eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPodatkiGrupypl.soc.prawo.podatkikoszty przed rozp . dział. b. długie, art. w rzeczpospolitej › koszty przed rozp . dział. b. długie, art. w rzeczpospolitej
  • From: "dzwonek" <n...@w...wat.waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: koszty przed rozp . dział. b. długie, art. w rzeczpospolitej
    Date: Wed, 29 May 2002 08:08:48 +0200
    Lines: 52
    X-Priority: 3
    X-MSMail-Priority: Normal
    X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2600.0000
    X-MimeOLE: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2600.0000
    NNTP-Posting-Host: v166.wat.waw.pl
    X-Original-NNTP-Posting-Host: 195.117.184.19
    Message-ID: <3...@n...vogel.pl>
    X-Trace: news.vogel.pl 1022652370 v166.wat.waw.pl (29 May 2002 08:06:10 +0200)
    X-Complaints-To: U...@n...vogel.pl
    X-Original-NNTP-Posting-Host: 195.117.184.19
    Path: news-archive.icm.edu.pl!pingwin.icm.edu.pl!mat.uni.torun.pl!news.man.torun.pl!n
    ews.man.poznan.pl!newsfeed.tpinternet.pl!news.vogel.pl!nnrp!not-for-mail
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.prawo.podatki:59709
    [ ukryj nagłówki ]

    Witam serdecznie.
    Przyznam się szczerze, ze zamieszczony w jednym z ostatnich wydań
    Rzeczpospolitej artykuł, podpisany LL wzbudził u mnie oprócz wielu
    kontrowersji troszkę obaw. Według mnie wszystkie elementy (szafy, stoły,
    telefon itp.), które nie mają (mowa o roku 2002) wartości 1500zł, a które
    nabyliśmy przed rozpoczęciem działalności zaliczamy bezpośrednio w koszty w
    1 miesiącu działalności. Co do pozostałych tez zamieszczonych w artyk. się
    zgadzam. Co Wy na to? Pozdrawiam Norbert
    cyt. "
    Można amortyzować jednorazowo albo co miesiąc
    Bez pośpiechu z zakupem biurka

    Nie można zaliczyć bezpośrednio w koszty uzyskania przychodów wyposażenia
    biura; warsztatu itd., jeśli zakupione zostało przed rozpoczęciem
    działalności gospodarczej. Można je nato­miast, jeśli ma wszystkie cechy
    środka trwałego, zaliczyć w kosz­ty i amortyzować.
    Oto przykład. Czytelniczka pro­wadząca księgę przychodów i rozchodów kupiła
    przed rozpoczęciem działalności gospodarczej trzy regały (po 350 zł), biurko
    za 480 zł, telefon z automatyczną se­kretarką za 1800 zł. Czy w pierw­szym
    miesiącu działalności może zaliczyć te wydatki w koszty uzy­skania
    przychodów, czy też zre­kompensuje je tylko w formie od­pisów
    amortyzacyjnych?
    Otóż co do zasady jeśli wartość początkowa nabytku mającego ce­chy środka
    trwałego nie przekracza w 2002 r. 3500 zł, podatnik mo­że go uznać za
    wyposażenie i wli­czyć wydatek w koszty W tej konkretnej sytuacji jest to
    jednak nie­możliwe ze względu na zasadę, że nabycie składników wyposażenia
    stanowi koszt uzyskania przycho­du tylko w dacie tego nabycia.
    Możliwość uznania środków trwałych za wyposażenie i zaliczenie wydatku na
    ich nabycie bezpo­średnio w koszty jest prawem po­datnika; kwestią jego
    wyboru. Przewiduje to art. 22d ustawy o podatku dochodowym ód osób
    fizycznych (updf). Stosownie do te­go przepisu wydatki te stanowią koszt
    uzyskania przychodu tylko w miesiącu oddania środków trwa­łych do używania.
    Podatnik może jednak podjąć decyzję o zaliczeniu przedmio­tów nabytych przed
    rozpoczę­ciem działalności do środków trwałych i ich amortyzacji, także gdy
    wartość jednostkowa poszczególnych przedmiotów nie przekracza 3500 zł.
    Wtedy może:
    - wpisać. nabytek do ewidencji środków trwałych, wartości
    niematerialny i prawnych i amortyzować jednorazowo, zaliczając cały odpis
    amortyzacyjny w koszty w miesiącu oddania. do używania a(­bo w miesiącu
    następnym,
    - wpisać środek Trwały do tej ewidencji i amortyzować, doko­nując
    odpisów miesięcznych, po­czynając od miesiąca oddania do używania czyli na
    .ogólnych zasadach przewidzianych w art. 22h-m updf.
    Środkami trwałymi są składni­ki majątku stanowiące własność lub
    współwłasność podatnika, na­byte lub wytworzone we własnym zakresie,
    kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używa­nia. W razie podjęcia
    decyzji o amortyzacji, bez względu na przy­jętą metodę odpisów, podatnik
    musi je wpisać do ewidencji środ­ków trwałych, wartości niemate­rialnych i
    prawnych najpóźniej miesiącu przekazania ich do uży­wania.
    LL."


Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1