  • 1. Data: 2004-03-15 11:52:41
    Temat: koszt czy podniesienie wartości towaru w księgach handlowych???
    Od: "ktp" <k...@a...net>

    Witam

    mam następujące pytanko:
    importuję partię żywności
    przed dopuszczeniem na obszar Polski sanepid
    pobiera (podobno) losowo próbki towaru do zbadania
    za takie badanie liczy sobie w moim przypadku ok 12%
    wartości towaru
    tu pytanie:
    czy wydatki na to badanie mogę wrzucić bezpośrednio w koszty
    czy podwyższam magazynową wartość towaru (podobnie, jak o cło)
    sprawa dotyczy ksiąg handlowych

    dziękuję za pomoc
    pozdrawiam
    KTP

  • 2. Data: 2004-03-15 14:45:47
    Od: "Damian Surdyn" <s...@i...pl>

    Użytkownik "ktp" <k...@a...net> napisał w wiadomości
> [...]
    > czy wydatki na to badanie mogę wrzucić bezpośrednio w koszty
    > czy podwyższam magazynową wartość towaru (podobnie, jak o cło)

    Odpowiedż znajduje się w art 28 ust 1 pkt 6 oraz ust 2 Ustawy o
    rachunkowości.

    Rzeczowe aktywa trwałe wycenia się wg. cen nabycia lub kosztów wytworzenia.

    Cena nabycia wg art 28 ust 2 Ustawy obejmuje kwotę należną sprzedącemu oraz
    min. koszty bezpośrednio zw. z zakupem i przystosowaniem składnika aktywów
    do wprowadzenia do obrotu pomniejszona o rabaty itp. (dość czytelnie jest
    zapisane w UoR)

    Tak więc, wartość magazynową towaru należy powiększyć o poniesiene koszty
    min. sanepidu.

    Pozdrawiam

    DS