  • 1. Data: 2003-06-13 07:15:36
    Temat: odliczenie ZUSu w rozliczeniu rocznym
    Od: " wd40" <w...@N...gazeta.pl>

    Witam wszystkich serdecznie

    Mam umowę o pracę - pracodawca płaci za mnie ZUS i odprowadza podatek oraz
    prowadzę własną DG - płacę tylko zdrowotne.
    Prawdopodobnie w ciągu roku DG przyniesie mi stratę ale zdrowotne za nie
    opłacać będę terminowo.

    W związku mam następujące pytania:
    1)Czy w rozliczeniu rocznym od podatku mogę odjąć zarówno zdrowotne z umowy o
    pracę i własnej DG czy wyłącznie z etatu?
    2)Czy w PIT-5 za dany miesiąc (zawsze strata) jako zdrowotne wpisuję 0zł czy
    faktycznie zapłaconą kwotę?

    pozdrawiam

  • 2. Data: 2003-06-13 07:26:08
    Temat: Re: odliczenie ZUSu w rozliczeniu rocznym
    Od: "Wiola Pikorska" <p...@p...com.pl>

    Użytkownik " wd40" <w...@N...gazeta.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    umowy o
    > pracę i własnej DG czy wyłącznie z etatu?

    Jak do tej pory można było odliczyć zdrowotną całą zapłaconą ( oczywiście do
    limitu ) również tę ze straty.

    > 2)Czy w PIT-5 za dany miesiąc (zawsze strata) jako zdrowotne wpisuję 0zł
    czy
    > faktycznie zapłaconą kwotę?

    Z tego co sobie przypominam PIT-5 określa co mozna wpisać jak nie ma dochodu
    to nie da się wpisać odliczeń rózwnież zdrowotnej.
    Pozdrawiam Wiola

  • 3. Data: 2003-06-13 10:34:36
    Od: "Waldek" <d...@k...onet.pl>

    > umowy o
    TAK

    > Z tego co sobie przypominam PIT-5 określa co mozna wpisać jak nie ma
    dochodu
    > to nie da się wpisać odliczeń rózwnież zdrowotnej.
    > Pozdrawiam Wiola
    PIT-5 rozliczasz oddzielnie pracę oddzielnie działalność i dlatego nie
    odliczysz,
    Natomiast w PIT rozliczenia rocznego rozliczasz łącznie i tu odliczysz - US
    zwraca w przypadku straty w działalności.

    Waldemar Kowalski

  • 4. Data: 2003-06-13 18:28:45
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Użytkownik Waldek napisał:
> [...]
    > Natomiast w PIT rozliczenia rocznego rozliczasz łącznie i tu odliczysz
    > - US zwraca w przypadku straty w działalności.
    I tutaj mam pytanie: skad brac kwoty do odliczenia w PIT-36 skladki
    zdrowotej z DG, jesli na PIT-5 co miesiac bedzie sie skladalo deklaracje
    o zerowej skladce zdrowotnej? Czy mozna zsumowac kwoty skladek z
    deklaracji wysylanych do ZUS? A co, jesli deklaracje nie byly wysylane?
    (nie ma takiego obowiazku jesli nie bylo zmian)

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 5. Data: 2003-06-13 20:21:30
    Od: "Wioletta Pikorska" <w...@j...com.pl>

    Użytkownik "Piotr Liskiewicz" <l...@p...fm> napisał w wiadomości
> [...]
    > deklaracji wysylanych do ZUS? A co, jesli deklaracje nie byly wysylane?
    > (nie ma takiego obowiazku jesli nie bylo zmian)
    -----------------------------
    Skąd brać wysokość składek ? Napewne z zapłat masz jakiś druk wpłaty zapewne
    .Skadane deklarcje ZUS nic tu nie pomogą bo odliczasz skałdki zapłacone i
    tylko do limitu 7,75 a płacisz 8 % a pozatym możesz zadeklarować i nie
    wpłacić i wtedy też nie odliczysz.
    Pozdrawiam Wiola

  • 6. Data: 2003-06-13 21:50:02
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Użytkownik Wioletta Pikorska napisał:
    > Skąd brać wysokość składek ? Napewne z zapłat masz jakiś druk wpłaty zapewne
    > Skadane deklarcje ZUS nic tu nie pomogą bo odliczasz skałdki zapłacone i
    > tylko do limitu 7,75 a płacisz 8 %
    Dokladnie tak samo jest na drukach wplaty - 8% a odliczyc mozna 7,75%.
    Odliczac z proporcji? Poza tym czy taki wydruk z banku z parafka pani
    sprawdzajacej jest wystarczajacym dokumentem dla US?

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 7. Data: 2003-06-13 22:37:14
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 13 Jun 2003, Piotr Liskiewicz wrote:

    >+ Użytkownik Wioletta Pikorska napisał:
    >+ > Skąd brać wysokość składek ? Napewne z zapłat masz jakiś druk wpłaty
    [...8%/7,75%...]
    >+ Odliczac z proporcji?

    Oczywiście :) Dokładniej: powinno być od "podstawy", bo
    zaokrąglenia mogą namieszać !! Czyli płacisz 8% "podstawy"
    a odliczasz 7,75% "podstawy", a nie 8% podstawy razy 7,75/8 :)

    >+ Poza tym czy taki wydruk z banku z parafka pani
    >+ sprawdzajacej jest wystarczajacym dokumentem dla US?

    Niedyskretnie spytam: czytałeś rozporządzenie ds. KPiR ?
    W szczególności to:
    ++++
    § 13. Za dowody księgowe uważa się również:
    4) dowody opłat pocztowych i bankowych,
    ----

    Możesz rozpętywać burzę co "wystarczy" jako "dość urzędowe",
    było kilka razy :) Ja odliczam na podstawie wydruku z mBanku
    lub Inteligo. Z własnym podpisem i pieczątką :)

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR)

  • 8. Data: 2003-06-14 07:26:10
    Od: Piotr Liskiewicz <l...@p...fm>

    Użytkownik Gotfryd Smolik news napisał:
    > Niedyskretnie spytam: czytałeś rozporządzenie ds. KPiR ?
    > W szczególności to:
    > ++++
    > § 13. Za dowody księgowe uważa się również:
    > 4) dowody opłat pocztowych i bankowych,
    Czytalem i stad moje watpliwosci - przelew do ZUS robie przez internet
    i jedyny dowod przelewu jaki posiadam, to wydruk z banku na bialym
    papierze z parafka (a nie czytelnym podpisem), bez zadnych pieczatek
    banku, nazwisk itp. Taki swistek jestem sam w stanie spreparowac w ciagu
    minuty ;)

    > Ja odliczam na podstawie wydruku z mBanku lub Inteligo.
    No wlasnie o cos takiego mi chodzilo.

    > Z własnym podpisem i pieczątką :)
    Dzieki za odpowiedz, zrobie tak samo :)

    Pozdrawiam

    Piotrek

  • 9. Data: 2003-06-14 12:46:59
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 14 Jun 2003, Piotr Liskiewicz wrote:
    [...]
    >+ Taki swistek jestem sam w stanie spreparowac w ciagu
    >+ minuty ;)

    Jasne. Ile to "przysługuje" za przestępstwo przeciw
    dokumentom ? ;) Przecież to jest łatwo sprawdzalne :)

    >+ > Ja odliczam na podstawie wydruku z mBanku lub Inteligo.
    >+ No wlasnie o cos takiego mi chodzilo.

    :)
    Jak nastały banki internetowe to było tu sporo dyskusji na
    ww. temat (znajdziesz w googlu). Byli zwolennicy wystawiania
    DW, ale IMHO...jest to przesada. Sam wystawiałem DW dla operacji
    wpisywanych do KPiR, ale odpuściłem: wpisuje numer(y) transakcji.

    pozdrowienia, Gotfryd