  • 1. Data: 2004-05-07 14:06:28
    Temat: komis art. 120 VAT w praktyce sklepu
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    Witam!
    Czy ktoś mógłby pomóc mi rozwikłać rozliczenia komisowe w świetle nowej
    ustawy VAT (pełna księgowość, sklep sprzedaje towary nowe stosując
    "normalne" rozliczenia oraz używane, przyjmując od osób fizycznych nie
    prowadzących działalności gosp na umowy komisowe):

    - wiem jak wystawić fakturę VATmarża - sprzedając towar wpisuję tylko kwotę
    brutto, po sprzedaży wystawiam fakturę na samą marżę (czy to ma być fv
    wewnętrzna, czy kto jest jej odbiorcą??)

    - jak sprzedawać takie towary używane w świetle art. 120 na kasie fiskalnej.
    Przed 1 maja sprzedawałam to na stawkę zw. i na koniec miesiąca
    wyksięgowywałam z rejestru VAT, obliczałam prowizję komisową i tylko ją
    uwzględniałam w deklaracji VAT. Czy mogę pozostać przy tym sposobie?

    - czy prowizję komisową (czyli marżę) powinnam "nabijać" na kasę fiskalną,
    czy też wystarczy faktura wewnętrzna zbiorczo na koniec miesiąca.

    - czy stosując rozliczenie wg art. 120 dla sprzedaży komisowej jesteśmy
    nadal 100% VAT - chcę się upewnić, że nie muszę jakiejś struktury sprzedaży
    obliczać (bo poza tym komisem, sprzedajemy w kraju towary opodatkowane
    stawkami 22% lub 7%).

    Magda

  • 2. Data: 2004-05-07 20:37:39
    Temat: Re: komis art. 120 VAT w praktyce sklepu
    Od: "Tomasz Moch" <m...@n...com.pl>

    Użytkownik "Magdalena" <m...@n...autograf.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    sprzedaży
    > obliczać (bo poza tym komisem, sprzedajemy w kraju towary opodatkowane

    Faktury wewnętrzne raczej nie mają tu zastosowania, nie jest spełniony
    warunek okr. w art. 106 . 7

    Faktura powinna być wyrażnie oznaczona np. "procedura szczególna art. 120
    ustawy"

    Podstawą opodatkowania jest marża art. 29 oraz 120, więc w deklaracji
    wyłącznie marża.

    Odnośnie kasy fiskalnej też mam problem. Obrotem jest sprzedaż zwolniona,
    opodatkowana jest marża która nie jest przedmiotem dostawy. Więc sądzę że,
    na kasie należy zaewidencjonować pełną wartość taką jak na fakturzesprzedaży
    ze stawką zw. lecz w ewidencji VAT powinna zostać ujęta tylko opodatkowana
    marża. Zresztą do tego należy prowadzić specjalną ewidencję "Rejestr
    transakcji - procedura uproszczona"

  • 3. Data: 2004-05-07 21:00:26
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

    "Tomasz Moch" <m...@n...com.pl> wrote in message

> [...]
    > ze stawką zw. lecz w ewidencji VAT powinna zostać ujęta tylko opodatkowana
    > marża. Zresztą do tego należy prowadzić specjalną ewidencję "Rejestr

    Ale jak zaewidencjonować tę marżę. Wiadomo jak ją policzyć
    marża = cena sprzedaży - cena dostawy przez osobę fizyczną.

    Ale jakim dokumentem ująć ją w rejestrze?
    Przed 1 maja na koniec miesiąca robiłam tabelkę pt. sprzedaż komisowa,
    zliczałam prowizję brutto, nabijałam na kasę sumarycznie tę prowizję i ona
    szła do rejestru VAT, a paragon podczepiałam do tej tabelki z obliczeniami.
    Panie z US w czasie kontroli nie robiły problemu, ale do znawczyń
    problematyki komisu nie należały, to trzeba przyznać.

    Magdi

  • 4. Data: 2004-05-07 21:55:02
    Od: "Tomasz Moch" <m...@n...com.pl>

> [...]
    > Panie z US w czasie kontroli nie robiły problemu, ale do znawczyń
    > problematyki komisu nie należały, to trzeba przyznać.

    Marża nie jest ani towarem, ani usługą, więc nie jest obrotem na rzecz osób
    fizycznych .... w rozumieniu art. 111. i jako taka nie podlega ewidencji w
    kasie.
    Marża jest przypadkiem zaliczonym do procedur szczególnych.
    odnośnie rejestru VAT, zwracam uwagę na art. 109 p. 4 ustawy. Ewidencja taka
    też musi być szczególna. Np. kolumny: LP., data umowy komisu, kontrahent -
    komitent, wartość komitenta, data sprzedaży, kontrahent - nabywca, wartość;
    marża netto, VAT, marża brutto.
    Do deklaracji wyłącznie kolumny marży

    Oczywiście jest to moja prywatna interpretacja, może są inne.

  • 5. Data: 2004-05-08 06:27:53
    Od: "Magdalena" <m...@n...autograf.pl>

> [...]
    > marża netto, VAT, marża brutto.
    > Do deklaracji wyłącznie kolumny marży
    >
    > Oczywiście jest to moja prywatna interpretacja, może są inne.

    tu mam jedną uwagę. Nie sądzę, abym mogła pytać nabywców, którzy nie chcą
    faktury o ich dane osobowe. Poza tym nie prowadzę komisu samochodowego,
    tylko sprzętu sportowego i zimą mamy tysiące sprzedanych towarów używanych.
    Nie wyobrażam sobie takiego stopnia szczegółowości zestawienia z
    praktycznego punktu widzenia.

    Magdi

  • 6. Data: 2004-05-08 22:12:06
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 7 May 2004, Magdalena wrote:

> [...]
    >+ brutto, po sprzedaży wystawiam fakturę na samą marżę (czy to ma być fv
    >+ wewnętrzna, czy kto jest jej odbiorcą??)

    Hm....nie bić. Ja "tylko czytam ustawę" :]
    Patrzę ci ja w ustawę, patrzę, a tam jest:
    16. Podatnik, o którym mowa w ust. 4, nie może oddzielnie
    wykazywać na wystawianych przez siebie fakturach podatku
    od dostawy towarów, w przypadku gdy opodatkowaniu podlega marża.
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    Mamy towar nabyty za 100 zł "zw" (od OF nie DG) i z marżą 10 zł netto.
    Chodzi o to, żeby nie wykazywać na f-rze 2,20 VATu, czy
    zeby "przypadkiem" nie wykazywać 24,20 zł VATu ?

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS, memoriał)

  • 7. Data: 2004-05-08 23:53:22
    Od: "grzess" <k...@w...pl>

    > Mamy towar nabyty za 100 zł "zw" (od OF nie DG) i z marżą 10 zł netto.
    > Chodzi o to, żeby nie wykazywać na f-rze 2,20 VATu, czy
    > zeby "przypadkiem" nie wykazywać 24,20 zł VATu ?

    chodzi o 2,20 vatu, tylko jak to nabic na kase
    sama f-ra to juz dziwolag...

    grzess