  • 21. Data: 2004-06-23 21:10:38
    Temat: Re: merlin.com.pl i ich faktura
    Od: "MooSHEL" <m...@p...pl>

    Użytkownik "Radosław Popławski" <r...@a...net.pl> napisał w wiadomości
    > Nie prowadzisz aby rozważań zbyt akademickich? Merlin kupuje usługę i
    powinien zrefakturować
    > jej koszty. I tyle. Widać znaleźli sobie sposób na ominięcie opodatkowania
    :))

    Primo: dyskusja byłaby akademicka gdyby sytuacja zaprezentowana przez
    Samotnika była hipotetyczna - ale ta jest jak najbardziej faktyczna.

    Secundo: temat jest wyjątkowo ciekawy. Nie sądze żeby Merlin robił to
    "przypadkowo". Pewnie wymyślili coś co nam nie przyszło do głowy. A każdy z
    nas znalazłby zapewne kilka ciekawych pomysłów na wykorzystanie "sposobów na
    ominięcię opodatkowania"?

    Pozdro,
    MooSHEL

  • 22. Data: 2004-06-24 07:47:37
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 23 Jun 2004, MooSHEL wrote:

> [...]
    >+ > [...]
    >+ > >+ Napisałem: co do zasady. ;-))
    >+ > Zgoda. Co nie pozwala jednak wysnuć wniosku że poczta jest "normalnym"
    >+ > przesiębiorstwem podlegającym zasadom :]
    >+
    >+ Też zgoda.
    >+ Jest w ustawie zapis o momencie powstania obowiązku podatkowego przy
    >+ sprzedaży kart telefonicznych [...]
    >+ opodatkował je w ten sam sposób. Jednak nie mogę znaleźć jakiegoś
    >+ specjalnego przepisu dotyczącego znaczków właśnie - co sugeruje że albo źle
    >+ szukam, albo że powinno się zastosować tę generalną zasadę.

    Którą ?
    Tę o opodatkowaniu usługi czy tę o opodatkowaniu (a raczej w przypadku
    znaczków: momentu zwolnienia z opodatkowania :)) zaliczki, bo IMHO ta
    druga jest (również) jak najbardziej "generalna" ? :)
    Być może ustawodawca "pominął problem" z powodu zwolnienia z VAT właśnie:
    jeśli ktoś refakturuje usługę pocztową to przecież NIE MA podatku do
    odliczenia, jeśli ktoś zaliczy ją w koszt własnej usługi - to obłoży
    podatkiem wg stawki "całościowej".
    Krótko mówiąc: o ile sama dyskusja o możliwości refakturowania usługi
    pocztowej ma ręce i nogi to moment powstania obowiązku podatkowego
    (a raczej zwolnienia :]) VAT jest bez znaczenia księgowego i podatkowego...

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 23. Data: 2004-06-24 18:25:34
    Od: "MooSHEL" <m...@p...pl>

    wiadomości > Którą ?
> [...]
    > pocztowej ma ręce i nogi to moment powstania obowiązku podatkowego
    > (a raczej zwolnienia :]) VAT jest bez znaczenia księgowego i

    Załóżmy że mówimy o starej ustawie (bo merlin robił to zdaje się jeszcze
    przed majem) [a ja jeszcze nie znam dokładnie nowej].

    A więc generalna zasada jest jedna - wyrażona w art. 6:
    "obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania (dostarczenia), przekazania,
    zamiany, darowizny towaru lub wykonania usługi, (..), Z ZASTRZEŻNIEM ust.
    2-10 oraz art. 6b i art. 35 ust. 2a-6."

    Czyli jeśli coś NIE jest odmiennie uregulowane w ust. 2 -10 to znaczy że
    stosujesz zasadę ogólną wyrażoną w ust.1. Inaczej być nie chce. Zaliczki są
    zasadą podrzędną - wyrażoną w ust. 8.

    Nie mogę się z tobą zgodzić co do tego, że uregulowanie momentu powstania
    obowiązku podatkowego może zostać pominięte tylko dlatego, że coś jest z
    podatku zwolnione. Przecież nawet w związku z dokonywaniem przez podatnika
    czynności zwolnionych ciąży na nim szereg obowiązków, innych niż zapłata
    podatku - np. wystawienie faktury, wpływ zwolnionej na współczynnik i może
    jeszcze jakieś inne (np. chociażby samo określenie czy dana czynność jest
    zwolniona czy nie w przypadku kiedy np. to zwolnienie będzie tylko czasowe -
    musisz mieć sposób określenia momentu kiedy dokonałeś sprzedaży [lub powstał
    obowiązek - to nie zawsze jest tożsame] aby móc określić czy dokonałeś jej
    jeszcze w momencie obowiązywania zwolnienia czy już nie).

    Pozdro,
    MooSHEL

  • 24. Data: 2004-06-24 21:59:41
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 24 Jun 2004, MooSHEL wrote:
    [...]
> [...]
    >+ stosujesz zasadę ogólną wyrażoną w ust.1. Inaczej być nie chce. Zaliczki są

    Przyjmijmy takie określenie. Przyjmijmy że opodatkowanie zaliczki
    w momencie zapłaty jest wobec tego "regularnym wyjątkiem od reguły"
    - co ci się wobec tego nie podoba w znaczkach że marudzisz ? ;)
    (ja WIEM co MOGŁOBY się nie podobać, ale... :))

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 25. Data: 2004-06-25 00:38:23
    Od: "MooSHEL" <m...@p...pl>

    wiadomości > [...]
> [...]
    > - co ci się wobec tego nie podoba w znaczkach że marudzisz ? ;)
    > (ja WIEM co MOGŁOBY się nie podobać, ale... :))

    Sorry, ale jestem po meczu Ang-Port i po kilku małych piwkach i nie kumam co
    się mi starasz przekazać.... ;-))))) Wcześniej pisałeś przecież że nie
    podejmujesz się obrony argumentu, że sprzedaż znaczków należy traktować jak
    100% przedpłatę na poczet usług pocztowych.

    Mogłbyś dla mnie, wyjątkowo dziś, nieco jaśniej? ;-)))))

    Pozdro,
    MooSHEL

  • 26. Data: 2004-06-25 22:50:30
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 25 Jun 2004, MooSHEL wrote:
    [...]
    >+ się mi starasz przekazać.... ;-))))) Wcześniej pisałeś przecież że nie
    >+ podejmujesz się obrony argumentu, że sprzedaż znaczków należy traktować jak
    >+ 100% przedpłatę na poczet usług pocztowych.

    Poddaję :) !
    Sugerowałem tylko że jeśli jest wyjątkiem "na podobą skalę" co
    opodatkowanie zaliczki :)
    Ale *tożsame* nie jest :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, ZUS)

  • 27. Data: 2004-06-26 08:47:29
    Od: "MooSHEL" <m...@p...pl>

    > Poddaję :) !
    > Sugerowałem tylko że jeśli jest wyjątkiem "na podobą skalę" co
    > opodatkowanie zaliczki :)
    > Ale *tożsame* nie jest :)

    No to zaczynamy się kręcić wokół własnego ogona ;-)))

    Szkoda, miałem cichą nadzieję że odezwie się jakiś pocztowy księgowy i
    powie: nie wymyślajcie głupot - jest rozporządzenie MF z 93 roku które mówi
    tak i tak... :-(

    Ale dzięki za twórczy udział w tej dyskusji - do zobaczenia w innych
    wątkach! ;-))

    Pozdro,
    MooSHEL