  • 1. Data: 2005-12-27 12:45:15
    Temat: kilka pytan( odliczenia)
    Od: karolina <k...@v...pl>

    witam Wszystkich, mam kilka pytan odnosnie z odliczen podatkowych:
    Z góry dziekuje z odpowiedzi

    1) czytałam o mozliwosci odlczenia odsetek od kredytu , zaciagnietego na
    zakup mieszania ( hipoteczny ) . Niestety,sa podzielone zdania, czy
    kupuja mieszkanie na rynku wtórnym, dotyczy mnie ta ulga?

    2)czy jest w tym roku mozliwosc odliczenia funduszu remontowego , ktory
    jest wliczony razem w czynszu? Czy fv wydaje spoldzielnia ?

    3) czy mozna jeszcze w tym roku, odliczyc szkołe( studia zaoczne )
    z góry dziekuje
    pzdrawiam

  • 2. Data: 2005-12-27 13:24:59
    Temat: Re: kilka pytan( odliczenia)
    Od: "gg" <d...@d...d.>

    Użytkownik "karolina" <k...@v...pl> napisał w wiadomości
    > 1) czytałam o mozliwosci odlczenia odsetek od kredytu , zaciagnietego na
    > zakup mieszania ( hipoteczny ) . Niestety,sa podzielone zdania, czy
    > kupuja mieszkanie na rynku wtórnym, dotyczy mnie ta ulga?

    podzielone? dlaczego? Ustawa jasno mówi, że tylko zakup na rynku
    pierwotnym albo "własnoręczna" budowa nowego domu.

    --
    pozdrawiam
    P.

  • 3. Data: 2005-12-27 17:30:04
    Od: Piotr KUCHARSKI <c...@s...waw.pl>

    karolina <k...@v...pl> wrote:
    > 1) czytałam o mozliwosci odlczenia odsetek od kredytu , zaciagnietego na
    > zakup mieszania ( hipoteczny ) . Niestety,sa podzielone zdania, czy
    > kupuja mieszkanie na rynku wtórnym, dotyczy mnie ta ulga?

    Kto śmiał podzielić te zdania? Nie dotyczy Cię ta ulga.

    > 2)czy jest w tym roku mozliwosc odliczenia funduszu remontowego , ktory
    > jest wliczony razem w czynszu? Czy fv wydaje spoldzielnia ?

    Spółdzielnia nie wydaje FV, tylko ewentualnie zaświadczenia.

    Cytując za jakąś starą RzP:

    "Były wątpliwości co do sposobu dokumentowania wydatków wpłat na
    wyodrębniony fundusz remontowy wspólnoty i spółdzielni. Dotyczyły one
    przepisu głoszącego, że wysokość wydatków na wyodrębniony fundusz
    remontowy spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej
    "ustala się na podstawie dowodu tej wpłaty". Takie samo sformułowanie
    zawiera obowiązujący dziś[*] art. 27a ust. 1 pkt 6 updf. W związku z
    wątpliwościami, jakie powstały na tle tego sformułowania, minister
    finansów w piśmie z 5 grudnia 2001 r. skierowanym do wszystkich
    izb, urzędów skarbowych i urzędów kontroli skarbowej (sygn.
    PB5/KD-033-179-2339/01) zawarł jego urzędową interpretację.

    Wedle tej interpretacji za dowód wpłaty na fundusz należy uznać zarówno
    przelew bankowy, przekaz pocztowy, jak i dokument wpłaty w kasie
    spółdzielni mieszkaniowej lub wspólnoty mieszkaniowej. W praktyce -
    zaznaczono w piśmie - najczęściej wpłat na fundusz remontowy podatnicy
    dokonują w ogólnej kwocie, łącznie z pozostałymi składnikami opłaty
    czynszowej (zaliczki na poczet utrzymania nieruchomości) i innych
    należności wobec spółdzielni mieszkaniowej czy wspólnoty mieszkaniowej.
    Dlatego w wielu wypadkach mają jeden dowód wpłaty dokonanej z tych
    tytułów. W takiej sytuacji z dowodu wpłaty nie sposób jednoznacznie
    wywnioskować, jaka była wysokość wniesionych przez podatnika wpłat na
    ten fundusz. Nie pozbawia go to jednak prawa do dokonania z tego tytułu
    odliczeń od podatku. W takim wypadku - zdaniem ministra finansów - w
    celu dowodowym wystarczy posiadanie przez podatnika, obok dowodu wpłaty,
    dokumentu zawierającego wyszczególnione składniki czynszu (zaliczki
    na poczet utrzymania nieruchomości), z wyodrębnioną pozycją funduszu
    remontowego."

    [*] -- już uchylony, ale jeszcze w tym roku obowiązuje dla lat 2003-2005.

    Pamiętaj też, że to nie jest odrębna ulga -- to się wlicza w "zwykłe" remonty
    i odliczone fundusze remontowe z lat 2003-2005. O ile, rzecz jasna, jesteś
    uprawniona do tej ulgi.

    > 3) czy mozna jeszcze w tym roku, odliczyc szkołe( studia zaoczne )

    Nie.

    p.