  • 1. Data: 2004-12-03 23:48:37
    Temat: oprogramowanie komputerowe, licencje i VAT
    Od: "bobee" <b...@v...pl>

    witam, problem byl poruszany nie raz, ale chyba kazda sytuacja to oddzielny
    pryzpadek :( o zgrozo. Zeby nie zanudzac to moze przedsatwie moj problem.

    - firma X pisze oproramowanie komputerowe (baza danych, strona www) , jest
    jego wlascicielem i tworca - wynika samo z sie :)

    firma X chce "sprzedac" swoj produkt i ok, przychodzi czas na wystawienie
    faktury. wiadomo , mozna wszystko sprzedac na 22% vat i US i minister
    finansow bedzie szczesliwy ..... ale po co uszczsliwiac na sile ????

    firma X wie ze jej oprogramowanie bedzie uzywane przez jednego klienta i ani
    jednego wiecej. Wiec moze zrobic to inaczej. Cena ustalona na 10 000 zl
    brutto i wiecej nie da rady.
    Czy mozleiwe i zgodne z prawem jest wystawienie faktury vat z nastepujacymi
    pozycjami ;
    1. projekt i wykonanie oprogramowania szt.1 wartosc netto 2049 zl VAT 22%
    451 zl wartosc brutto 2500 zl
    2. sprzedaz praw autorskich do w.w oprogramownia szt. 1 wartosc netto 7009
    zl VAT 7% 491 zl brutto 7500 zl PKWIU 93.03

    oczywiscie watpliwosci sa do punktu 2 z 7% VATem, czy sformulowanie sprzedaz
    praw autorskich do oprogramowanei komputrowego moze byc zaklasyfikowana do
    (Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004 r.) ZAŁĄCZNIK Nr 3 WYKAZ TOWARÓW I USŁUG,
    OPODATKOWANYCH STAWKĄ PODATKU W WYSOKOŚCI 7 %
    poz. 162| "Usługi twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów
    ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie
    honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub
    praw do artystycznego wykonania"

    czy moze powinno byc to inaczej sformulowane ???? moze punkt powinien miec
    brzmienie:
    2. udzielenie bezterminowej licencji na uzytkowanie oprogramowania
    ...................vat 7% pkwiu 93.03
    a moze:
    2. przekaznie praw autorskich do oporgamowania ...... vat 7% pkwiu 93.03

    ??????
    problem tkwi w tym ze nawet w US nie bardzo kto wie jak na to pytanie
    odpowedzec, bo co glowa to inny pomysl :(((((

    czy ktos moze mial doczynienia z podobna sytuacja i moglby sie podzielic
    uwagami ew, wskazowkami na co zwrocic szczegolna uwage przy formulowaniu
    tresci faktury ????? zakladam ze sie da na 7% :))))))) ... optymistycznie
    z gory dzieki i pozdrawiam

  • 2. Data: 2004-12-04 13:37:34
    Temat: Re: oprogramowanie komputerowe, licencje i VAT
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 4 Dec 2004, bobee wrote:
    [...]
> [...]
    >+ ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych wynagradzane w formie
    >+ honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub

    Przyznam że mi się nie widzi "wynagradzane w formie honorariów".
    Co ustawodawca chciał przez to powiedzieć ? Zasada "ratio legis"
    domaga się żeby uznać że CHCIAŁ (jakby nie chciał to by napisał
    samo "wynagrodzenie" bez dodawania "w formie..." !).

    Wskazywałoby na "wynagrodzenie osobiste", czyli uzyskiwane wg art.10.1.7
    ustawy o podatku dochodowym... z tego by wynikało iż przyjmując
    twój punkt widzenia można sprzedać prawo majątkowe (do programu)
    w ramach fimy ale nie jako dochód z działalności - a dochód do
    którego przysługuje 50% KUP: pytania były kilka razy, ani razu
    nie widziałem głosu za dopuszczalnością takiego rozwiązania :]

    >+ problem tkwi w tym ze nawet w US nie bardzo kto wie jak na to pytanie
    >+ odpowedzec, bo co glowa to inny pomysl :(((((

    Owszem, bo i pojęciowo ustawodawca tak pozapętlał... :(
    No to masz pesymistycznie brzmiący - problem "mój": "czy wynagrodzenie
    z tytułu działalności gospodarczej mogło być nazwane przez ustawodawcę
    honorarium ?"...
    Nie, nie mam "pod ręką" jakichś rozstrzygnięć na ten temat !

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)