  • 1. Data: 2013-06-22 23:41:45
    Temat: ktoś płaci za kogoś czynsz czy to dochód?
    Od: "zlotowinfo" <d...@d...xx>

    załóżmy sytuację standardową:
    1. wynajmujący płaci czynsz 350zł + mi 500zł
    500zl = dochód do opodatkowania

    i niestandardową:
    2. wynajmujący płaci czynsz 350zł
    płaci także mój czynsz + prąd = 500zł
    czy w tej sytuacji nie ma dochodu do opodatkowania?

    --
    http://zlotowskie.blox.pl
    http://moneysave.info

  • 2. Data: 2013-06-23 01:05:18
    Temat: Re: ktoś płaci za kogoś czynsz czy to dochód?
    Od: "A5tu5" <n...@n...dialog.net.pl>

    Użytkownik "zlotowinfo" napisał w wiadomości grup

    płaci także mój czynsz + prąd = 500zł

    A co to znaczy "mój czynsz" ?

    --
    A5tu5

  • 3. Data: 2013-06-23 02:08:17
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    zlotowinfo wrote:
    > załóżmy sytuację standardową:
    > 1. wynajmujący płaci czynsz 350zł + mi 500zł
    > 500zl = dochód do opodatkowania

    a dlaczego?

    twoj przychod to 850 zl.
    kwestia tylko czy koszt jego uzyskania w wysokosci 350 zl da sie
    odliczyc od podstawy opodatkowania.

    wszystko zalezy od metody rozliczania sie z fiskusem jak i od tego co
    jest w tym czynszu.

    > i niestandardową:
    > 2. wynajmujący płaci czynsz 350zł
    > płaci także mój czynsz + prąd = 500zł
    > czy w tej sytuacji nie ma dochodu do opodatkowania?

    nie ma takiej opcji zeby nie bylo nic do podatkowania :)

    jak ci tak wychodzi, to znaczy ze cos blednie zalozyles.

  • 4. Data: 2013-06-23 02:09:07
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    A5tu5 wrote:

    > Użytkownik "zlotowinfo" napisał w wiadomości grup
    >
    > płaci także mój czynsz + prąd = 500zł
    >

    > A co to znaczy "mój czynsz" ?

    po prostu 500 zl dla niego z czego w tym wliczone jest "prawo uzywania
    pradu".

  • 5. Data: 2013-06-24 13:33:27
    Od: "zlotowinfo" <d...@d...xx>

    > A co to znaczy "mój czynsz" ?

    1. mieszkanie w którym mieszkam
    czynsz ADM: to 330zł
    prąd: 170zł

    2. lokal wynajmowany:
    czynsz: ADM 350zł
    udostępnienie mieszkania: 500zł dla mnie

    wynajmujący nie płaci mi nic, tylko opłaca mój czynsz i prąd
    Czy gdzieś tu jest dochód do opodatkowania?

    --
    http://zlotowskie.blox.pl
    http://moneysave.info

  • 6. Data: 2013-06-24 13:35:38
    Od: "zlotowinfo" <d...@d...xx>

    > nie ma takiej opcji zeby nie bylo nic do podatkowania :)
    >
    > jak ci tak wychodzi, to znaczy ze cos blednie zalozyles.

    czyli jak wynajmujący będzie chciał:
    kablówkę, internet, wodę, prąd
    to wszystko jest moim przychodem?

    --
    http://zlotowskie.blox.pl
    http://moneysave.info

  • 7. Data: 2013-06-24 13:37:35
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-06-24 13:35, zlotowinfo pisze:

    > czyli jak wynajmujący będzie chciał:
    > kablówkę, internet, wodę, prąd
    > to wszystko jest moim przychodem?

    Jak będzie chciał od Ciebie, to tak. Ale po co ma chcieć od Ciebie,
    skoro sam sobie może założyć na siebie?

    --
    Liwiusz

  • 8. Data: 2013-06-24 13:38:59
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2013-06-24 13:33, zlotowinfo pisze:

> [...]
    > udostępnienie mieszkania: 500zł dla mnie
    >

    > wynajmujący nie płaci mi nic, tylko opłaca mój czynsz i prąd
    > Czy gdzieś tu jest dochód do opodatkowania?

    Naiwnie zakładasz, że jak np. zarobisz na etacie 500zł i 500zł wydasz na
    jedzenie w miesiącu, to dochodu nie masz :)

    To, za ile wynajmujesz mieszkanie jest Twoim przychodem.

    Jeśli rozliczasz się ryczałtem, to całość jest też dochodem do
    opodatkowania.

    Jeśli rozliczasz się jakoś inaczej (np. przez DG), to od przychodu
    odliczasz koszty (opłaty czynszowe, ZUS itp.).

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2013-06-24 14:37:40
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 22 Jun 2013, zlotowinfo wrote:

> [...]
    > 2. wynajmujący płaci czynsz 350zł
    > płaci także mój czynsz + prąd = 500zł
    > czy w tej sytuacji nie ma dochodu do opodatkowania?

    Bądź łaskaw zacząć od BARDZO ścisłego określenia tych wydatków.
    Jest podejrzenie, że błędnie zaliczyłeś do czynszu różne
    opłaty: czynsz to jest PRZYCHÓD WYNAJMUJĄCEGO, wyłącznie,
    i to "przychód netto" - z zastrzeżeniem, iż BARDZO krytyczne
    jest, jak wg przepisów cywilnoprawnych (!) należy zakwalifikować
    dany wydatek.

    Może dla objaśnienia :)
    Dawno temu, tu na grupie, poflejmowałem kiedy minister łaskaw
    był wydać interpretację, że wydatki np. na telefon nie powinny
    być doliczane do podatawy opodatkowania należności czynszowej,
    <baczność> - również przy opodatkowaniu ryczałtem <spocznij>
    Zjeżyłem się, bo "znikąd" mi to nie wynikało.
    Źródło oczywiście się znalazło, jest w KC art.688[1]
    oraz okolicznych (rozsianych po całym tytule najmu).
    Otóż, skoro wydatki eksploatacyjne, w tym "drobne naprawy",
    z mocy prawa *obciążają najemcę*, to tym samym nie stanowią
    przychodu wynajmującego!

    Dlatego np. opłata za śmieci dotąd NIE BYŁA (jednoznacznie)
    przychodem wynajmującego, a jeśli nie jest ona liczona
    "od lokalu" to nadal nie będzie (tak właśnie uważam: jeśli
    jej wysokość w danym mieście jest "od osoby", "od zużytej
    wody" lub dowolnego innego czynnika który ZALEŻY OD NAJEMCY
    to przychodem z najmu nie jest, ale jak bedzie "od metra
    lokalu" to już stanowi problem wynajmującego i wlicza
    się do podstawy przychodu z najmu - o ile w ustawie
    nie zrobili jakiegoś wyjątki, nie sprawdzałem).

    Mam nadzieję że jasno wyraziłem :)

    To, że w przypadku podatku od najmu na zasadach ogólnych można
    później różne wydatki uznać za *koszt* (a przy ryczałcie
    nie), to już dalsza sprawa.
    Nie określiłeś formy podatku.

    Ale pierwszy etap "liczenia" jest czysto cywilnoprawny.
    Podatek od nieruchomości - zmartwienie wynajmującego (niech
    weźmie na to pieniądze skąd chce, jak z pracy, od najemcy
    albo wygranej z totka - najpierw musi zapłacić podatek dochodowy)
    Fundusz remontowy - IMO takoż, bo to jest "element amortyzacji",
    i jak wynajmujący chce go sobie uwzględnić, to wyłącznie jako
    koszt przy zasadach ogólnych.

    Podsumowując.

    Najpierw dzielisz wydatki, które ze względu na przepisy
    cywilnoprawne i administracyjne stanowią zobowiązanie WYNAJMUJĄCEGO
    i te które stanowią zobowiązanie NAJEMCY.
    Z interpretacji o której wspomniałem z grubsza mi wynikało
    (ale ja uprawnionym doradcą nie jestem :P), że również
    "pośrednie" zapłacenie w ten sposób, że umowę z dostawcą
    gazu, prądu czy czegoś tam ma wynajmujący, ale najemca
    mu "zwraca koszt", wychodzi, że liczy się ustawowy
    fakt "obowiązku najemcy", a nie to, że umowa jest
    w sumie "źle zawarta" (skoro najemca zużywa, najemca
    powinien mieć umowę).
    Zrozumiałe, umowa nie może mieć "władzy" nad ustawą, jeśli
    ustawa nie zawiera tekstu "o ile umowa nie stanowi inaczej"
    lub równoważnego.
    IMVHO, ta część wchodzi w rozważania o "refakturach",
    w części dotyczącej "re" a nie "faktur" :D

    No to teraz rozpisujesz te 500 zł oraz 350 zł na drobne
    (pozycje z których się składają) i może popróbujemy się
    poczepiać ;) (mam nadzieję że nie tylko ja)

    pzdr, Gotfryd

  • 10. Data: 2013-06-24 14:39:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sun, 23 Jun 2013, A5tu5 wrote:

    > Użytkownik "zlotowinfo" napisał
    >
    > płaci także mój czynsz + prąd = 500zł
    >
    > A co to znaczy "mój czynsz" ?

    Zgodnie z prawem - mamy podnajemcę, a wynajmujący mu najemca
    "główny" płaci 500 zł czynszu :) (oprócz opłat za lokal
    oczywiście).
    Pasuje? :D
    (komentarze wrzuciłem w poście obok, bo oczywiście zgadzam
    się z tezą którą sugerujesz :D)

    pzdr, Gotfryd