  • 1. Data: 2003-08-10 13:31:21
    Temat: otwieramy DG - kilka wątpliwości [długie]
    Od: sofi <n...@n...invalid>

    Witam grupowiczów!
    Z mężem planujemy otworzyć indywidualną działalnośc gospodarczą, która
    będzie zarejestowana na niego. W związku z tym prosimy o pomoc osoby
    zorientowane w kilku kwestiach:

    1.Wiemy, że najkorzystniej byłoby gdyby mąż zgłosił mnie jako osobę
    współpracującą (gdzie to należy zgłosić i jakie to niesie konsekwencje
    prawne). Jak rozumiem w takiej sytuacji musiałby płacić na mnie składki
    ZUS i w jakiej wysokości?

    2.Chcemy kupić tel. komórkowy na firmę - jak księgować rachunki: kwotę
    netto w KPiR jako koszty, a VAT odliczac w ewidencji vatowskiej
    (będziemy vatowcami od początku)? Czy rachunek powinien być opłacany z
    konta osobistego czy z firmowego?

    3.Czy korzystniej byłoby prowadzić samemu księgowość KPiR i VAT(albo
    korzystając z usług zaprzyjaźnionej księgowej) czy też oddać to do biura
    rachunkowego, a jeśli tak to ile wynosze średnie opłaty za prowadzenie
    księgi i jak to wygląda w praktyce (mogę w całości powierzyc prace
    specjalistom czy mimo to muszę na bieżąco śledzić przepisy prawne)?

    4.Czy mąż może zatrudnić na umowę zlecenie lub inną umowę swoją matkę,
    która pobiera zasiłek przedemerytalny?

    5.Mając samochód prywatny używany także do celów służbowych jak wygląda
    sprawa zakupu paliwa - czy przy każdym tankowaniu należy brać fakturę na
    firmę i jak to później odliczać: co idzie na pryuwatne wycieczki a co
    wiąże się z prowadzeniem działalności? Czy darowizna dla osoby prywatnej
    w postaci samochodu wiąże się z płaceniem podatku w US?

    6.Czy swobodnie można dysponować pieniędzmi z konta firmowego (płacic
    rachunki, robić przelewy, dokonywać zakupów kartą, wpłacać gotówkę itp.)
    i czy w razie kontroli fiskusa możemy mieć problemy?

    7.Czy osoba współpracująca czyli ja (żona) jest równouprawniona do
    zarządzaniu firmą (podpisywanie faktur VAT itp.)?

    8.Jak księgować (odliczać) zakup kasy fiskalnej, czynszu za wynajem
    lokalu i opłat za media itp.?

    9.Siedzibą firmy byłoby wynajęte (miejse działalności to odrębny lokal),
    prywatne mieszkanie - czy właściciel tego mieszkania musi zgłaszać do US
    ten fakt?

  • 2. Data: 2003-08-10 14:50:52
    Temat: Re: otwieramy DG - kilka wątpliwości [długie]
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    sofi wrote:
    > 2.Chcemy kupić tel. komórkowy na firmę - jak księgować rachunki: kwotę
    > netto w KPiR jako koszty, a VAT odliczac w ewidencji vatowskiej
    dokładnie.

    > (będziemy vatowcami od początku)? Czy rachunek powinien być opłacany z
    > konta osobistego czy z firmowego?
    z osobistego nie bo bank się będzie bulwersował. Z firmowego.

    > 3.Czy korzystniej byłoby prowadzić samemu księgowość KPiR i VAT(albo
    > korzystając z usług zaprzyjaźnionej księgowej)
    zależy na ile księgowa jest zaprzyjaźniona i na ile zna problematykę.

    > czy też oddać to do biura
    > rachunkowego
    Płacisz za święty (no - prawie święty) spokój. Zależy jeszcze od biura
    (sprawdź uprawnienia i OC).

    > a jeśli tak to ile wynosze średnie opłaty za prowadzenie
    > księgi
    Musisz lokalnie sprawdzać - średnia krajowa nie istnieje.

    > i jak to wygląda w praktyce (mogę w całości powierzyc prace
    > specjalistom czy mimo to muszę na bieżąco śledzić przepisy prawne)?
    Jeszcze raz - zależy od biura ale i tak biuro odpowiada TYLKO za
    poczynione _przez_ _siebie_ błędy. Są jeszcze inne zalety prowadzenia
    ksiąg przez obcą firmę ale to ci juz na miejscu każdy opowie ;))

    > 5.Mając samochód prywatny używany także do celów służbowych jak wygląda
    > sprawa zakupu paliwa
    Sprzedają bez problemu :))))

    > czy przy każdym tankowaniu należy brać fakturę na
    > firmę
    Najlepiej - choćby po to, żeby mieć zapas w razie pośpiechu ;)))
    Pamiętać o nr rej. na fakturze!!!!

    > i jak to później odliczać: co idzie na prywatne wycieczki a co
    > wiąże się z prowadzeniem działalności?
    Robisz sobie taką krzyżówkę - w jednej kolumnie udokumentowane wydatki a
    w drugiej - ilość przejechanych (znaczy takich, z których się możesz w
    razie czego wytłumaczyć przed US) kilometrów x stawka ministerialna.
    Podsumowujesz obie kolumny i mniejsza suma jest KUP. To się tyczy
    prywatnego. Jeżeli zrobisz z auta środek trwały to sytuacja się zmienia
    ale to spory temat

    > Czy darowizna dla osoby prywatnej
    > w postaci samochodu wiąże się z płaceniem podatku w US?
    Za mało danych - podatku dochodowego czy opłaty od czynności?? Jaka
    wartość auta? Kto daje i odbiera??

    > 6.Czy swobodnie można dysponować pieniędzmi z konta firmowego (płacic
    > rachunki, robić przelewy, dokonywać zakupów kartą, wpłacać gotówkę itp.)
    Przede wszystkim rozumnie, ale najlepiej używać konta firmowego do spraw
    firmowych a prywatnego do prywatnych - może się na przykład jakiś głupek
    doszukiwac prania kasy.

    > i czy w razie kontroli fiskusa możemy mieć problemy?
    No pewnie :))) Po to są kontrole :))) (:[)

    > 7.Czy osoba współpracująca czyli ja (żona) jest równouprawniona do
    > zarządzaniu firmą
    Może nawet występować jako pełnomocnik we wpisie do ewidencji dział. gosp.

    > (podpisywanie faktur VAT itp.)?
    Do podpisywania faktur jak na razie można upoważnić ustnie znajomego
    spod budki z piwem.

    > 8.Jak księgować (odliczać) zakup kasy fiskalnej, czynszu za wynajem
    > lokalu i opłat za media itp.?
    Księgować jako koszt uzyskania przychodu w kwocie netto i odliczać VAT
    (na ogół - są także wyjątki jak choćby samochód i paliwo doń).

    > 9.Siedzibą firmy byłoby wynajęte (miejse działalności to odrębny lokal),
    > prywatne mieszkanie - czy właściciel tego mieszkania musi zgłaszać do US
    > ten fakt?
    Lepiej żeby zgłosił bo US i tak się dowie - przy rejestracji firmy jako
    płatnika VAT (NIP-1 i pokrewne) US życzy sobie obejrzeć tytuł prawny do
    siedziby - w waszym przypadku będzie to umowa najmu.

    --
    = Pozdrawiam ================================ MauP ==
    = Piotr M. Kumor === GG 1676929 === ph.+48602796599 =

  • 3. Data: 2003-08-10 15:28:56
    Od: sofi <n...@n...invalid>

    Dziękuje za wszystkie informacje!
    Mam nadzieję, że mimo tak licznych braków jakie mamy - uda nam się
    ruszyć z tym naszym interesem i nie splajtowac po miesiącu :) Szkoda że
    nie możesz na bieżąco służyć nam radą :(
    A jeśli chodzi o ten samochód to mój ojciec ma zamiar nam go
    sprezentować (stary ford wartość 6-7 tys.)- fajnego mam ojca nieprawdaż? :)

    > Lepiej żeby zgłosił bo US i tak się dowie - przy rejestracji firmy
    jako płatnika VAT (NIP-1 i pokrewne) US życzy sobie obejrzeć tytuł
    prawny do siedziby - w waszym przypadku będzie to umowa najmu.

    Czy właściciele bedą płacili większy podatek? Nie byłoby to
    najkorzystniejsze ani dla nich ani dla nas -podnieśliby nam odstępne :(

    pozdrowienia
    sofi

  • 4. Data: 2003-08-10 16:40:39
    Od: maup <k...@m...in.tarnow.pl>

    sofi wrote:

    > Dziękuje za wszystkie informacje!
    > Mam nadzieję, że mimo tak licznych braków jakie mamy - uda nam się
    > ruszyć z tym naszym interesem i nie splajtowac po miesiącu :) Szkoda że
    > nie możesz na bieżąco służyć nam radą :(
    Jak masz pomysł na przychody, to pozostaje mi tylko życzyć Ci, żeby
    twoim problemem jak najszybciej stało się rozważanie, jak najlepiej
    skonsumować dochód ;))

    > A jeśli chodzi o ten samochód to mój ojciec ma zamiar nam go
    > sprezentować (stary ford wartość 6-7 tys.)- fajnego mam ojca nieprawdaż? :)
    Fajnego. Pierwsza grupa - dochodowego nie będzie, jedynie PCC (tego nie
    jestem pewien, spytaj w US). Pozostaje jeszcze kwestia ubezpieczenia -
    jak duża pojemność i duża miejscowość a brak zniżek to może warto się
    zastanowić nad współwłasnością?

    > Czy właściciele bedą płacili większy podatek? Nie byłoby to
    > najkorzystniejsze ani dla nich ani dla nas -podnieśliby nam odstępne :(
    Zależy na ile są praworządni. Na pewno (US) powinni płacić podatek od
    przychodów z tytułu wynajmu mieszkania. Znowuż (TU NIE JESTEM PEWIEN
    SPRAWDŹCIE TO JESZCZE ALBO MOŻE JESZCZE KTOŚ PODPOWIE) od lokalu - firmy
    jest inna stawka podatku od nieruchomości. Inna = wyższa. Musisz
    lokalnie popytać.

  • 5. Data: 2003-08-19 10:24:29
    Od: k...@r...pl (Krzysztof A. Ziembik)

    Witam.

    s> Z mężem planujemy otworzyć indywidualną działalnośc gospodarczą, która
    s> będzie zarejestowana na niego. W związku z tym prosimy o pomoc osoby
    s> zorientowane w kilku kwestiach:

    s> 1.Wiemy, że najkorzystniej byłoby gdyby mąż zgłosił mnie jako osobę
    s> współpracującą (gdzie to należy zgłosić i jakie to niesie konsekwencje
    s> prawne).

    wKF: najkorzystniej pod jakim wzgledem? Bo, ze bedziesz osoba
    wspolpracuja, jesli bedziesz pracowac u meza to wynika z przepisow i
    nie jest to Twoj wybor, tylko wola ustawodawcy. A czy wiesz, ze Twoje
    wynagrodzenie nie bedzie w takim wypadku kosztem uzyskania przychodu?

    s> 2. (...) Czy rachunek powinien być opłacany z
    s> konta osobistego czy z firmowego?

    W swietle teorii: z firmowego. Ale ponoc jest wielu takich
    (przynajmniej tak twierdza), ze robia takie rzeczy z osobistego.

    Serdecznie pozdrawiam,
    ---
    Krzysztof A. Ziembik mailto:k...@r...pl