    From: "Jacek Rakowski [www.goldap.info.pl]" <w...@g...net>
    Newsgroups: pl.soc.prawo.podatki
    Subject: opłata za zwrot towaru
    Date: Thu, 2 Nov 2006 10:13:00 +0100

    KPiR, VAT

    Sprzedając materiały budowlane często zdarza się, że klientom towar zostaje
    i chcą go zwrócić. Nie robię problemów, gdy klient sie na taki zwrot umówił
    przy zakupie. Po prostu wystawiam korektę faktury i przyjmuję towar. Wkurzam
    sie jednak, gdy towar chcą zwrócić osoby, z którymi sie na taki zwrot nie
    uwamiałem. Nie lubie za darmo przewalać towaru, bo kiedy sprzedałem, to wiem
    że sprzedałem. A nie mi tu kupił i połowę oddać chce, bo mu zostało...

    Przyszedł wiec mi do głowy pomysł pobierania opłaty za zwrot towaru.
    Wymyśliłem to tak.
    1. Klient kupuje towar. Wystawiam fakturę VAT. Przy zakupie ustalamy, że w
    przypadku zwrotu towaru zostanie pobrana opłata manipulacyjna z tytułu
    zwrotu w wysokosci 10% wartosci zwracanego towaru.
    2. Klient zwraca towar o wartosci 100zł, który mu został. Wystawiam korektę
    do faktury zakupu na 200zł.
    3. Wystawiam druk KP, w jego treści piszę: Opłata manipulacyjna z tytułu
    zwrotu towaru - 20zł
    4. Dla klienta oddaje kopie KP, korektę faktury VAT i zwracam 180zł

    Czy mogę coś takiego Waszym zdaniem zrobić? Mi się wydaje że tak, bo jest to
    kwestia tylko umowy z klientem. Ale proszę o Wasze opinie.

    I pytanie "techniczne". Wg mnie taka opłata nie jest ani towarem ani usługą,
    wiec pod VAT nie podlega. Zatem w ewidencji VAT nic nie wpisuję, w KPiR zaś
    ksieguję wystaiwone KP pod 8 jako pozostałe przychody. Czy dobrze myslę?

    Pozdrawiam, jacenty