  • 1. Data: 2002-05-07 22:23:18
    Temat: koszty wynagrodzenia
    Od: "bart" <b...@o...pl>

    Cześć!
    Mam taki mały problem... Pracuje w firmie, w której mam ugadane, że na
    konkretną robotę przeznaczają jakąś kasę, powiedzmy, że 2000zł. Z tego
    potrącają wszystkie koszty, czyli: ubezpieczenie społeczne, zdrowotne,
    zaliczkę na podatek dochodowy itd... Moje pytanie jest następujące: w jaki
    sposób skonstruowany jest algorytm obliczający kwotę netto?
    Co to są koszy uzyskania, czy są one gdzieś uwzględniane w powyższym
    równaniu? Czy kwota wolna od podatku też jest uwzględniana... Jednym słowem
    potrzebuję wzór wg, którego mógłbym sobie obliczyć płacę netto... "na rękę".

    z góry dzięki za pomoc

  • 2. Data: 2002-05-08 06:22:59
    Temat: Re: koszty wynagrodzenia
    Od: "HANIA" <h...@w...pl>

    Wejdź na stronę: http://www.jobpilot.pl/content/calc/index.html
    Pozdrawiam. Hania.

  • 3. Data: 2002-05-08 07:47:13
    Od: "bart" <b...@o...pl>

    Na stronie jest tylko kalkulator, który oblicza płacę netto. Nie ma podanego
    równania wg, którego zostało to obliczone. Inna sprawa, że kalkulator bazuje
    na stawkach kosztów uzyskania przych. i ulgi podatkowej z zeszłego roku
    (2001) - no chyba, że ręcznie się wklepie poniżej wyliczeń i jeszcze raz
    przeliczy się ... Lepszy kalkulator jest na www.pit.pl

    bart
    p.s.
    Dostałem też maila od Justyny (wielkie dzięki!), gdzie podała mi co i
    jak..., poniżej wzór

    płaca brutto - 18,71% ( to zus) = x
    x*7,75% to składka zdrowotna
    (x- 96,26)*19% -43,18 - składka zdrowotna = zaliczka na podatek
    netto = x - składka zdrowotna - zaliczna na podatek

  • 4. Data: 2002-05-08 11:21:58
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    On Wed, 8 May 2002, bart wrote:
    [...]
    >+ Dostałem też maila od Justyny (wielkie dzięki!), gdzie podała mi co i
    >+ jak..., poniżej wzór
    >+
    >+ płaca brutto - 18,71% ( to zus) = x

    Coś mi to wygląda na *połowę* ZUSu (tą, którą odlicza się od pensji).
    Powinna być jeszcze druga połowa :(, którą płaci pracodawca !
    (pisałeś że masz 2000zł "na wszystko"). I wartość mi się nie podoba :(
    patrz: http://www.zus.pl/niusy/inf008.htm (19,52%)

    Mniej więcej powinno być tak:
    płaca bruto=(wszystko jak zacytowałeś)
    płaca netto=(rownanie z płacy bruto)

    ALE jeszcze:
    kwota brutto brutto = płaca brutto * (1+składki pracodawcy) !
    Dopiero to jest kwota, potrzebna "do rozliczenia" :(

    Jakoś tak nie mogę znaleźć listy składek ZUS płaconej przez
    pracodawcę: kiedyś było na http://www.podatki.pl/inforek/zus/razus.htm
    Trzeba by spisać sobie ile procent od "brutto na pasku"
    płaci pracodawca jako sumę jego składek.
    W każdym razie jak ZUSu wyjdzie ci *łącznie* (tego co
    płacisz ty i pracodawca) mniej niż 45% podstawy - to na pewno
    masz źle policzone :]

    Pozdrowienia, Gotfryd

  • 5. Data: 2002-05-08 11:40:34
    Od: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>

    Znalazłem omówienie: obejrzeć rysunek.5. w:
    http://akson.sgh.waw.pl/kpg/wydawnictwo/pg1/Bernat.p
    df

    W każdym razie "z grubsza":
    bruttobrutto=1,22*brutto
    poZUS=brutto*(1-0,23)
    netto=poZUS*(1-podatek)
    (POMIJAJĄC odliczenia, które przy małych kwotach pomijalne nie są !)
    netto=bruttobrutto*0,63*0,81=bruttobrutto*0,51

    Czyli z 2000zł zostanie ci "na rękę" 1022zł, "kwota wolna"
    nieco ci wynik poprawi.
    I *to* jest prawidłowe obliczenie ile kosztuje 1000zł wypłaty
    *bez kosztów stanowiska pracy*.

    Pozdrowienia, Gotfryd