  • 1. Data: 2006-08-08 07:44:30
    Temat: parę pytań o VAT
    Od: "Yaga" <y...@R...fm>

    Witam,

    Jestem tłumaczem, nie mam DG, pracuję na umowy o dzieło.
    Ponieważ wszystko wskazuje na to, że wejdą przepisy
    (http://biznes.onet.pl/1,1351219,prasa.html) iż po przekroczeniu progu 10
    tys euro będę musiala płacic vat, mam parę pytań:
    - czy można płacic vat, nie rejestrując DG?
    - wyczytałam (ale mogę się mylić), że jeżeli wykonuję usługi dla płatnika
    vat (rozumiem, ze takim płatnikiem jest np biuro tłumaczeń? ), to zasadniczo
    nie powinno się nic zmienić, bo po prostu ja płacę vat, a nie biuro - czy to
    jest prawda? Czyli w takim przypadku nie powinna mi się zmienić stawka po
    odliczeniu wszystkich podatków? Natomiast gdybym wykonywała usługi dla
    nie-płatnika vat, to wtedy moja stawka by była droższa, ponieważ musiałabym
    ją zwiększyć o ten vat? Czy jest tu ktoś kto jest mi w stanie to
    łopatologicznie wytłumaczyć? :)

    I pytanie OT - a może ktoś zna w Krakowie dobre biuro księgowe / rachunkowe,
    bo jak będę musiała założyć DG, to z pewnością kogoś będę musiała zatrudnić
    :)

    Pozdrawiam, Yaga
    --
    "Tanz - mein Leben - tanz
    Tanz mit mir

  • 2. Data: 2006-08-08 09:28:46
    Temat: Re: parę pytań o VAT
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Yaga wrote:

> [...]
    > 10 tys euro będę musiala płacic vat, mam parę pytań:
    > - czy można płacic vat, nie rejestrując DG?

    Tak. Można. Między innymi dlatego, że definicja DG z ustawie o VAT jest
    całkiem inna niż w innych ustawach.

> [...]
    > vat, a nie biuro - czy to jest prawda? Czyli w takim przypadku nie
    > powinna mi się zmienić stawka po odliczeniu wszystkich podatków?

    Zasadniczo tak - twój VAT jest w takim wypadku niejako obojętny dla
    klienta. Chyba, że ten płatnik VAT ma część swojej sprzedaży zwolnioną
    z VAT. Jeśli ma sprzedaż tylko opodatkowaną to różnica moży być taka,
    że ma termin płatności wynagrodzenai dla ciebie np do 31, a VAT
    płaciłby dopiero 25 następnego miesiąca.
    Ale twoje stawka nie zależy tak naprawdę od tego wszystkiego, a od
    twojej umowy z klientem. I fakt, że doszedł ci VAT umowy nie zmienia.
    Jest co najwyżej dobrym argumentem do jej renegocjacji.

    > Natomiast gdybym wykonywała usługi dla nie-płatnika vat, to wtedy moja
    > stawka by była droższa, ponieważ musiałabym ją zwiększyć o ten vat?

    W zasadzie tak. Albo zmniejszyć swój dochód netto.

    > Czy jest tu ktoś kto jest mi w stanie to łopatologicznie wytłumaczyć?
    > :)

    Tak naprawdę VAT płaci tylko ten kto go nie płaci ;-) Bo on nie może
    sobie odliczyć VAT naliczonego.
    Nie znam tego projektu. Ale zgodnie z powyższym uważam, że kluczową
    sprawą w jego wypadku będzie to jakie możliwości odliczania VAT-u
    naliczonego będą mieli ci nowi podatnicy. Czy np będziesz mogła
    odliczyć VAT od komputera, słownika etc.

  • 3. Data: 2006-08-08 09:30:55
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Tue, 8 Aug 2006, Yaga wrote:

    > - czy można płacic vat, nie rejestrując DG?

    Tak.
    Klasyka: przychody z wynajmu lokalu na cele gospodarcze (kiedy
    NAJEMCĄ jest firma).

> [...]
    > nie powinno się nic zmienić, bo po prostu ja płacę vat, a nie biuro - czy to

    Może być prawda, jeśli umowa tak przewiduje.
    "Oni" nic nie stracą, bo cały VAT odliczą.
    Twierdzenie że w budżecie będzie grubo ponad miliard złotych może
    zamienić się w wydmuszkę - ściąganie owego VATu może drożej kosztować
    niż jest warte.

> [...]
    > nie-płatnika vat, to wtedy moja stawka by była droższa, ponieważ musiałabym

    ...albo inaczej mówiąc, jak "oni" płacą tyle samo to po zawarciu w swojej
    cenie VATu zostanie Ci mniej dochodu.

    > bo jak będę musiała założyć DG, to z pewnością kogoś będę musiała zatrudnić
    > :)

    E tam, dasz sobie radę ;)

    --
    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)

  • 4. Data: 2006-08-08 12:20:24
    Od: Wieńczysław Nieszczególny <t...@w...pl>

    A co jeśli nie przekroczy się rocznie kwoty 10.000 euro, a pracę na
    podstawie umowy o dzieło wykonuje się w sposób ciągły i nieprzerwany? To
    wtedy tylko ZUS?? (Vide: http://tinyurl.com/mf9d2)

    WN
    --
    'He who hesitates is probably right'

  • 5. Data: 2006-08-08 12:27:05
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Wieńczysław Nieszczególny wrote:

    > A co jeśli nie przekroczy się rocznie kwoty 10.000 euro, a pracę na
    > podstawie umowy o dzieło wykonuje się w sposób ciągły i nieprzerwany?
    > To wtedy tylko ZUS?? (Vide: http://tinyurl.com/mf9d2)

    Jak wykonuje pracę zwłaszcza w "sposób ciągły i nieprzerwany" to nie
    jest to umowa o dzieło.

  • 6. Data: 2006-08-08 12:29:51
    Od: "Yaga" <y...@R...fm>

    > Tak. Można. Między innymi dlatego, że definicja DG z ustawie o VAT jest
    > całkiem inna niż w innych ustawach.

    No to teraz co lepsze: założyć DG, odliczać sobie coś tam co się da, czy
    płacić ten VAT tak po prostu?

> [...]
    > twojej umowy z klientem. I fakt, że doszedł ci VAT umowy nie zmienia.
    > Jest co najwyżej dobrym argumentem do jej renegocjacji.

    Ja wiem, że moja stawka to zależy przede wszystkim ode mnie, no ale nie
    zawsze ;)
    W większości przypadków z biurami tłumaczeń mam wynegocjowaną stawkę X netto
    + podatek. Jeżeli zacznę płacić VAT, to najchętniej chciałabym żeby to było
    dalej X netto + podatek + VAT - czyli w sumie biuro płaci mi więcej, ale na
    rękę zostaje mi tyle samo. A biuro ten vat przerzuca na mnie. Czy to tak
    działa?

    > W zasadzie tak. Albo zmniejszyć swój dochód netto.

    Tak, oczywiście wtedy dochód netto miałabym mniejszy, to się zgadza. Ale to
    mi się nie podoba ;)

> [...]
    > naliczonego będą mieli ci nowi podatnicy. Czy np będziesz mogła
    > odliczyć VAT od komputera, słownika etc.

    Ja w ogole obawiam się, że w ten vat to będę musiała wejść w tym roku, bo
    teraz też jest taka ustawa, która jest niejasna i każdy US sobie ją inaczej
    intepretuje. I są urzędy, wg których jeżeli się przekroczy próg 10 tys euro,
    płaci się VAT.
    I stąd pytanie kolejne - gdzie i kogo mam poinformować, że przekroczę ten
    próg i jak to ma wyglądać?

    Pozdrawiam, Yaga

  • 7. Data: 2006-08-08 12:32:11
    Od: "Yaga" <y...@R...fm>

    > Tak.
    > Klasyka: przychody z wynajmu lokalu na cele gospodarcze (kiedy
    > NAJEMCĄ jest firma).

    OK, dzięki za odpowiedz - dodatkowe pytanie do tego zadałam w innym poście
    :)

> [...]
    > Twierdzenie że w budżecie będzie grubo ponad miliard złotych może
    > zamienić się w wydmuszkę - ściąganie owego VATu może drożej kosztować

    ech, to pewnie na pewno....

    > ...albo inaczej mówiąc, jak "oni" płacą tyle samo to po zawarciu w swojej
    > cenie VATu zostanie Ci mniej dochodu.

    ja własnie nie chcę żeby mi zostało mniej dochodu ;) co jest chyba logiczne.
    Dlatego w sumie wyjsciem jest podniesienie stawki - znaczy doliczenie do
    niej vatu.
    Tylko wtedy nie każdy się na to zgodzi...

    > E tam, dasz sobie radę ;)

    Wątpię ;) ja jestem zupełnie zielona w sprawach
    prawno-podatkowo-ekonomicznych ;)

    Pozdrawiam, Yaga

  • 8. Data: 2006-08-08 12:44:32
    Od: t <r...@o...pl>

    Dnia 08-08-2006 o 14:29:51 Yaga <y...@R...fm> napisał:

    > U?ytkownik "jureq" <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl> napisa? w wiadomo?ci

    > No to teraz co lepsze: za?o?yae DG, odliczaae sobie co? tam co si? da, czy
    > p?aciae ten VAT tak po prostu?

    Jak założysz DG to może ci się zysk na KUP zmniejszyć, bo na Uod masz
    ryczałtowe 50%.
    Dojedzie też ZUS, ale to jest ulgowa stawka.
    Więc musisz sobie wyliczyć.

    > Ja wiem, ?e moja stawka to zale?y przede wszystkim ode mnie, no ale nie
    > zawsze ;)
    > W wi?kszo?ci przypadków z biurami t?umacze? mam wynegocjowan? stawk? X
    > netto
    > + podatek. Je?eli zaczn? p?aciae VAT, to najch?tniej chcia?abym ?eby to
    > by?o
    > dalej X netto + podatek + VAT - czyli w sumie biuro p?aci mi wi?cej, ale
    > na
    > r?k? zostaje mi tyle samo. A biuro ten vat przerzuca na mnie. Czy to tak
    > dzia?a?

    Teraz nikt nie płaci VATu. Potem doliczysz VAT do faktury
    i odprowadzisz do US, natomiast biuro odliczy sobie ten VAT
    i też wyjdzie na to samo co teraz. Zysk dla Cibie jest taki
    że odliczysz sobie VAT od zakupów.

    > Ja w ogole obawiam si?, ?e w ten vat to b?d? musia?a wej?ae w tym roku, bo
    > teraz te? jest taka ustawa, która jest niejasna i ka?dy US sobie
    > j? inaczej
    > intepretuje. I s? urz?dy, wg których je?eli si? przekroczy próg 10 tys
    > euro,
    > p?aci si? VAT.
    > I st?d pytanie kolejne - gdzie i kogo mam poinformowaae, ?e przekrocz? ten
    > próg i jak to ma wygl?daae?

    Składasz VAT-R do US i zaczynasz prowadzić ewidencje zakupów i sprzedaży
    i potem co miesiąc VAT-7.

    pozdrawiam

  • 9. Data: 2006-08-08 12:45:25
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Yaga wrote:

    > No to teraz co lepsze: założyć DG, odliczać sobie coś tam co się da,
    > czy płacić ten VAT tak po prostu?

    To musisz sobie policzyć. Przy DG na zasadach ogólnych odliczasz
    rzeczywiste koszty. Przy UoD ryczałtowe 20% lub 50%. (Jak ostatecznie
    stanęło na przyszły rok: będzie 50 czy już tylko 20?). Nie wiem jakie
    masz rzeczywiste koszty. Poza tym przy DG jest nieco więcej
    papierkologii. Dodatkowo tak jak pisałem nie wiadomo jak będzie
    wyglądać prawo do odliczeń przy UoD. Nikt nie potrafi także przewidzieć
    jaki kształt przybiorę przepisy o ryczałcie VAT. Więc radziłbym w tym
    roku nic nie ruszać, śledzić to co sejm uchwali (mam lekką nadzieję, że
    opublikują to przed 31.12) i wtedy decydować co w nowym roku.

> [...]
    > żeby to było dalej X netto + podatek + VAT - czyli w sumie biuro płaci
    > mi więcej, ale na rękę zostaje mi tyle samo. A biuro ten vat przerzuca

    Tak powinno działać. Jeśli rzeczywiście masz to tak sformułowane
    ("netto + podatek") to dodanie VAT powinni przełknąć dość gładko.
    Sprawdź co najwyżej wcześniej, którzy twoi klienci są VAT-owcami. Żeby
    nie było niespoodzianek.

> [...]
    > bo teraz też jest taka ustawa, która jest niejasna i każdy US sobie ją
    > inaczej intepretuje. I są urzędy, wg których jeżeli się przekroczy

    Cóż, tym bardziej ja nie podejmę się na to pytanie odpowiedzieć. Można
    się starać o wiążącą interpretację US, ale to długo trwa.

    > I stąd pytanie kolejne - gdzie i kogo mam poinformować, że przekroczę
    > ten próg i jak to ma wyglądać?

    Trzeba się wtedy zarejestrwać jako płatnik VAT. Tuż przed
    przekroczeniem.

  • 10. Data: 2006-08-08 12:57:35
    Od: Wieńczysław Nieszczególny <t...@w...pl>

    Dnia Tue, 08 Aug 2006 14:27:05 +0200, jureq napisał(a):

    > Jak wykonuje pracę zwłaszcza w "sposób ciągły i nieprzerwany" to nie
    > jest to umowa o dzieło.

    "Niebędący na umowach o pracę artyści, naukowcy, twórcy, dziennikarze oraz
    inne osoby wykonujące w sposób ciągły umowy o dzieło lub zlecenia" (cytat z
    linka)

    O to mi chodziło, może nieprecyzyjnie się wyraziłem.

    --
    'He who hesitates is probably right'