  • 11. Data: 2013-06-24 14:57:17
    Temat: Re: ktoś płaci za kogoś czynsz czy to dochód?
    Od: "zlotowinfo" <d...@d...xx>

    > Jeśli rozliczasz się jakoś inaczej (np. przez DG), to od przychodu
    > odliczasz koszty (opłaty czynszowe, ZUS itp.).

    czyli moj schemat jak rozumiem nie zadziała, tak więc:

    1.nie mogę przepisać na wynajmującego,
    zawsze będzie moim dochodem a zarazem i kosztem (oprócz ryczałtu)
    - czynsz

    2. przepisuję na wynajmującego i nie jest to mój koszt ani dochód
    - energia elektryczna
    - internet, telefon, kablówka, itp

    mogę wybrać podatek
    - ryczałtem: (500+350)*12*0,085=867zl
    - zasady ogólne: (500+350-350)*12*0,19=1140zł

    jeśli dobrze liczę ryczałt korzystniejszy
    działalność mam na ryczałcie, ale chciałbym by najem był prywatny
    chyba to nie koliduje

    --
    http://zlotowskie.blox.pl
    http://moneysave.info

  • 12. Data: 2013-06-24 15:05:22
    Od: "zlotowinfo" <d...@d...xx>

    znalazłem jeszcze coś o kwocie zwolnionej z podatku
    czy ona także w powyższym wywodzie (14:57)
    będzie miała zastosowanie zmniejszając podatek?

    --
    http://zlotowskie.blox.pl
    http://moneysave.info

  • 13. Data: 2013-06-24 15:27:47
    Od: "zlotowinfo" <d...@d...xx>

    użyłem tego: http://twojnajem.pl/kalkulatory/ryczalt-ogolne

    500 - przychód z najmu
    350 - Najemca płaci rachunki:
    152000 - Cena zakupu nieruchomości
    niezachaczone: Amortyzacja wg stawki indywidualnej (Nieruchomość używana
    przed nabyciem dłużej niż 5 lat)

    wyszło: Ryczałt 510 zł - Na zasadach ogólnych 0 zł
    czy to ściema?

    --
    http://zlotowskie.blox.pl
    http://moneysave.info

  • 14. Data: 2013-06-24 15:38:30
    Od: "zlotowinfo" <d...@d...xx>

    > wyszło: Ryczałt 510 zł - Na zasadach ogólnych 0 zł
    > czy to ściema?

    wyliczyłem raz jeszcze i wyszło
    Ryczałt 510 zł
    Na zasadach ogólnych 92,23 zł

    --
    http://zlotowskie.blox.pl
    http://moneysave.info

  • 15. Data: 2013-06-24 20:51:47
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 24 Jun 2013, Liwiusz wrote:

> [...]

    W sprawie formalnej: "witek" napisał o przypadku założenia
    kiedy nie ma NIC do opodatkowania, zaś:

    ...to jest zupełnie inna kwestia.

    > Jak będzie chciał od Ciebie, to tak. Ale po co ma chcieć od Ciebie, skoro sam
    > sobie może założyć na siebie?

    W poście obok wyłożyłem "dlaczego nie".
    Nie ma znaczenia czy umowa jest "na najemcę" czy "na wynajmującego" :D

    Na 100% była również korzystna interpretacja ministra finansów,
    sam wpadłem na obronie tezy USów (która ostatecznie spowodowała
    tę interpretację, chodziło o przypadek z "zagranicznymi"
    telefonami, spora kwota, a czynsz opodatkowany ryczałtem),
    bo nie zajarzyłem "podstawy" do interpretacji. Minister literalnie
    objaśnił tekst z KC (!) ale nie podał przepisu, no i dłuższą
    chwilę (AFAIR mierzoną w tygodniach) trwało nim zajarzyłem
    gdzie leży pies pogrzebany.

    Namiaru na tę konkretną interpretację nie chce mi się odszukiwać,
    ale tak losowo z googla:
    http://interpretacja-podatkowa.pl/interpretacja/poka
    z/4-podatek-dochodowy-od-osob-fizycznych/102-zryczal
    towany-podatek-dochodowy/103-ryczalt-od-przychodow-e
    widencjonowanych/22900-czynsz-najem-oplata-oplata-cz
    ynszowa-oplata-eksploatacyjna-przychody-ewidencjonow
    ane-umowa-najmu.html
    http://www.podatki.egospodarka.pl/48936,Ryczalt-od-n
    ajmu-tylko-czynsz-jako-przychod,1,65,1.html
    http://www.pit.pl/interpretacje/najem-na-ryczalcie-m
    ozna-rozliczac-od-samej-kwoty-czynszu--20120221-1115
    0/

    Zwracam uwagę na możliwą pułapkę polegającej na nadinterpretacji tej
    interpretacji, tym razem nadintepretacji podatnika w sposób nadmiernie
    korzystny dla siebie, co może się zemścić :)

    Otóż tzw. "fundusz remontowy", stanowiący pokrycie dla "wartości
    odtworzeniowej" budynku, w umiarkowanie polski sposób znany
    pod kryptonimem "amortyzacja", IMO w sposób zdecydowany *NIE*
    stanowi "opłaty eksploatacyjnej"!

    Z KC wprost wynika, że najemcę obciążają "drobne naprawy", do
    tego dotyczące wynajmowanego lokalu (kto nie wierzy niech
    sprawdzi), tym samym IMO bez problemu przechodzi pomalowanie
    mieszkania, ale w żadnym razie nie mieści się w tym ani
    remont dachu, ani malowanie klatki schodowej.
    A na to właśnie "idzie" fundusz remontowy.
    Tym samym IMO fundusz remontowy nie jest "wydatkiem eksploatacyjnym"
    i nie można go odliczyć od przychodu (nie mylić z zaliczeniem
    w koszty o czym niżej).

    Nie wykluczam możliwości wyprowadzenia korzystniejszej interpretacji,
    ale wtedy bardzo proszę o oświecenie mnie przepis po przepisie
    wskazaniem łańcuszka przepisów które prowadzą do takiego wniosku :)
    Zaznaczam: *OCZYWIŚCIE* w przypadku opodatkowania najmu na
    zasadach ogólnych wydatek na fundusz remontowy stanowi dla
    wynajmującego koszt uzyskania. Jasne i oczywiste.
    Ale jak opodatkuje ryczałtem, to z prawa rozliczania kosztów
    rezygnuje.

    Krótko mówiąc - funduszu remontowego bym "nie zwalniał z podatku",
    bo to może się kiedyś zemścić.

    pzdr, Gotfryd