  • 1. Data: 2005-05-04 00:50:08
    Temat: koszty przed rejestracją w US; wpis do PKWiU
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

    Witam,

    Założyłem DG. Data rozpoczęcia działalności (zgodnie z wpisem do EDG) - 10
    kwietnia.
    Do US działalność zgłosiłem dopiero 25 kwietnia, tzn. tego dnia złożyłem
    NIP-1, NIP-C, VAT-R oraz "Informację o rozpoczęciu działalności gospodarczej
    (czynności opodatkowanych)".

    W okresie między 10 a 25 kwietnia poniosłem pewne koszty. I tu pytanie: Czy
    koszty poniesione przed 25 kwietnia (ale juz po 10 kwietnia) mogę
    ewidencjonować i nie zostaną one zakwestionowane przez US?

    Rozumiem, że faktury mogę wystawiać dopiero po złożeniu "Informacji o
    rozpoczęciu działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych)", czyli po
    25 kwietnia. Czy to samo tyczy się ponoszonych kosztów?

    Druga sprawa dotyczy PKWiU. Kiedy potrzebny jest wpis do PKWiU? Obiło mi się
    o uszy, że wpis taki jest wymagany, gdy zastosowanie ma stawka inna niż 22%.
    Świadczę usługi zwolnione z VAT-u. Jeśli moje przypuszczenia są prawidłowe
    (proszę o potwierdzenie), to będę potrzebował takiego wpisu. Na ile taki
    wpis jest istotny i czy muszę go posiadać wystawiając pierwszą fakturę czy
    też mogę zdobyć go później?

    Z góry dziękuję za wszelką pomoc.
    Greg.

  • 2. Data: 2005-05-04 21:00:28
    Temat: Re: koszty przed rejestracją w US; wpis do PKWiU
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 4 May 2005, Greg wrote:

> [...]
    >+ rozpoczęciu działalności gospodarczej (czynności opodatkowanych)", czyli po
    >+ 25 kwietnia. Czy to samo tyczy się ponoszonych kosztów?

    To zależy *jakich* kosztów.
    Jeśli to koszty "osobiste ogólne" (nabycie pieczątki, opłaty
    rejestracyjne) to są interpretacje że wolno.
    Ale INNE koszty prowadzą wprost do zarzutu niezłoszonego prowadzenia
    działalności !! Poszukaj w archiwum - czy jak zatrudnisz 100 (albo 10,
    albo 1000 albo ile tam chcesz ;)) ludzi, wynajmiesz halę, coś-tam
    jeszcze - to powiesz że "nie prowadzisz działalności bo nie wystawiasz
    faktur" ???

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2005-05-18 21:23:30
    Od: "Greg" <m...@o...pl>

> [...]
    > albo 1000 albo ile tam chcesz ;)) ludzi, wynajmiesz halę, coś-tam
    > jeszcze - to powiesz że "nie prowadzisz działalności bo nie wystawiasz

    OK. A jak jest w takim przypadku z rozliczeniem biletów PKP?
    Bilety nabyte i wykorzystane juz po zarejestrowaniu działalności ale przed
    jej zgłoszeniem do US.
    Podróże odbyte w celu organizacji DG oraz rozeznania rynku i potencjalnych
    możliwości handlowych (czy to jest niezłoszone prowadzenie działalności?)
    Bilety są wg Rozporządzenia fakturą, ale nie zawierają danych nabywcy
    (więc nie ma zarzutu podawania danych niezarejestrowanej w US firmy).
    Czy mogę takie bilety rozliczyć przez DW z datą następującą po dniu
    rejestracji w US?

    Drugi, łagodniejszy przypadek: Bilety nabyte po rejestracji DG (ale przed
    zgłoszeniem w US) ale
    wykorzystane już po zgloszeniu DG w US. Pytanie to samo, tyle że w tym
    przypadku podróż
    może już chyba być związana z prowadzeniem DG?

    Trzecia sprawa: Wg Rozporządzenia fakturą jest bilet kolejowy na trasę
    powyżej 50 km.
    A co w takim razie z biletami turystycznymi i weekendowymi uprawniającymi do
    nieograniczonej ilości przejazdów? Oczywistym jest że na takim bilecie nie
    ma napisanej ilości
    kilometrów, ale oczywistym jest też że nikt nie kupiłby takiego biletu z
    zamiarem wykorzystania
    go na trasie krótszej niż 50 km (turystyczny kosztuje 55 PLN, weekendowy -
    99 PLN).
    Można go traktować jak fakturę czy nie?
    Jeśli nie, to rozumiem że zawsze można wystawić DW. Dobrze rozumuję?

    Pozdrawiam
    Greg.

  • 4. Data: 2005-05-20 21:17:36
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 May 2005, Greg wrote:

    >+ > Jeśli to koszty "osobiste ogólne" (nabycie pieczątki, opłaty
    >+ > rejestracyjne) to są interpretacje że wolno.
    [...]
> [...]
    >+ możliwości handlowych (czy to jest niezłoszone prowadzenie działalności?)

    IM*H*O nie... znaczy: jak na dzisiejszy stan mojej wiedzy to bym
    sobie zaliczył... :)
    Oczywiście *nie* wspominasz o jakichś ustaleniach ;)

> [...]
    >+ (więc nie ma zarzutu podawania danych niezarejestrowanej w US firmy).
    >+ Czy mogę takie bilety rozliczyć przez DW z datą następującą po dniu

    Nie wiem czy możesz.
    Ja bym powiedział tak: skorą *są* fakturą to mogą być potraktowane
    jak każdy rachunek (czy faktura)...
    DW to by chyba musiala być owa DW pt. "delegacja" :) - tak na oko
    mi się nie podoba. Ale piszę wyraźnie: "na oko". Moje :)

> [...]
    >+ przypadku podróż
    >+ może już chyba być związana z prowadzeniem DG?

    ... ze "zgloszeniem do US" wyglada jakby trzymal sie wersji ze DG
    trzeba zglosic przed jej rozpoczeciem: a powinno IMO byc ze przed
    "data podana w zgloszeniu" (a nie "data zgloszenia") - jako iz
    jest owych 7 dni na zgloszenie.
    Pamietajac jeszcze ze w VATem jest *inaczej*.... :(

> [...]
    >+ 99 PLN).
    >+ Można go traktować jak fakturę czy nie?

    IMO nie. Zdrowy rozum nic nie ma do podatków ;) !

    >+ Jeśli nie, to rozumiem że zawsze można wystawić DW.

    W jakim celu ?
    Bo najprostszym rozwiazaniem jest moim zdaniem (i nie zebym "wymyslił",
    grupowicze od czasu do czasu toto zapodawali więc "google wie" :))
    zakup takiego biletu na fakturę. Wtedy nie ma *żadnych* zastrzeżeń.

    >+ Dobrze rozumuję?

    ...IMHO j.w. :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd