  • 1. Data: 2004-10-25 18:07:47
    Temat: kontrakt menedzerski
    Od: "D.A." <d...@w...pl>

    Witam!

    Prosze o potwierdzenie albo o poprawienie/sprostowanie mojej wiedzy w
    temacie KONTRAKT MENEDZERSKI:

    Osoba fizyczna (ma zarejestrowana dzialalnosc gosp.), ktora pracuje dla
    jednej firmy na taki kontrakt:

    1. placi ZUS tak jak osoba prowadzaca dzial. gospodarcza?
    2. rozlicza sie z PIT na druku PIT-5 i ma prawo do 19% stawki liniowej jesli
    wczesniej nie miala z ta firma podpisanej umowy o prace?
    3. nie podlega VAT (zwolnienie przedmiotowe) - swiadczy uslugi zwolnione z
    VAT?
    4. jej KUP do wyliczenia dochodu sa takie jak osoby pracujacej na umowe o
    prace?

    Jeszcze cos mozna dodac?

    Pozdrawiam

    Darek

  • 2. Data: 2004-10-26 06:48:39
    Temat: Re: kontrakt menedzerski
    Od: xyz <x...@x...pl>

    Dnia 25-10-2004 20:07, Użytkownik D.A. napisał:

> [...]
    >

    > 2. rozlicza sie z PIT na druku PIT-5 i ma prawo do 19% stawki liniowej jesli
    > wczesniej nie miala z ta firma podpisanej umowy o prace?

    Nienienie, jest to zawsze działalność wykonywana osobiście i zaliczka
    jest potrącana przez płatnika. Nie ma mowy o PIT-5 i stawce liniowej
    nawet jak ma firmę.

    > 3. nie podlega VAT (zwolnienie przedmiotowe) - swiadczy uslugi zwolnione z
    > VAT?

    tak

    > 4. jej KUP do wyliczenia dochodu sa takie jak osoby pracujacej na umowe o
    > prace?

    tak

    --
    xyz

    Inteligo
    story: http://tinyurl.com/43o6f
    finał: uznanie reklamacji
    konkluzja: *nawet* w PKO BP się coś zmienia

  • 3. Data: 2004-10-26 16:54:22
    Od: "D.A." <d...@w...pl>

    > Nienienie, jest to zawsze działalność wykonywana osobiście i zaliczka
    > jest potrącana przez płatnika. Nie ma mowy o PIT-5 i stawce liniowej
> [...]

    Dzieki za info!

    Darek

  • 4. Data: 2005-05-19 10:30:32
    Od: janusz<j...@g...pl>

    Mam kontrakt menedzerski - zadeklarowalem podatek liniowy i tak sie rozliczam
    sam place zaliczki - wylicza mi biuro ksiegowe.
    Czy dzialam "nielegalnie " ?

    -> http://usenet.pomocprawna.info

  • 5. Data: 2005-05-19 18:19:02
    Od: "Kriss" <k...@p...onet.pl>

> [...]
    > Czy dzialam "nielegalnie " ?
    >

    > --
    > Wysłano z serwisu Usenet na stronach PomocPrawna.INFO

    Fajne biuro, pewno tanie niesłychanie.
    A może jeszcze VAT-cik na fakturze naliczasz?

    Pismo

    Izby Skarbowej w Gdańsku

    z dnia 29 września 2004 r.

    (BI/005/0787/04)

    myśl postanowień art. 10 ust. 1 pkt 2 w związku z art. 13 pkt 7 i 9 ustawy z
    26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr
    14, poz. 176, z późn. zm.) jednym ze źródeł przychodów jest działalność
    wykonywana osobiście, przy czym za przychody z tego źródła uważa się:

    &#8211; przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania,
    należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów
    stanowiących osób prawnych (pkt 7) oraz

    &#8211; przychody z tytułu osobiście wykonywanej działalności na podstawie kontraktu
    menedżerskiego lub umów o podobnym charakterze - pkt 9 w stanie prawnym
    obowiązującym na 2003 r.,

    &#8211; przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem,
    kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z
    tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika
    pozarolniczej działalności gospodarczej - z wyjątkiem przychodów, o których
    mowa w pkt 7 - pkt 9 w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r.

    Pozarolnicza działalność gospodarcza stanowi odrębne od powyższego źródło
    przychodów wskazane przez ustawodawcę w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy z 26 lipca
    1991 r. Według definicji zawartej w art. 5a pkt 6 ustawy z 26 lipca 1991 r.
    pozarolnicza działalność gospodarcza oznacza:

    &#8211; w brzmieniu obowiązującym w 2003 r. - działalność gospodarczą w rozumieniu
    przepisów ordynacji podatkowej, z wyjątkiem działalności, o której mowa w art.
    13,

    &#8211; w stanie prawnym obowiązującym od 1 stycznia 2004 r. - działalność zarobkową
    wykonywaną w sposób zorganizowany i ciągły, prowadzoną we własnym imieniu i na
    własny lub cudzy rachunek, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do
    innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2, 4-9.

    Zatem należy stwierdzić, że zarówno pod rządami ustawy z 26 lipca 1991 r., w
    brzmieniu obowiązującym w 2003, jak i w 2004 r., działalność wykonywana
    osobiście została wyłączona bezwarunkowo z pojęcia działalności gospodarczej.

    Biorąc pod uwagę powyższe regulacje prawne, przychód osiągnięty przez
    podatnika w 2003 i 2004 r. z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki i
    jednocześnie zarządzania tą spółką na podstawie umowy o zarządzanie należy
    zakwalifikować do przychodów osiąganych z tytułu działalności wykonywanej
    osobiście, o której mowa w treści art. 13 ust. 1 pkt 7 i 9 ustawy z 26 lipca
    1991 r. (o ile podatnik działalność tę świadczył sam, bez korzystania z
    udziału lub pośrednictwa osób trzecich, które wykonywałyby czynności związane
    z istotą danej usługi). Oznacza to, że podatnik nie może być opodatkowany na
    zasadach przewidzianych dla pozarolniczej działalności gospodarczej.

    Zgodnie z treścią art. 9a ust. 2 ustawy z 26 lipca 1991 r. - w brzmieniu
    obowiązującym od 1 stycznia 2004 r. - podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą
    wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej
    na zasadach określonych w art. 30c - tj. przy zastosowaniu stawki podatku w
    wysokości 19 proc. Zatem z możliwości wyboru tej formy opodatkowania mogą
    skorzystać jedynie podatnicy osiągający dochody z pozarolniczej działalności
    gospodarczej.

    W świetle powyższych przepisów podatnik nie może opodatkować dochodów
    uzyskiwanych w 2004 r. z tytułu realizacji umowy o zarządzaniu
    przedsiębiorstwem oraz z tytułu pełnienia funkcji członka zarządu spółki z
    o.o. według 19-proc. stawki liniowej.

    Pozdrawiam-Kriss