  • 1. Data: 2006-03-07 13:33:00
    Temat: linowy 19 - czy moge ??
    Od: "retryko" <z...@p...onet.pl>

    Sprawa wyglada tak. Moj tata prowadzi firme, jestem zatrudniony u niego.
    Firma jest zamykana, ja zakladam firme na siebie (zwalniam sie u ojca).
    Zamierzam swiadczyc takie uslugi jak moj tata. I teraz pytanie czy moge
    wybrac liniowy podatek 19 % ?
    Wg mnie tak bo przeciez nie bede swiadczyl uslug na rzecz bylego pracodawcy
    (niegdzie indziej zatrudniony tez nie jestem).
    Chyyba ze ktos ma inne zdanie, bo dla mnie zagmatwany jest ten tekst :

    "Gdy podatnik, który wybrał liniowy PIT, uzyska z pozarolniczej działalności
    gospodarczej prowadzonej samodzielnie.... odpowiadających czynnościom, które
    podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników:
    - wykonywał w roku poprzedzającym rok podatkowy lub
    - wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym
    w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy -
    podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w omawiany
    sposób i jest obowiązany do złożenia właściwych deklaracji o wysokości
    dochodu osiągniętego od początku roku i wpłacenia zaliczek obliczonych przy
    zastosowaniu skali podatkowej oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu
    tych zaliczek."

  • 2. Data: 2006-03-07 13:35:41
    Temat: Re: linowy 19 - czy moge ??
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 07.03.2006 retryko <z...@p...onet.pl> napisał/a:
    > Sprawa wyglada tak. Moj tata prowadzi firme, jestem zatrudniony u niego.

    Oczywiście tata nie uznawał tego wynagrodzenia za KUP? :)

    > Firma jest zamykana, ja zakladam firme na siebie (zwalniam sie u ojca).
    > Zamierzam swiadczyc takie uslugi jak moj tata. I teraz pytanie czy moge
    > wybrac liniowy podatek 19 % ?

    A dlaczego nie? IMHO możesz.
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/

  • 3. Data: 2006-03-07 19:53:24
    Od: Docent <docent@[WytnijTo]w.pl>

    Samotnik napisał(a):

    > Oczywiście tata nie uznawał tego wynagrodzenia za KUP? :)

    A dlaczego nie?

    Ustawa o pdof
    "Art. 23. 1. Nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:
    [...]
    10) wartości własnej pracy podatnika, jego małżonka i małoletnich
    dzieci, a w przypadku prowadzenia działalności w formie spółki cywilnej lub
    osobowej spółki handlowej - także małżonków i małoletnich dzieci
    wspólników,[...]"

    Skoro zakłada firmę to chyba nie jest małoletni ?

    Natomiast zupełnie inną sprawą jest traktowanie go przez ZUS:

    Ustawa o systemie ubezpieczeń społecznych
    "Art.8 ust.11.
    Za osobę współpracującą z osobami prowadzącymi pozarolniczą działalność
    oraz zleceniobiorcami, o której mowa w art. 6 ust. 1 pkt 4 i 5, uważa się
    małżonka, dzieci własne, dzieci drugiego małżonka i dzieci przysposobione,
    rodziców, macochę i ojczyma oraz osoby przysposabiające, jeżeli pozostają z
    nimi we wspólnym gospodarstwie domowym i współpracują przy prowadzeniu tej
    działalności lub wykonywaniu umowy agencyjnej lub umowy zlecenia; nie
    dotyczy to osób, z którymi została zawarta umowa o pracę w celu
    przygotowania zawodowego."

    Wszystko więc zależy od "pozostawania we wspólnym gospodarstwie domowym".

    Ale składki na ubezpieczenie społeczne takiej osoby też odlicza się od
    dochodu:

    Ustawa o pdof
    "Art. 26. 1. Podstawę obliczenia podatku, z zastrzeżeniem art. 24 ust. 3,
    art. 28-30 oraz art. 30a-30c, stanowi dochód ustalony zgodnie z art. 9,
    art. 24 ust. 1, 2, 4, 4a-4e, ust. 6 lub art. 24b ust. 1 i 2 lub art. 25, po
    odliczeniu kwot:
    1) (skreślony)
    2) składek określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o
    systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. nr 137, poz. 887, z późn. zm.):
    a) zapłaconych w roku podatkowym bezpośrednio na własne
    ubezpieczenia emerytalne, rentowe, chorobowe oraz wypadkowe podatnika
    oraz osób z nim współpracujących, [...]"
    ^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^^

    --
    ~~~~~ Posted by KNode ~~~~~

  • 4. Data: 2006-03-07 20:43:47
    Od: Samotnik <s...@W...samotnik.art.pl>

    Dnia 07.03.2006 Docent <docent@[WytnijTo]> napisał/a:

    > A dlaczego nie?

    No dobra, to słowo "małoletnich" mi umknęło :)
    --
    Samotnik
    http://www.zagle.org.pl/