  • 1. Data: 2004-06-13 13:47:51
    Temat: nieruchomość - aport do s.c.
    Od: "K.Jacek" <k...@p...onet.pl>

    Mam założyć z synem spółkę cywilną.
    Ja jako aport wprowadzam nieruchomość:
    - działka pod budynkiem wartość np. 200 000 PLN - po wycenie
    - budynek do remontu wartość np. 800 000 PLN - po wycenie
    Spółka remontuje budynek zprzeznaczeniem na pensjonat. Jest VAT.
    Koszt remontu np. 300 000 PLN + np.50 000 VAT
    VAT zwracany jest przez US.
    Ale załóżmy że brak pieniędzy na dalszy remont.
    Sprzedajemy więc część lub całość budynku jako spółka
    Np. Cały budynek za kwotę netto
    (200 000 grunt + 800 000 budyek + 300 000 remont + zysk 200 000
    = za 1 500 000 PLN) + VAT 22%.
    Kupując nieruchomość jako osoba fizyczna nie płaciłem VAT, bo go jeszcze
    nie było, a kupowałem także od osoby fizycznej.
    Gdybym miał odprowadzić 22% VAT (330 000 PLN) to uważam
    że coś tu nie jest w porządku, bo muszę starać się sprzedać drożej.
    Co się dzieje z VAT-em? Może wniesionego wartości aportu ten VAT by nie
    obejmował?
    A co by się stało gdybym przed zamiarem ewentualnej sprzedaży wycofał ten
    aport
    ze spółki, zwrócił 50 000 PLN do US i sprzedał tą nieruchomość jako osoba
    fizyczna?

    Czy komuś chciało by się poświęcić trochę czasu i wyjaśnić mi cokolwiek?

    Pozdrawiam

    K.J.