  • 1. Data: 2005-04-04 02:20:40
    Temat: podatek od darowizn
    Od: s...@g...com

    Witam,

    Było już trochę na ten temat w archiwum, ale ... wyczytałem
    sprzeczne informacje, któreś pewnie były błędne i chcę sie upewnić.

    Jak wiadomo z art. 9 ustawy wynika, że do pewnej kwoty
    darowizny "od jednej osoby" są zwolnione, np. do 9637 dla I grupy
    podatkowej.
    Nigdzie się nie doszukałem jakiegoś globalnego
    ograniczenia (z wyj. darowizn na cele mieszkaniowe, ale nie o te pytam).
    Czy to oznacza, że faktycznie można przyjąć np. od wszystkich wymienionych
    w I-grupie po 9637 bez podatku. Np ojca, matki, brata, siostry czyli 4*9637
    bez podatku?

    Dodatkowe pytanie, czy istnienie wspólnoty lub rozdzielności majątkowej
    pomiędzy darczyńcami (np. rodzice, czy też siostra i jej mąż)
    ma wpływ na rozumienie "jednej osoby" wg art. 9 - można otrzymać
    darowiznę w takiej wysokości od każdej z osobna?

    I na koniec:
    Czy w przypadku przyjęcia darowizn mieszczącej się bez wątpienia
    (no, po rozwianiu powyższych wątpliwości :) w kwocie zwolnionej
    od podatku istnieje obowiązek zgłaszania tego do US?
    Czy w sytuacji gdy będzie się trzeba wytłumaczyć z większych wydatków
    niż dochodów wystarczy pokazać nie zgłoszone umowy darowizny
    np. sprzed roku (nie objęte pododatkiem od darowizn
    na podstawie kwoty wolnej od podatku w art.9) czy można się
    wytłumaczyć tylko umowami zarejestrowanymi w US w odpowiednim terminie?

    dzięki

  • 2. Data: 2005-04-04 03:22:24
    Temat: Re: podatek od darowizn
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    s...@g...com wrote:
    > Czy to oznacza, że faktycznie można przyjąć np. od wszystkich wymienionych
    > w I-grupie po 9637 bez podatku. Np ojca, matki, brata, siostry czyli 4*9637
    > bez podatku?
    tak
    z tym, ze limit darowizny od jednej osoby liczy się w ciągu ostatnich
    pięciu lat. Czyli na przełonie 5 ostatnich lat suma darowizn od jednej
    osoby nie moze przekroczyć tej kwoty, od nadywzki placi sie juz podatek.

    Jezeli US cos sie nie spodoba, to kazda z tych osob bedzie poproszona o
    pokazanie, ze stac ja bylo na taka darowizne. Czyli np. wypadalo by na
    koncie miec ta kase, najlepiej juz od dluzszego czasu. I zeby to nie
    byly jedyne oszczednosci.
    Na pewno zostanie się grzecznie poproszonym o wyciągi z konta bankowego.
    Nagła wpłata, a potem przelew do obdarowanego moze sie skonczyc nieciekawie

    Uwaga, chlapniecie niechcacy, ze obdarowany "jakoś mi się w przyszłości
    odpłaci" może zostać potraktowane jako pożyczka.

> [...]
    > ma wpływ na rozumienie "jednej osoby" wg art. 9 - można otrzymać
    > darowiznę w takiej wysokości od każdej z osobna?
    nie ma. liczy sie "osoba fizyczna".

    > Czy w przypadku przyjęcia darowizn mieszczącej się bez wątpienia
    > (no, po rozwianiu powyższych wątpliwości :) w kwocie zwolnionej
    > od podatku istnieje obowiązek zgłaszania tego do US?
    Nie.
    Darowizna, aczkolwiek nie musi (z wyjątkiem nieruchomości oczywiście),
    winna być zawarta w formie notarialnej.
    Jak się chce mieć święty spokój z US, bo planuje sie jednak większą
    akcję to warto tego dotrzymać.
    Z drugiej strony zwykła kartka papieru z data, co kto i komu daruje jest
    równiez wystarczające.
    Dobrze jest napisać, że "przyjmujący oświadcza, że jest to pierwsza,
    n-ta darowizna od tej osoby" aby uniknąć badania, czy się kwotę
    przekroczyła, czy nie.

    Ba nawet więcej, oświadczenie danej osoby, ze dwa lata temu coś komuś
    darowała też jest wystarczające, ale oczywiście "śmierdzi" z daleka.

> [...]
    > na podstawie kwoty wolnej od podatku w art.9) czy można się
    > wytłumaczyć tylko umowami zarejestrowanymi w US w odpowiednim terminie?
    Wystarczy pokazać umowy darowizny.
    Patrz wyżej.

    > dzięki
    za nie ma co