  • 1. Data: 2006-09-14 10:24:29
    Temat: "lewa" faktura
    Od: adx <a...@c...pl>

    W zeszłym roku już po zamknięciu działalności i wyrejestrowaniu VAT
    wystawiłem dla mojego stałego kontrahenta jeszcze jedną fakturę (chyba
    nieistotne tutaj dlaczego). Obecnie mam znowu otwartą DG, a w urzędzie
    informują, że wprawdzie ja muszę im rozliczyć ten VAT, ale kontrahent
    nie ma prawa do odliczenia. W związku z tym powstaje sytuacja, gdy VAT
    musi zostać przezeń zapłacony dwukrotnie (mnie i US).

    Niestety kopia faktury swego czasu trafiła do US i mimo wysiłków nie
    udało się tamtejszej pani przekonać do jej oddania. (W przeciwnym razie
    pewnie byłaby możliwość rozliczenia się z kontrahentem na innej zasadzie.)

    Czy mam prawo do wystawienia faktury korygującej zeszłoroczną do
    wysokości 0 zł plus faktury identycznej z tamtą, ale z datą dzisiejszą?
    Chodzi o Premium SMS, więc środki mogę przetrzymywać u operatora i
    wypłacać dowolnie późno. Ewentualnie może jest jakieś inne wyjście z
    sytuacji?...

  • 2. Data: 2006-09-15 20:02:16
    Temat: Re: "lewa" faktura
    Od: "XYZ" <x...@p...pl>

    Użytkownik "adx" <a...@c...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    >ma prawa do odliczenia. W związku z tym powstaje sytuacja, gdy VAT musi
    >zostać przezeń zapłacony dwukrotnie (mnie i US).

    Skoro nie prowadziłeś działalnośc, to faktur nie mogłeś wystawiać. Zakładam,
    że faktura została wystawiona po dacie zamknięcia działalności.
    Jesli Twój kontrahent jej nie uznał, to spokój - a Ty wystawiłeś świstek, a
    nie fakturę.
    Pokazałeś po prostu kontrahentowi, jaki miałeś program księgowy i jak
    standardowo przed zamknięciem działalności wystawiałeś faktury.
    A jeśli on to zaksięgował... Hm... Jego problem, jeśli nie wziąłeś od niego
    zapłaty - takie polskie prawo.

    Chyba, że faktura była w dacie prowadzenie działalności.
    Wtedy anuluj ją lub wystaw korektę w dacie prowadzenia tamtej działalności
    (ale korekty 'do zera' są kontrowersyjny - była tu o tym dyskusja; stąd
    pomysł z anulowaniem, bo usługa nie doszła do skutku i należności nie
    zostały opłacone).

    Ale może masz bardziej skomplikowaną sytuację?

    SIM

  • 3. Data: 2006-09-15 21:32:26
    Od: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <www#goldap..net>

> [...]
    > Jesli Twój kontrahent jej nie uznał, to spokój - a Ty wystawiłeś świstek,

    A moim zdaniem jesli nazwał to FAKTURA VAT to nie wystawił zwykłego
    "świstka". On musi vat z niej odprowadzić, a nabywca - fakt - może sobie ją
    podetrzeć tylną część ciała. Co zauwazył również "adx"

  • 4. Data: 2006-09-15 22:56:15
    Od: adx <a...@c...pl>

    XYZ napisał(a):
    > A jeśli on to zaksięgował... Hm... Jego problem, jeśli nie wziąłeś od niego
    > zapłaty - takie polskie prawo.

    No zaksięgował i zapłacił, już po dacie zamknięcia mojej działalności.
    Tak jak zwraca uwagę JR, ja muszę odprowadzić VAT, który mi przelał
    razem z kwotą - i on także, ze względu na bezprawne odliczenie. Stąd
    pytanie, czy jest jakaś możliwość, żeby nikt nie był stratny, np.
    korekta tamtej faktury.