  • 1. Data: 2002-04-03 09:29:06
    Temat: nowy VAT - stary VAT
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    jak myslicie, czy nowe przepisy pozwalające korygować podatek
    naliczony do koku wstecz, można stosować juz teraz, tzn. do deklaracji
    sprzed wejścia w życie tych przepisów?
    Konkretnie: mam klienta który nie złożył deklaracji VAT za grudzień.
    To był pierwszy miesiąc jego działalnościu, trochę sie chłopak
    pogubił, wprawdzie twierdzi że składał, ale w papierach ma tylko
    recznie pisany oryginał bez pieczątki, w US deklaracji nie ma.
    US przysłał wezwanie do złożenia deklaracji 29 marca.
    Konsekwencje - wiadomo - niemoznośc odliczenia VAT. A było tego w
    grudniu naprawde sporo, jest o co się bić.
    Na dodatek za późno żeby faktury grudniowe uwzględnić w styczniu i
    zapłacic tylko odsetki, a nie zwracać cały VAT naliczony.

    Ale 26 marca weszły w życie nowe przepisy, pozwalające korygować VAT
    naliczony do roku wstecz - art. 19 ust. 3b.
    Pytanie, czy mozna w takim razie skorygować in plus podatek naliczony
    za styczeń opierając sie już na nowych przepisach?
    Czy może przepis dotyczy tylko deklaracji za miesiące po wejściu w
    zycie nowelizacji?

    Na dobitkę pani z US stwierdziła, że nie ma szans na odstąpienie od
    kary za nieterminowe złożenie deklaracji, bo mają "ukaz" z
    ministerstwa żeby karać wszystkich, nie ma wyjątków, i że ich z tych
    kar rozliczają.
    A propos - ile można takiej kary dostać maximum?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 2. Data: 2002-04-03 14:54:17
    Temat: Re: nowy VAT - stary VAT
    Od: "justyna" <s...@w...pl>

    mysle, że te przepisy nie działają wstecz, kom. także bodajże
    rzeczpospolitej, niestety
    a co do korekty to i tak musisz zrobić korektę deklaracji vat 7 za grudzień
    bo jeżeli "łapnie " Cie kontrola, to i tak pewnie odnajdą tę sytuację i
    zapłacisz vat nienależnie odliczony, odsetki i sankcję ( 30%)
    więc warto złozyć korektę chyba przed urzędem:-))
    pozdrawiam
    justyna

  • 3. Data: 2002-04-04 07:39:57
    Od: Maddy <m...@i...pl>

    Dnia 02-04-03 16:54, Użytkownik justyna napisał:
    > mysle, że te przepisy nie działają wstecz, kom. także bodajże
    > rzeczpospolitej, niestety
    Sprzeczałabym sie co do działania prawa wstecz w tym przypadku.
    Przecież przepis dotyczy *czynności* dokonania korekty, a tę wykonuję
    już po wejściu w życie ustawy.
    A ponadto. Biorę do ręki dziennik ustaw i czytam że wprawdzie cała
    "ustawa o zmiasnie ustawy ble ble ble" wchodzi w życie w terminie 14
    dni od dnia ogłoszenia. Ale oznacza to że interesująca nas korekta
    możliwa jest dopiero 14 dni od ogłoszenia ustawy.
    Ale wcześniej, w artykule drugim, znajdują się przepisy oikreslające
    zakres czasowy stosowania niektórych nowych przepisów.
    I co do niektórych przepisów jest jasno okreslone dla jakich rozliczeń
    stosuje sie nowe prawo (np. począwszy od rozliczeń za miesiąc w którym
    ustawa weszła w życie). Dla istotnego dla mnie przepisu nie ma takich
    ograniczeń.
    Co daje mi podstawe by sądzić, że już w tej chwili moge skorygować
    deklaracje za rok "w tył". O ile zrobię to po 26 marca.

    Orko. wypowiedz się, bardzo Cie proszę.
    Przepis jest na tyle świerzy, że nie ma żadnej praktyki, precedensu
    ani czegokolwiek do podparcia.

> [...]
    > zapłacisz vat nienależnie odliczony, odsetki i sankcję ( 30%)
    > więc warto złozyć korektę chyba przed urzędem:-))
    Przeciez pisałam, że urząd juz to wyłapal, przysłał wezwanie do
    złożenia deklaracji. Więc o jakiej korekcie mowa? Nie było deklaracji,
    nie może byc do niej korekty.
    Zresztą deklaracja poszła już, bez podatku naliczonego do odliczenia
    oczywiście.Zaległośc podatkowa pójdzie jutro z odsetkami.
    Zreszta o tym wszystkim już pisałam...
    Kurcze, musze pisac krótsze posty, takie na jeden ekran.

    Aha, i byłoby miła odmianą zobaczyć jak odpowiadasz *pod* cytatem :-)
    To taki dobry, stary internetowy zwyczaj. Cos jak przepuszczanie
    wychodzących czy jedzenie nożem i widelcem.
    Poza tym ułatwia to odpowiadanie, nie musisz sie uczyć postu
    przedmówcy na pamięć, bo pamięc bywa zawodna. QED :-)

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    m...@e...com.pl

  • 4. Data: 2002-04-04 11:34:09
    Temat: Odp: nowy VAT - stary VAT
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Maddy <m...@i...pl> w wiadomości do grup dyskusyjnych
    napisał:3...@i...pl...

> [...]
    >
    > Orko. wypowiedz się, bardzo Cie proszę.
    > Przepis jest na tyle świerzy, że nie ma żadnej praktyki, precedensu

    Mam złą wiadomość - już pojawiła się wypowiedź MF, że prawo do korekty
    dotyczy wyłącznie deklaracji składanych po 26 marca :-(

    Trzeba jednak pamiętać, że niedawno było głośno o wyroku NSA(dot. art. 19
    ust. 3b) , w którym sąd stwierdził że możliwe jest złożenie wniosku o
    stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji.

    Orka

  • 5. Data: 2002-04-04 16:55:23
    Od: Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl>

    Orka wrote:
    > Mam złą wiadomość - już pojawiła się wypowiedź MF, że prawo do korekty
    > dotyczy wyłącznie deklaracji składanych po 26 marca :-(
    No ładnie. A więc juz o tym pomyśleli..

> [...]
    > ust. 3b) , w którym sąd stwierdził że możliwe jest złożenie wniosku o
    > stwierdzenie nadpłaty wraz z korektą deklaracji.

    Orko, masz gdzieś namiary na ten wyrok? Zawszeć to coś.
    Jak rozumiem dotyczył "starego" stanu prawnego?

    Maddy

    --
    Magdalena "Maddy" Wołoszyk
    e-mail: m...@e...com.pl

  • 6. Data: 2002-04-04 17:26:20
    Od: "Orka" <o...@i...pl>

    Użytkownik Magdalena Woloszyk <m...@e...com.pl> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:r...@l...localdomain...

    > No ładnie. A więc juz o tym pomyśleli..

    Obawiam się, że to dopiero początek :-((((

    > Orko, masz gdzieś namiary na ten wyrok? Zawszeć to coś.

    Sprawdź skrzynkę

    > Jak rozumiem dotyczył "starego" stanu prawnego?

    Tak

    Orka