  • 1. Data: 2006-01-18 12:12:52
    Temat: odliczenie skladki na ubezpieczenie zdrowotne - dylemat :)
    Od: "cim" <p...@p...net_usun_to>

    Witam.

    Tak mnie cos naszlo na myslenie, dlatego chcialbym zapytac Szanownych
    Grupowiczow o zdanie. :)

    Cala rzecz dotyczy skladki na ubezpieczenie zdrowotne.
    Przytocze teraz dwa przepisy podatkowe jeden z ustawy o zryczaltowanym
    podatku dochodowym a drugi z ustawy o pdof.

    Z ustawy o zryczaltowanym podatku...

    Art. 13.
    1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w pierwszej kolejności ulega
    obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej przez
    podatnika, o której mowa w art. 27b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym,
    zapłaconej w roku podatkowym zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki
    zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, o ile nie została odliczona
    od podatku dochodowego.
    2. W przypadku dokonywania obniżki, o której mowa w ust. 1, stosuje się
    odpowiednio przepisy art. 27b ust. 2 i 3 ustawy o podatku dochodowym.

    Z ustawy o pdof:

    Art. 27b.
    1. Podatek dochodowy, obliczony zgodnie z art. 27 lub art. 30c, w pierwszej
    kolejności ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o
    którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki
    zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz.U. Nr 210, poz. 2135):
    1) opłaconej w roku podatkowym bezpośrednio przez podatnika zgodnie z
    przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków
    publicznych,
    2) pobranej w roku podatkowym przez płatnika zgodnie z przepisami o
    świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych,
    - obniżenie nie dotyczy składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód
    (przychód) wolny od podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c oraz
    składek, których podstawę wymiaru stanowi dochód, od którego na podstawie
    przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
    2. Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którą zmniejsza się podatek,
    nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki.
    3. Wysokość wydatków na cele określone w ust. 1 ustala się na podstawie
    dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

    Pytanie:
    Czy stosujac sie do wykladni gramatycznej, ktora mysle iz jest jednoznaczna,
    ze ryczalt (podatek) w pierwszej kolejnosci ulega obnizeniu o skladke
    zdrowotna liczona jako 7,75% podstawy wymiaru obliczenia tej skladki jest to
    postepowanie obowiazkowe?

    Czy moze mozna to traktowac jako pewne uprawnienie a nie obowiazek i
    mozliwosc nie odliczenia tej skladki od ryczaltu (podatku) a co za tym idzie
    wplate odpowiedniej niepomniejszonej kwoty ryczaltu (podatku) do US?
    Przykladowo mam taki kaprys i juz. Chce zmniejszyc deficyt budzetowy. ;)

    Pozdrawiam.

    cim

  • 2. Data: 2006-02-01 09:40:44
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Wed, 18 Jan 2006, cim wrote:

    > Tak mnie cos naszlo na myslenie, dlatego chcialbym zapytac Szanownych
    > Grupowiczow o zdanie. :)

    :)

    > Cala rzecz dotyczy skladki na ubezpieczenie zdrowotne.
    [...]
    > 1. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych w pierwszej kolejności ulega
    > obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne opłaconej przez
    > podatnika
    [...]
> [...]
    > zdrowotna liczona jako 7,75% podstawy wymiaru obliczenia tej skladki jest to

    Wychodzi na to że tak - ale tam jest "nie więcej niż".
    Czyli wolno odliczyć zero :)

> [...]
    > wplate odpowiedniej niepomniejszonej kwoty ryczaltu (podatku) do US?
    > Przykladowo mam taki kaprys i juz. Chce zmniejszyc deficyt budzetowy. ;)

    Moja ścieżka rozumowania:
    - na podstawie ustawy o ryczałcie uznajemy że odliczamy wg zasad
    ogólnych
    - wg zasad ogólnych odliczamy mniej. Na przykład zero. Bo ta
    ustawa pozwala :)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 3. Data: 2006-02-02 19:27:02
    Od: "cim" <p...@p...net_usun_to>

> [...]
    > ogólnych
    > - wg zasad ogólnych odliczamy mniej. Na przykład zero. Bo ta

    O to to... ;)

    Czyli jednak uprawnienie. Jestem sklonny przychylic sie do tego stanowiska.
    Organy podatkowe z pewnoscia nie mialy by nic przeciwko takiemu
    postepowaniu. W tym przypadku uszczuplenie powstaje... ale w kieszeni
    podatnika :)

    cim