  • 1. Data: 2011-01-23 17:14:42
    Temat: koszty pracy - pracownik
    Od: "itam" <k...@g...com.pl>

    Witam,

    taka krótka sprawa:
    mam umowę o pracę, pracuję na stanowisku wymagającym uprawnien i
    ubexpieczenie oc. Pracodawca nie refunduje mi tych kosztów. Czy jest jakaś
    możliwość (np. zwiększone koszty uzyskania) pomniejszenia dochodów lub
    podatku o ten koszt w rozliczeniu rocznym?

  • 2. Data: 2011-01-28 20:19:15
    Temat: Re: koszty pracy - pracownik
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Jan 2011, itam wrote:

    > Witam,
    >
    > taka krótka sprawa:
    > mam umowę o pracę, pracuję na stanowisku wymagającym uprawnien

    Co to znaczy "wymagającym"?
    Wymaganie wynika z ustawy, z umowy o pracę, z...?
    Nie sądzę aby komuś się chciało wymyślać tylko dlatego, że Tobie
    nie chce się opisać tego co wiesz. Albo wręcz postanawiasz
    "utajnić" informacje.

    > i ubexpieczenie oc.

    Jak wyżej.
    Czego - siebie, sprzętu/narzędzi, szkód, wyników pracy?

    > Pracodawca nie refunduje mi tych kosztów.

    Patrz niżej.

    > Czy jest jakaś
    > możliwość (np. zwiększone koszty uzyskania) pomniejszenia dochodów lub
    > podatku o ten koszt w rozliczeniu rocznym?

    O ile mi wiadomo, nie.
    Są drobne wyjątki, np. dotyczące narzędzi, nie "przez koszt"
    lecz poprzez jawne wykazanie ich jako składnika nie podlegającemu
    opodatkowaniu, na podstawwie art.21.1.13, ale nie mam pojęcia czy da
    się jakoś zastosować np. 265 KC, i to tylko o ile zastosować by się
    dało chwyt z "prawem z ubezpieczenia" (nie "do" a właśnie "z", samo
    ubezpieczenie jest usługą, ale prawo do odszkodowania już prawem
    z niej wynikającym).

    ALE...
    Ale na mój gust można wskazać przypadki, w których spełniajac Twoje
    bardzo ogólne opisy:
    - trafiamy w przypadki w których pracodawca wprost łamie prawo
    pracy i nie powinien pozwolić np. na ubezpieczenie sprzętu
    z kieszeni pracownika (np KP 67[11].1.2)
    - trafiamy w przypadki, w których pracodawca powinien sobie
    doliczyć dochód z "nieodpłatnego świadczenia" i zapłacić
    od tego podatek.
    W końcu "stanowisko pracy" ma zorganizować pracodawca.
    W pierwszym przypadku oczywiście druga część ma miejsce
    z definicji (do momentu zwrócenia kosztów pracownikowi
    pracodawca ma "przychód z nieodpłatnego świadczenia")

    pzdr, Gotfryd