  • 1. Data: 2007-11-14 07:12:58
    Temat: podatek od darowizny
    Od: j...@p...onet.pl

    1) corka - matka -Zamierzam podarowac mamie 40 tys zl., ktore ona
    przeznaczy na wklad spoldzielczy i wykupienie mieszkania na wlasnosc.
    Czy musze zawiadomic o tym urzad skarbowy, jesli tak to jakie
    dokumenty musze wypelnic i jaki podatek zaplacic?

    2)siostra - siostra - Siostra daruje mamie 40 tys.zl. w tym samym celu
    (mieszkaniowym). Czy musze zawiadomic o tym urzad skarbowy, jesli tak
    to jakie dokumenty musi wypelnic i jaki podatek zaplacic?

    3)jaki jest prog kwoty darowizny, o ktorej urzad skarbowy nie musi byc
    powiadomiony?

    4)jaka jest najlepsza opcja podarowania kwoty 40 tys. zl?? czy lepiej
    jesli otrzyma cala kwote od jednej osoby, czy od trzech osob w
    rodzinie? czy jest taka mozliwosc i czy jest sens wciagania w to calej
    rodziny?

    z gory dziekuje za odpowiedzi

  • 2. Data: 2007-11-14 07:53:10
    Temat: Re: podatek od darowizny
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

    Dnia Tue, 13 Nov 2007 23:12:58 -0800, jarzynka7 napisał(a):

> [...]
    > Czy musze zawiadomic o tym urzad skarbowy, jesli tak to jakie
    > dokumenty musze wypelnic i jaki podatek zaplacic?

    Darowizna musi być dokonana przrez przelew na rachunek bankowy, wpłatę na
    rachunek bankowy lub przekazem pocztowym. Ty nie masz obowiązku
    informowania US - taki obowiązek ma twoje matka: w ciągu miesiąca na
    specjalnym druczku.

    > 2)siostra - siostra - Siostra daruje mamie 40 tys.zl. w tym samym celu
    > (mieszkaniowym). Czy musze zawiadomic o tym urzad skarbowy, jesli tak to
    > jakie dokumenty musi wypelnic i jaki podatek zaplacic?

    Nie wiem co znaczy to: "siostra - siostra" na począrtku? Przecież ta
    sytuacja jest identyczna jak w 1)

    > 3)jaki jest prog kwoty darowizny, o ktorej urzad skarbowy nie musi byc
    > powiadomiony?

    W wypadku osób z I-ej grupy pokrewieństwa 9637 zł

    > 4)jaka jest najlepsza opcja podarowania kwoty 40 tys. zl?? czy lepiej
    > jesli otrzyma cala kwote od jednej osoby, czy od trzech osob w rodzinie?
    > czy jest taka mozliwosc i czy jest sens wciagania w to calej rodziny?

    To zalezy głównie od tego czy osoby darujące będą w stanie udowodnić skąd
    posiadają środki na darowiznę. Jest duża szansa, że Urząd będzie o to
    pytał.

  • 3. Data: 2007-11-14 07:59:07
    Od: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>

> [...]
    > rachunek bankowy lub przekazem pocztowym. Ty nie masz obowiązku
    > informowania US - taki obowiązek ma twoje matka: w ciągu miesiąca na

    Uzupełnienie:
    Druk się nazywa SD-Z1
    Podatek od spadków i darowizn wynosi okrągłe 0 zł

  • 4. Data: 2007-11-14 08:44:07
    Od: "Cavallino" <k...@...pl>

    > Uzupełnienie:
    > Druk się nazywa SD-Z1
    > Podatek od spadków i darowizn wynosi okrągłe 0 zł

    Warunkiem jest ten druk oczywiście.

  • 5. Data: 2007-11-14 17:11:44
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    jureq wrote:

    Celem uzupelnienia

> [...]
    > rachunek bankowy lub przekazem pocztowym. Ty nie masz obowiązku
    > informowania US - taki obowiązek ma twoje matka: w ciągu miesiąca na

    lub zapłaci podatek wg starych zasad jeśli przekroczy termin.
    Wyjątek: nie trzeba zgłaszać darowizn i innych rzeczy dokonanych
    notarialnie

    > Nie wiem co znaczy to: "siostra - siostra" na począrtku? Przecież ta
    > sytuacja jest identyczna jak w 1)

    za każdym razem druk sd-z1 składa obdarowany a nie darczyńca.

    > W wypadku osób z I-ej grupy pokrewieństwa 9637 zł

    uwaga: liczony jako suma darowizn od tej samej osoby w ostatnich 5 latach.

    > To zalezy głównie od tego czy osoby darujące będą w stanie udowodnić skąd
    > posiadają środki na darowiznę. Jest duża szansa, że Urząd będzie o to
    > pytał.

    Dokładnie.
    Bez znaczenia czy od 1 czy od 100, ważne , żeby te osoby umiały wykazać,
    że na taką darowiznę było ich stać.
    Różnica polega na ilości wysłanych druków sd-z1.

    należy unikać sytuacji, gdzie jedna osoba daje pieniądze drugiej, a ta
    druga całość daje mamie. Wówczas US was skubnie 2% od transakcji osoba1
    -> osoba2.

  • 6. Data: 2007-11-14 18:41:05
    Od: j...@p...onet.pl

    > jureq wrote:

    dzieki sliczne za wszystkie informacje

    > nale y unika sytuacji, gdzie jedna osoba daje pieni dze drugiej, a ta
    > druga ca o daje mamie.

    Problem jest z udukomentowaniem dochodow corki, pracuje za granica i
    rozlicza sie tylko za granica.
    Jesli corka da gotowke np.swojej ciotce (brak przelewow bankowych,
    brak dowodow, ze to nie sa ciotki pieniadze), ktora moze udokumentowac
    taki przychod, a ona wplaci na konto mamy, czy jest mozliwosc, zeby
    wystapily jakies problemy z urzedem??

    Problem w tym, ze na koncie matki musi znalezc sie 40 tys. zl, te
    pieniadze nie pochodza z przestepstwa, ale sa zarobione przez corke
    poza granicami kraju (corka rozlicza sie z podatkiem poza granicami
    kraju) jak to obejsc?
    Zeby corka nie miala dodatkowych problemow i zeby nie byla ciagana po
    urzedach :/

    jeszcze raz dziekuje za odpowiedzi
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2007-11-14 18:58:27
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    j...@p...onet.pl wrote:

    > Problem jest z udukomentowaniem dochodow corki, pracuje za granica i
    > rozlicza sie tylko za granica.

    No to żaden problem z udokumentowaniem. Przeciez płaci tam podatki i ma
    chyba jakieś dokumenty ile zarobiła.
    Zresztą sprawdzanie drugiej strony darowizny to oddzielna sprawa.

> [...]
    > brak dowodow, ze to nie sa ciotki pieniadze), ktora moze udokumentowac
    > taki przychod, a ona wplaci na konto mamy, czy jest mozliwosc, zeby

    Nie.
    ustawa mówi, że muszą udokumentować "ich otrzymanie dowodem przekazania
    na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez
    spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym"

    Więc ciotka może równie dobrze wpłacić te pieniądze na poczcie, z tym,
    że niech jako nadawcę wpisze tą córkę bo to faktycznie córki pieniądze ,
    a nie siebie, bo w razie czego będzie miała kłopoty z udowodnieniem skąd
    ona miała te pieniądze, jeśli będzie figurowała jako nadawca przelewu.
    I żeby wam do głowy nie przyszło, że ciotka to wpłaci sobie na konto,
    albo ktoś przeleje ciotce na konto, a ciotka dalej przeleje to ze
    swojego konta na konto mamy.
    Musi się to odbyć gotówką. Każda zamiana pieniędzy na postać
    niematerialną skończy się pretensjami US o 2% podatku od depozytu
    nieprawidłowego.

> [...]
    > kraju) jak to obejsc?
    > Zeby corka nie miala dodatkowych problemow i zeby nie byla ciagana po

    Podstawowa zasada. Nie kombinować.
    Zrobić naturalnie tak jak jest.
    Albo córka przelewa pieniądze ze swojego konta na konto mamy, albo
    wpłaca na poczcie, albo daje gotówkę żeby ktoś na poczcie wpłacił jeśli
    sama do Polski w najbliższym czasie się nie wybiera.

    US kontrolować córki nie może bo w Polsce nie mieszka i pod polski
    system podatkowy nie podpada.

  • 8. Data: 2007-11-14 19:18:02
    Od: j...@p...onet.pl

    > US kontrolowa córki nie mo e bo w Polsce nie mieszka i pod polski
    > system podatkowy nie podpada.

    problem w tym, ze corka powinna sie rozliczac i w usa, i w polsce. W
    wypadku sprawdzenia corki, sprawa nie wyglada kolorowo :( Corka od 3
    lat przebywa w usa, ale w dalszym ciagu zameldowana jest w Polsce.
    Corka nie ma zadnych dochodow w Polsce, maz corki ma dochody w Polsce
    ok 20 - 30 tys. rocznie, czy to wystarczy, zeby mogl przekazac
    darowizne?
    Chodzi o to, zeby nie wystapily dodatkowe problemy, przy ewentualnej
    kontroli darowizny.

    jeszcze raz dziekuje
    pozdrawiam

  • 9. Data: 2007-11-14 19:22:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    j...@p...onet.pl wrote:

    > problem w tym, ze corka powinna sie rozliczac i w usa, i w polsce.

    bo?

    w jakim charakterze jest w USA?

    > Corka nie ma zadnych dochodow w Polsce, maz corki ma dochody w Polsce
    > ok 20 - 30 tys. rocznie, czy to wystarczy, zeby mogl przekazac
    > darowizne?

    to wynika z historii jego konta.
    Wpłaty pensji na konto minus wydatki mają dać oszczędności > darowizna.

  • 10. Data: 2007-11-14 19:33:46
    Od: j...@p...onet.pl

    > bo?

    umowa o podwojnym opadtkowaniu, naklada na nas taki obowiazek, albo ja
    czegos nie rozumiem?
    "Ustawa z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób
    fizycznych wskazuje w art. 3 zakres podmiotowy jej zastosowania. Otó
    nieograniczonemu obowi zkowi podatkowemu w Polsce, od ca o ci swoich
    dochodów, bez wzgl du na miejsce ich osi gania, podlegaj podatnicy
    maj cy miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W
    tym przypadku opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych
    podlega ca o dochodów, niezale nie od tego, czy dochody zosta y
    osi gni te w kraju, czy te poza jego granicami."

    wyglada to inaczej z Wielka brytania czy Irlandia :/

    > to wynika z historii jego konta.

    nio i tu zonk, bo wplaty sa duzo wieksze niz przychod uzyskany w
    Polsce :(

    dziekuje bardzo
    pozdrawiam