  • 1. Data: 2002-08-05 11:20:24
    Temat: korekta DRA dla ZUS po chorobie - jak zrobic?
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Witam,

    Chorowałem od 10 czerwca. Właściwie choruję nadal, ale zwolnienia dostaję
    zawsze na okres do połowy miesiąca.
    Za czerwiec złożyłem jednak DRA i załączniki jak w zwykłym miesiącu - płacąc
    całą składkę. Teraz ZUS przyznał mi zasiłek chorobowy za ten okres i chcę
    skorygować dokumenty.
    Mój problem:
    - czy wszystkie składki - społeczne, chorobowe, zdrowotne, FP - płacę w
    stosunku 9/30 czyli dni, gdy nie byłem chory?
    - czy kwoty już zapłacone odliczam od bieżących składek każda od każdej
    (czyli zdrow. od zdrow., FP od FP czy dowolnie - a może to obojętne, bo
    udział % składek w kwocie się nie zmienia)?
    - co z PIT5, gdzie za czerwiec ująłem nieskorygowane składki na
    ubezpieczenie społeczne i zdrowotne?

    Możecie pomóc?
    Pozdrawiam
    Kuba

  • 2. Data: 2002-08-05 11:52:21
    Temat: Re: korekta DRA dla ZUS po chorobie - jak zrobic?
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik XYZ napisał:
> [...]
    > - czy wszystkie składki - społeczne, chorobowe, zdrowotne, FP - płacę w
    > stosunku 9/30 czyli dni, gdy nie byłem chory?
    Zdrowotne płacisz w pełnym wymiarze. resztę - proporcjonalnie do
    okresu choroby.

    > - czy kwoty już zapłacone odliczam od bieżących składek każda od każdej
    > (czyli zdrow. od zdrow., FP od FP czy dowolnie - a może to obojętne, bo
    > udział % składek w kwocie się nie zmienia)?
    Każda od każdej, inaczej system tego nie przyjmie.
    Jeżeli uzywasz programu płatnika, to po prostu zmniejszasz podstawę
    naliczania składek a płatnik już Ci to odpowiednio wyliczy.

    > - co z PIT5, gdzie za czerwiec ująłem nieskorygowane składki na
    > ubezpieczenie społeczne i zdrowotne?
    Ująłes składki za czerwiec (czyli zapłacone w lipcu) w picie za
    czerwiec? A nie czytałes objaśnienia w PIT-5 - "składki *zapłacone*
    przez podatnika"?
    Przy odliczaniu tego co sie zapłaci (a tak należy robic żeby nie miec
    kłopotów) nie ma po prostu problemu. Zapłaciłes, więc miałes prawo
    doliczyć. W nastepnym miesiącu nie zapłacisz - nie odliczysz.

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 3. Data: 2002-08-05 13:00:13
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Użytkownik "Maddy" <m...@i...pl> napisał w wiadomości

    Dziekuję - zaraz łatwiej :-)

    Kuba

  • 4. Data: 2002-08-05 14:05:59
    Od: "Kinga" <g...@p...onet.pl>

    > Zdrowotne płacisz w pełnym wymiarze. resztę - proporcjonalnie do
    > okresu choroby.
    > Maddy

    Jestes pewna, ze zdrowotne placi sie w calosci za okres choroby?
    Kinga

  • 5. Data: 2002-08-05 20:05:28
    Od: <r...@p...fm>

    Użytkownik "Kinga" <g...@p...onet.pl> napisał w wiadomości

    > Jestes pewna, ze zdrowotne placi sie w calosci za okres choroby?
    > Kinga

    Twoje wątpliwośc, Kingo, są zasadne bowiem podstawa wymiaru wszystkich
    składek, w tym zdrowotnego, jest jednakowa.

    Wybrane cytaty z poradnika na stronie ZUS
    http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-05.htm

    "Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne osób prowadzących
    pozarolniczą działalność jest taka sama jak podstawa wymiaru składek na
    ubezpieczenia społeczne - jest to kwota zadeklarowana, nie niższa jednak od
    60% przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w poprzednim kwartale."

    "Nie zalicza się do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne
    osoby prowadzącej pozarolniczą działalność i osoby z nią współpracującej
    zasiłków przyznanych na podstawie przepisów o ubezpieczeniu chorobowym lub
    wypadkowym."

    "Jeżeli osoba prowadząca pozarolniczą działalność choruje przez część
    miesiąca i przysługuje jej za ten okres zasiłek chorobowy, to ma prawo do
    proporcjonalnego zmniejszenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie
    zdrowotne z tytułu drugiej i kolejnej pozarolniczej działalności z
    uwzględnieniem okresu, za który przysługuje zasiłek.
    Otrzymany zasiłek chorobowy ma zastosowanie do wszystkich źródeł przychodu,
    tj. do każdej prowadzonej przez daną osobę działalności."

    Ryszard

  • 6. Data: 2002-08-06 07:49:42
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik r...@p...fm napisał:

> [...]

    > Otrzymany zasiłek chorobowy ma zastosowanie do wszystkich źródeł przychodu,
    > tj. do każdej prowadzonej przez daną osobę działalności."

    Hmm... własnie mój znajomy dostał informację że zalega ze składkami na
    zdrowotne, bo obnizył je z powodu choroby.
    Standardowe wezwanie do zapłaty z kosztami ponaglenia.
    ZUS sam siebie nie czyta?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 7. Data: 2002-08-06 09:42:05
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    > Hmm... własnie mój znajomy dostał informację że zalega ze składkami na
    > zdrowotne, bo obnizył je z powodu choroby.
    > Standardowe wezwanie do zapłaty z kosztami ponaglenia.
    > ZUS sam siebie nie czyta?

    OK :-) Więc zdrowotne zapłacę całe - i tak oddałbym je w PIT5, więc wszystko
    akurat jedno. A w dodatku w sutuacji, gdy będę miał cały miesiąc zwolnienia
    (jak w lipcu) i będę im słał korektę, to będzie co wpisać choćby wypełniając
    samym zdrowotnym moj RNA ;-)

    Dziękuję i pozdrawiam
    Kuba

  • 8. Data: 2002-08-06 11:15:39
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Użytkownik XYZ napisał:

> [...]
    > (jak w lipcu) i będę im słał korektę, to będzie co wpisać choćby wypełniając

    A ja mam watpliwości. Bo na stronach zusu pisze jedno, a panienka
    przez telefon mówi drugi - wlaśnie dzwoniłam. Panienka nie wiem, co
    jest na stronach ZUSu, ale ona "dostała wytyczne" że trzeba płacic
    pełna składkę.
    Paranoja...

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 9. Data: 2002-08-09 21:53:36
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Tue, 6 Aug 2002, Maddy wrote:

    >+ Użytkownik r...@p...fm napisał:
    >+
    >+ > Wybrane cytaty z poradnika na stronie ZUS
    >+ > http://www.zus.pl/ref_99/porad4/p4-05.htm
    [...]
> [...]
    >+ Hmm... własnie mój znajomy dostał informację że zalega ze składkami na
    >+ zdrowotne, bo obnizył je z powodu choroby. [...]

    Wiesz... zbudowali zdanie złożone w takim stylu, jak ja czasem
    pisuję około północy na listę ;> !
    Według mojej analizy to tam jest o "drugiej i każdej kolejnej"
    działalności (w zakresie płacenia S.Z.) - czyli *od pierwszej się
    płaci*. Natomiast zasiłek chorobowy dostaje się od *każdej*
    (czyli pierwszej DG też) :)
    Wniosek: należy prowadzić kilka DG i jako "pierwszą" mieć
    taką z niskimi dochodami. Pamięta ktoś wnioski jak to trzeba
    zrobić żeby mieć kilka rejestracji ??
    -;> (to na wypadek jakby komu mało było jednej składki
    zdrowotnej ;))

    Pozdrowienia, Gotfryd