkowej co powoduje , ze trace prawo do dodatku
    rodzinnego poniewaz przekraczam prog (chyba na ten rok cos 540 zl na osobe).
    Samą składke oczywiście mogę sobie odjąc.
    Witek

  • 5. Data: 2002-05-03 12:26:35
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 3 May 2002, Witek wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Dodaje mi sie kwote 60 procent sredniego wynagrodzenia co stanowi podstawe
    >+ składki zdrowotnej do dochodu z dzialalnosci na karcie podatkowej

    Już widzę że łyknąłem słowo "podstawę" (poprzednio).
    Sądzę że wiele nie pomogę - oprócz namówienia ciebie na
    wyłozenie szczegółów technologią "kawa na ławę" - może jak ktoś
    bedzie miał wszystko pod nosem to skomentuje.

    To po kolei:
    - "kadrowa dolicza", jak wynika z twojego zapisu, najniższą
    deklarowaną (!) wartość dochodu z DG do twojego dochodu z karty.

    Dobrze rozumiem że:
    - nie pracujesz (na UoP)
    - masz jakiś dochód ryczałtowy określony przez US, i "kadrowa"
    bierze go do obliczeń
    - do tego dolicza *drugi* dochód "z powietrza", obliczany jak
    dochód deklarowany dla ZUS

    >+ co powoduje , ze trace prawo do dodatku
    >+ rodzinnego poniewaz przekraczam prog

    No to jeszcze jakiś spec z prawa rodzinnego/społecznego
    jest potrzebny, bo najwyraźniej nie chodzi o dochód
    dla celów podatkowych.

    Gotfryd (pozdrawiający)

  • 6. Data: 2002-05-03 17:22:32
    Od: "ESka" <e...@w...pl>

    Użytkownik "Witek" <l...@k...net.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Podobno jest taki przepis, ze prowadząc DG zryczaltowana (karta podatkowa)
    >kwota ta stanowi moj dochod.Moje 2 pytanie - chcialbym

    Strony www nie znam, sorry.
    Ale śpieszę z pomocą.
    Do ustalenia zasiłku stosuje się ustawę z 1 grudnia 1994r. o zasiłkach
    rodzinnych, pielęgnacyjnych i wychowawczych (Dz.U z 1998r. nr 102, poz. 651
    z późn.zm.).
    A twoja kadrowa powołuje się na Art. 3 ust.3 tej ustawy:
    "Dochody z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności i współpracy przy
    prowadzeniu tej działalności przyjmuje się w wysokości nie niższej niż
    zadeklarowane przez osoby osiągające te dochody kwoty stanowiące podstawę
    wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, a jeżeli z tytułu tej działności
    lub współpracy nie istnieje obowiązek ubezpieczenia społecznego - kwoty nie
    niższe od najniższej podstawy wymiaru składek obowiązujących osoby
    ubezpieczone."
    Niestety możesz mieć stratę, możesz być na karcie, ryczałcie itd. a przy
    ustalaniu czy ci się coś należy wpiszą ci te klilkanaście tysięcy.

    Pozdrawiam, ESka

  • 7. Data: 2002-05-06 12:21:49
    Od: "Piotr A. Dybczynski" <d...@a...edu.pl>

    SIAR'ka wrote:

    > Od tego roku do zailku rodzinnego potrzebne jest zaswiadczenie o
    > dochodach uzyskane z US. Urzad Skarbowy nie pobiera od tego oplaty
    > skarbowej.

    Czy mam z tego wnioskować, że zamiast jak pisał Witek doliczć ryczłtowo
    najniższą podstawe jako dochód z DG będą teraz brali do obliczeń
    rzeczywiste (wykazane w US) dochody? No bo jeśli tak to opłaca się
    zdobyć
    to zaświadczenie. Natomiast jeśli nie to po co komu ten papier?

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 8. Data: 2002-05-08 19:33:31
    Temat: Re[2]: kilka pytan
    Od: s...@p...fm (SIAR'ka)

    Hello Piotr,

    Monday, May 6, 2002, 2:21:49 PM, you wrote:

> [...]
    PAD> zdobyć
    PAD> to zaświadczenie. Natomiast jeśli nie to po co komu ten papier?

    W przypadku prowadzenia DG opodatkowanej w formie ryczaltu nie jest
    brana pod uwage "czysta wartosc dochodu".

    Papier niestety potrzebny jest dla ZUS'u, a US maja dodatkowa robote.
    Nie bedzie papieru... nie bedzie rodzinnego i mysle, ze nie ma jeszcze na
    to sposobu i nie bedzie, aby to obejsc. ZUS bedzie mial zaswiadczenie
    z US i nikt nie wcisnie "kitu". Mysle, ze nie ma sie nad czym
    zastanawiac, bo termin ucieka a chetnych na zaswiadczenie jest full.

    --
    Pozdrowienia

  • 9. Data: 2002-05-09 08:49:26
    Od: "Piotr A. Dybczynski" <d...@a...edu.pl>

    SIAR'ka wrote:
> [...]
    > z US i nikt nie wcisnie "kitu". Mysle, ze nie ma sie nad czym
    > zastanawiac, bo termin ucieka a chetnych na zaswiadczenie jest full.

    Zapytałem u siebie w pracy: w przyszłym tygodniu będą zawiadamiać
    pracowników,
    że muszą uzyskać takie zaświadczenia z US.
    Co ciekawe: dotyczy to WSZYSTKICH ubiegających się o zasiłek rodzinny,
    a nie tylko tych co dorabiają do etatu. PARANOJA!
    Chętnych w US będzie faktycznie sporo.

    I znowu próbuje się ratować bydżet kosztem nowych obowiązków nakładanych
    na najbiedniejszych (tylko tacy dostają zasiłek rodzinny). US będą
    pękały
    w szwach od zainteresowanych a zaoszczędzi się grosze.

    Pozdrawiam,
    PAD
    --
    /***************************************************
    *************************

  • 10. Data: 2002-05-10 20:59:49
    Od: "Piotr A. Dybczynski" <d...@a...edu.pl>

    SIAR'ka wrote:

    > Od tego roku do zailku rodzinnego potrzebne jest zaswiadczenie o
    > dochodach uzyskane z US. Urzad Skarbowy nie pobiera od tego oplaty
    > skarbowej.

    Otoz wybralem sie dzis do US by zdobyc takie zaswiadczenie. Dostalem do
    wypelnienia wniosek, ale nie moglem go zlozyc bo ... potrzebna jest moja
    kopia zeznania rocznego. US swojej kopii jeszcze nie wprowadzil do
    komputera wiec praktycznie jej jakby nie posiada.

    US zaswiadczenie o moich dochodach wyda na podstawie papieru ode mnie!

    Po odbior mam przyjsc po 24 maja.

    Pozdrawiam,
    PAD
    --