  • 1. Data: 2003-07-30 21:38:34
    Temat: odliczenia za dożywocie...
    Od: "alien" <a...@x...com>

    Ojciec jest po wylewie i jest częściowo sparaliżowany, znalazłem mu fajny
    dom opieki z rehabilitacją, a on przepisał mi aktem na dożywocie swoją
    nieruchomość (mały budynek wynajmowany na biura kilku firmom).
    Teraz boję się, że wpadnę w wyższy próg podatkowy, czy opłatę pobytową w
    domu opieki, lekarstwa i rehabilitację mogę sobie odliczać? Jak prowadzić
    zestawienia wydatków?

  • 2. Data: 2003-07-30 23:26:18
    Temat: Re: odliczenia za dożywocie...
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 30 Jul 2003, alien wrote:

    >+ Ojciec [...] przepisał mi aktem na dożywocie swoją
    >+ nieruchomość (mały budynek wynajmowany na biura kilku firmom).
    >+ Teraz boję się, że wpadnę w wyższy próg podatkowy,

    Usiłując zrozumieć skąd problem: chodzi o przychód z darowizny
    (opodatkowany osobnym podatkiem) czy przychód z najmu (też
    dający opodatkować się ryczałtem !) ?

    pozdrowienia, Gotfryd

  • 3. Data: 2003-07-31 18:02:00
    Od: "alien" <a...@x...com>

    Akt dożywocia był aktem sprzedaży (zapłaciłem 2% podatku), a nie była to
    darowizna.
    Z dochodu z najmu tejże nieruchomości mam utrzymywać i opiekować się ojcem,
    czyli
    chciałbym poznać formy ulg podatkowych i odliczeń związanych z przychodami z
    najmu
    (szczególnie w odniesieniu na akt dożywocia, w którym są zawarte jakieś
    wyliczenia kwot,
    które mam przeznaczać na ojca).
    Jak znam życie ryczałt jest do jakiejś kwoty, zakładam 20.000 zł, a to
    odpowiada najmowi
    mieszkania przez podatnika, a ja spodziewam się kwoty przynajmniej
    dwukrotnie większej i
    stąd moje obawy bo jako pracownik biurowy miałem dotąd najniższy próg i
    jeszcze zwroty
    podatku a teraz przyjdzie mi ...

    wiadomości
    jan.zabrze.pl...

  • 4. Data: 2003-07-31 21:16:25
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 31 Jul 2003, alien wrote:
    [...]

    Do "dozywocia" nic nie dodam, bo nie wiem.
    [...]
    >+ Jak znam życie ryczałt jest do jakiejś kwoty,

    Jest inaczej: są dwie wartości ryczałtu, do progu płaci się
    niższy ryczał, powyżej - wyższy (ale nadal może to być ryczałt !).
    Z pułapek przy "normalnym" ryczałcie - jest fakt, że wszystkie
    opłaty (nawet jeśli ponosi je najemca) są *formalnie* twoim
    dochodem (bo miałeś je płacić ty) - ale w twoim przypadku
    tego problemu nie będzie.
    Przy roliczaniu najmu na zasadach ogólnych - od przychodu
    możesz odjąć wszystko co nadaje się na koszt (podatki
    gruntowe i inne takie dla przykładu). Nie mam zielonego
    pojęcia czy można np. amortyzować wartość mieszkania :(,
    może ktoś napisze...

    pozdrowienia, Gotfryd