  • 11. Data: 2002-10-11 21:22:03
    Temat: Re: koszty rozpoczęcia DG
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Fri, 11 Oct 2002, PO wrote:

    >+ > Ustal sam ze sobą czy te wydatki sa udokumentowane czy nie ;),
    >+ > bo do ksiag to się wpisuje dokumenty księgowe (do KPiR
    >+ > wg rozp. o KPiR - czytałeś ?? - i np. "wpłata na poczcie" takim
    >+ > dokumentem *jest*).
    >+
    >+ ok, to w takim razie czy dowód wpłaty na poczet wpisu do ewidencji DG jest
    >+ dokumentem księgowym,

    Formalnie w rozp. jest "opłat pocztowych i bankowych", ale
    myślę że kwit wpłaty do kasy US/UM też ujdzie. Zresztą poczekamy
    na komentarz Maddy (do pytania czy *zbędny* DW jest dopuszczalny
    - bo to chyba nie jest oczywiste :[)

    >+ pomimo że wystawiony został na mnie jako osobę
    >+ prywatną i zdarzenie powstało przed faktycznym rozpoczęciem DG, ale właśnie
    >+ na rzecz jej rozpoczęcia?

    Sądzę że już widziałeś odpowiedzi :)

    Tak dla porządku - nie wiem czy jesteś świadom - to również:
    - towary handlowe możesz mieć "sprzed DG", kupione "na siebie"
    (niestety - VATu się odliczyć *nie da* !) i stan remanentu
    początkowego wpisujesz jako 1. pozycję w KPiR !
    Formalnie rzecz biorąc - jest to obowiązek ! (i możesz mieć
    wpis: remanent początkowy: wartość 0)
    - środki trwałe takoż - i wpisujesz "na stan".

    >+ nie wiem czy dobrze rozumuję, ale wg mnie nie chodzi (wyłącznie) o to czy
    >+ można dokumentację potwierdzającą koszty określić jako dokumenty księgowe,
    >+ ale chyba przede wszystkim o to czy dany koszt można uznać jako KUP - i o to
    >+ właśnie pytałem :)

    No to wiesz, że jako rzeczono "trudno o lepiej uzasadniony KUP" :)

> [...]
    >+ >
    >+ > To zapodaj nam podstawę prawną na bazie której bedziesz
    >+ > wliczał w koszt np. telefon firmowy, to my też coś wymyślimy ;)
    >+ > (coś sugeruję, niewątpliwie :))
    >+
    >+ mogę wliczać to w koszt na podstawie tego, iż nie znalazło się w ust. 1 art.
    >+ 23 ustawy o podatku dochodowym i służy bezpośrednio uzyskiwaniu dochodu.
    >+ ale czy w ten sam sposób podejśc można do kosztów, o których pisałem
    >+ wcześniej? przecież w momencie poniesienia tych kosztów nie prowadziłem

    A tam napisali że trzeba prowadzić ? ;) Czy że wystarczy żeby było
    "w celu..." ?
    -:)

    Tak BTW: zdaniem co poniektórych (z Mady na czele, AFAIR) koszt
    można 'uznać' w dowolnej chwili "po".
    Co prawda są ewidentne wyjątki (towar handlowy należy wpisać
    do ewidencji 'natychmiast' - inna sprawa, czy to oznacza
    uznanie go za KUP[1]), ale prawdę mówiąc przeciwwskazań
    'w zakresie roku' (dla podatku dochodowego oczywiście !)
    nie widać...
    [1] - najbliższy remanent i tak go 'wyrzuca' z KUP !

    Tak z ciekawości: 'cash flow control' :) w zakresie towarów
    handlowych i remenentów już obejrzałeś ? Bo często początkujący
    (a bywa że i 'starzy') nie kojarza o co chodzi :]

    Z pozdrowieniami - Gotfryd

  • 12. Data: 2002-10-12 17:12:26
    Od: Maddy <m...@e...com.pl>

    Użytkownik Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne napisał:

    > WKF: czy właśnie udzieliłaś odpowiedzi że zdecydowanie *można*
    > wystawiać 'zbedne DW' do istniejących dokumentów księgowych ?
    > Przypomnę że sprawa juz była - przy okazji kont 'elektronicznych'...
    > (i dalej jasności nie mam).

    Wiem że jasności nie ma, o ile za jasnośc uznamy dojście do jakiegoś
    wspólnego stanowiska.

    Dlatego zaprezentuję tu moje własne, absolutnie subiektywne, bo
    wypracowane w ramach osobistych doświadczeń, stanowisko.
    Uważam że ograniczenie co do dokumentowania KUP dowodami wewnętrznymi
    dotyczy tylko sytuacji w których DW jest jedynym dowodem poniesienia
    wydatku.
    I uważam że wystawienie DW do faktycznego dowodu transakcji nie rodzi
    żadnych negatywnych konsekwencji.
    Pamiętajcie, że nawet gdyby (w co nie wierzę) księga z takimi dowodami
    została uznana za nieprawidlową, to dalej jest rzetelna!
    Wystawienie "nadprogramowego" DW nie unieważnia przecież załączonego do
    niego dokumentu źródłowego i nie sprawia że przestaje on rzetelnie
    oddawać stan faktyczny.

    qed

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 13. Data: 2002-10-12 23:24:47
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Sat, 12 Oct 2002, Maddy wrote:
    [...]
> [...]
    >+ Pamiętajcie, że nawet gdyby (w co nie wierzę) księga z takimi dowodami
    >+ została uznana za nieprawidlową, to dalej jest rzetelna!

    A to prawda, thx za podkreślenie. W końcu w razie kontroli
    w zasadzie można operować tylko "gotowcami" - bo wymyślenie
    takiego zdania jak wyżej pod wpływem stresu może być trudne :]
    A brzmi nieźle, przyznaję :) !

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 14. Data: 2002-10-14 13:06:40
    Od: "l:e:h" <leh(wytnijto)@wytnijto.z.pl>

    Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl> skribis:

    > początkowego wpisujesz jako 1. pozycję w KPiR !
    > Formalnie rzecz biorąc - jest to obowiązek ! (i możesz mieć
    > wpis: remanent początkowy: wartość 0)

    Czyli ma byc tak:
    1. wiersz - remanent
    2. wiersz, np. koszt zgloszenie do EDG w UM, 100 zl. (z jaka data?)
    3. wiersz koszt zgloszenia sie jkao vatowiec, 152 zl.. (z jak data?)

    itd ?
    a potem normlanie koszty i prztychody w danym miesiacu ?

    Pozdrawiam, Leh.

    --
    Zarabiaj pieniadze podczas snu. Czy to mozliwe? Sprawdz:
    http://www.gazeta.sky.pl/books/partner.php?ref=ns